Wagen kopen voor vriend, op afbetaling

Jonasvand
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Wagen kopen voor vriend, op afbetaling

#1 , 02 nov 2018 20:52

Een vriend van me had graag een nieuwe wagen gekocht, maar heeft hier de middelen niet voor, en kan/mag momenteel ook niet lenen doordat hij geen vast contract heeft bij zijn werkgever.

Ik ga hier dus een bedrag van €6000,00 'voorschieten' en zal mij elke maand minimum €400 storten, tot de wagen volledig is afbetaald.

Mijn vraag is nu, hoe neem ik dit zo veilig mogelijk aan? Ik help met veel plezier een goede vriend, maar wil natuurlijk zeker zijn dat ik;
1) Mijn centen zéker terug zie.
2) Niet in de problemen kom als hij een ongeval heeft met de wagen

Het zou fijn zijn mocht ik enkele tips krijgen hoe ik dit het beste aanpak. Ik dacht er bijvoorbeeld aan om de wagen op mijn naam te zetten, tot deze is afbetaald? (De factuur of het inschrijvingsbewijs, of beter allebei?) => Zodat hij de wagen zéker ook niet kan doorverkopen zonder mijn weten.

Of maak ik simpelweg een contractje op dat mijn vriend ondertekend dat hij me €6000 verschuldigd is? Is dit voldoende?

Er is vertrouwen, maar ik speel natuurlijk graag op zeker. Elk advies is méér dan welkom! (Eerste keer dat ik dit forum gebruik, excuses mocht ik verkeerd gepost hebben)

Alvast bedankt,
Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 nov 2018 10:48

Het veiligste is om dit absoluut niet te doen.

Als u dit toch zou doen stel dan zeker een contract op met daarin het uitgeleende bedrag, de afbetalingstermijn en terugbetalingsplan, een einddatum van het contract en de gevolgen bij niet-betaling.

Weet ook dat een inschrijvingsbewijs geen eigendomsbewijs is, dit staat ook letterlijk op het inschrijvingsbewijs.
Als u de aankoop op uw naam zet maar uw vriend met de auto laat rijden kan u ook problemen krijgen. Stel dat hij de auto niet laat verzekeren of andere inbreuken pleegt... Of hij rijdt de auto total-loss, weigert de herstelling en betaalt u niet verder...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 03 nov 2018 11:16

Je gaat eerst even moeten nagaan wat je wil doen; wil je betrokken zijn bij de koop of niet? Ofwel verstrek je een krediet, en je vriend koopt dan de wagen. Ofwel koop jij de wagen, en koopt hij deze in stukjes over (met bivoorbeeld een eigendomsvoorbehoud). Da's een gedoe...

Ik zou enkel krediet verstrekken, en dankzij de nieuwe pandwet kan je gemakkelijk een pand vestigen op de wagen. In tegenstelling tot vroeger houdt een pand geen beperking op het genot in: je vriend kan met de wagen rondrijden en bij wanprestatie kan je die wagen opnieuw aanslaan. De auto is van hem; hij is verantwoordelijk voor de belastingen, verzekering, keuring etc. Bij ongevallen is hij aansprakelijk. Registratie van het pand gebeurt online. De kosten zijn voor hem.

Als hij de wagen in de vernieling rijdt ben je je pand kwijt, maar je hebt nog steeds de schuldvordering he. Regel het met een correcte onderhandse akte, en je gaat geen enkel probleem hebben om bij enig geschil dit te bewijzen. Wees zo volledig mogelijk zoals de vorige poster aanhaalde.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Jonasvand
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2018 18:25

Dag Ghentian & Likes

Alvast bedankt voor jullie nuttige input!

Mag ik juist vragen hoe ik juist te werk ga ivm zo'n 'pand vestigen op een wagen'? Of waar ik dit kan registreren?
Dit klinkt allemaal wat chinees voor mij, maar ben jullie alvast zéér dankbaar voor jullie tijd en informatie.

Of is er ergens een voorbeeld te vinden? Ik vond op detijd.be een voorbeeld; maar is dit wel voldoende?

Bedankt!

LEENOVEREENKOMST TUSSEN

[De heer en/of mevrouw Lener], wonende [Adres Lener], hierna de lener genoemd,

EN [De heer en/of mevrouw Ontlener], wonende [Adres Ontlener], hierna de ontlener genoemd,

Wordt overeengekomen wat volgt:

De lener stelt ter beschikking van de ontlener de som van [Bedrag] euro, voluit in letters geschreven: [Bedrag in letters schrijven]. Dat bedrag wordt ter beschikking gesteld door overschrijving op de bankrekening [Nummer bank - rekening van de ontlener] bij de financiële instelling [Naam en adres van de financiële instelling].

De lening wordt toegekend aan een jaarlijkse rentevoet van [Bedrag rentevoet] procent. De rente begint vanaf vandaag te lopen en wordt jaarlijks aan de lener gestort op de verjaardatum van deze overeenkomst.

OF Er is geen intrest aan de lener verschuldigd. De ontlener moet slechts het nominale bedrag van de lening terugstorten.

Het kapitaal moet ten laatste volledig terugbetaald zijn op [Einddatum voor terugbetaling].

OF Het kapitaal moet in [Maandelijkse/jaarlijkse] schijven van elk [Bedrag terugbetaling] euro worden terugbetaald. De eerste vervaldag is vastgesteld op [Datum eerste vervaldag] en de laatste vervaldag op [Datum laatste vervaldag].

Opgemaakt te [Plaats], op [Datum] in [Aantal exemplaren] exemplaren, waarvan de lener en de ontlener verklaren hun originele exemplaar te hebben ontvangen.





[De heer en/of mevrouw Lener] [De heer en/of mevrouw Ontlener]

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 04 nov 2018 13:12

Beste

Vrij simpel. Je doet dit niet. Als een bank geen krediet wil verlenen zijn daar goede redenen voor. De voornaamste reden is omdat de bank het risico te hoog acht. En dat is de inschatting inbegrepen een correct leencontract en mogelijk verplicht pand en omniumverzekering.
Je kan dus met andere woorden geen risicoloos krediet verschaffen. Als je al iets wil doen zou ik persoonlijk de wagen op eigen naam kopen. Zorgen dat je ook een omniumverzekering hebt en betrokkene ook als 'andere normale bestuurder' laten opnemen.
Hij/zij kan dan perfect met de wagen rondrijden. Jij houdt het dubbel van het inschrijvingsformulier bij (originele helft thuis te bewaren = nodig om wagen te verkopen)
De omnium zorgt voor een dekking in vele - maar niet alle - gevallen.
Bij niet nakomen overeenkomst kan je de wagen perfect terughalen (hou dus ook de reservesleutel)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jonasvand
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 nov 2018 21:28

Documentje opgemaakt...

Schuldbekentenis / Leenovereenkomst
Ik, ondergetekende, <NAAM>, geboren op <DATUM> te <PLAATS>, wonende te <ADRES>, hierna de schuldenaar genoemd.
Verklaart op <DATUM> ter leen te hebben ontvangen, de som van <BEDRAG, KORT + VOLUIT IN LETTERS.> van de heer/mevrouw <NAAM>, geboren op <DATUM> te <PLAATS>, wonende te <ADRES>, hierna de schuldeiser genoemd.
Dit bedrag wordt ter beschikking gesteld door overschrijving van de bankrekening van de schuldeiser met rekeningnummer: <REKENNGNUMMER>, naar de bankrekening van de schuldenaar met rekeningnummer: <REKENINGNUMMER.>
De lening wordt toegekend met als reden;
Aankoop van een tweedehandsvoertuig met volgende informatie:
Merk:
Type:
Kmstand:
Bouwjaar:
Chassisnummer:
De schuldenaar gaat overigens akkoord dat;
- één reservesleutel bij de schuldeiser blijft
- Kentekenbewijs die thuis bewaard moet worden, alsook bij de schuldeiser blijft.
- De auto Omnium-verzekerd zal zijn
Er is geen intrest aan de lener verschuldigd. De ontlener moet slechts het nominale bedrag van de lening terugstorten.
Het kapitaal moet ten laatste volledig terugbetaald zijn op <EINDDATUM TERUGBETALING> en zal worden voldaan in maandelijkse schijven van minimum € <KIES BEDRAG>. De eerste vervaldag is vastgesteld op <DATUM 1ste vervaldag> en de laatste vervaldag op <DATUM Laatste vervaldag>.


Opgemaakt te <PLAATS>, op <DATUM>, in twee identieke, handgeschreven exemplaren waarvan de schuldenaar en de schuldeiser verklaren hun exemplaar te hebben ontvangen.



Handtekening schuldenaar Handtekening schuldeiser
NAAM + Gelezen en goedgekeurd voor bedrag van VOLUIT NAAM + gelezen en goedgekeurd
Kopie Identiteitskaart + Rijbewijs achteraan


En als ik hiermee naar de notaris ga, dan zou ik wel relatief safe moeten zitten toch?

Terug naar “Andere”