Aansprakelijkheid huisdier

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid huisdier

#1 , 30 aug 2018 14:23

Ik zit met een dringende vraag.
Sinds anderhalve maand let ik op de 3 katten van een vriendin (wegens omstandigheden).
Voordat de beestjes hier kwamen wonen werden er (via chat) afspraken gemaakt dat ze voor het verblijf van de katten 15 euro per maand zou betalen. Dit voor verzorging, eten, drinken, etc.

Ondertussen zijn we anderhalve maand verder en hebben we nog geen enkele betaling ontvangen. Wel heb ik hier meermaals om gevraagd aan haar, maar krijg steeds excuusjes dat ze niet kan betalen. En ondertussen gaat ze wel lekker fuiven en naar festivals. De prioriteiten zijn dus wel duidelijk...

Graag willen wij weten welke stappen we kunnen ondernemen, want is niet oke dat wij voor alle kosten opdraaien... Kunnen we haar een termijn opleggen voor dewelke de betaling gebeurd moet zijn? Zoja welke (diervreindelijke) gevolgen kunnen we koppelen aan het niet-betalen?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 30 aug 2018 14:31

Je stuurt een formele AS naar de vriendin waarin je haar meedeelt dat indien de kosten voor voeding en onderhoud van haar katten niet meteen betaald worden, je je genoodzaakt ziet om de dieren naar Veeweyde te brengen wegens achterlating en een klacht bij de politie wegens dumping van de dieren bij u. Vermeld daar een duidelijke datum bij op dewelke de gelden betaald moeten zijn. PS: Of je dat nu echt gaat doen is niet het punt: het is wel een motiverende strategie om een gemaakte afspraak te laten gelden :-)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2018 14:45

Mijn voorgevoel is dat de 3 poezen worden gedumpt, of naar een asiel met spuitje.
Ik vind het vreselijk dat mensen huisdieren nemen zonder verantwoordelijkheidszin.
Eerst nadenken en dan huisdieren nemen.
De3 poezen gaan weeral eens het slachtoffer zijn.

Reclame

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2018 14:47

Mijn voorgevoel is dat de 3 poezen worden gedumpt, of naar een asiel met spuitje.
Ik vind het vreselijk dat mensen huisdieren nemen zonder verantwoordelijkheidszin.
Eerst nadenken en dan huisdieren nemen.
De3 poezen gaan weeral eens het slachtoffer zijn.
Indien het mogelijk is dan houdt ik ze zelf hoor ;) ben een te grote dierenvriend om ze naar een asiel te brengen en het is zeker niet dat het me stoort dat ze hier zijn ;)

Het kan van hier af aan alleen mar beter worden voor deze 3 lieverds ;)

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2018 14:48

Je stuurt een formele AS naar de vriendin waarin je haar meedeelt dat indien de kosten voor voeding en onderhoud van haar katten niet meteen betaald worden, je je genoodzaakt ziet om de dieren naar Veeweyde te brengen wegens achterlating en een klacht bij de politie wegens dumping van de dieren bij u. Vermeld daar een duidelijke datum bij op dewelke de gelden betaald moeten zijn. PS: Of je dat nu echt gaat doen is niet het punt: het is wel een motiverende strategie om een gemaakte afspraak te laten gelden :-)

Om even lekker gek te maken... Ik heb geen officieel adres meer van haar omdat ze constant verhuisd :/ dus een as wordt al moeilijker... Is er ook een actie die ik kan ondernemen waarbij ik de poezen hier houdt ipv ze naar een ander te moeten brengen?

artemis
Berichten: 3293

#6 , 30 aug 2018 15:24

Als je de katten wil houden dan is het best dat je daar een afstandsverklaring van haar over op papier hebt. Voor de wet is een kat namelijk een voorwerp, en zij is nu eigenares.
stel dat je nog maanden voor hen gaat zorgen, eraan gehecht raakt, denkt dat ze voor altijd bij jou gaan blijven, en dan plots wil ze ze misschien terug? Labiele mensen kunnen soms rare dingen doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 30 aug 2018 15:48

Mail adres ?
Facebook vrienden?
Op die wijze kan u terug contact krijgen en haar huidig adres.

U kan de brief naar haar laatst gekend adres sturen - stuur ook een gewone brief en vermeld dat visa versa.
Verder zoals boven vermeld.
Dat bij niet reageren dat verondersteld wordt een eigendomsoverdacht te zijn voor de drie katten.
Dat u wel tot die datum verwacht dat ze de kosten zoals afgesproken vergoed.

Kleine kans dat u via de gemeente en de AS haar huidig adres kan verkrijgen.
Kan vb via eigenaar appartement of syndicus meer info bekomen worden of via de wijkinspecteur?

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 aug 2018 16:58

Mail adres ?
Facebook vrienden?
Op die wijze kan u terug contact krijgen en haar huidig adres.

U kan de brief naar haar laatst gekend adres sturen - stuur ook een gewone brief en vermeld dat visa versa.
Verder zoals boven vermeld.
Dat bij niet reageren dat verondersteld wordt een eigendomsoverdacht te zijn voor de drie katten.
Dat u wel tot die datum verwacht dat ze de kosten zoals afgesproken vergoed.

Kleine kans dat u via de gemeente en de AS haar huidig adres kan verkrijgen.
Kan vb via eigenaar appartement of syndicus meer info bekomen worden of via de wijkinspecteur?
Facebookvrienden zijn we wel, maar haar adres kan ze niet geven omdat ze van bank tot bank leeft.
Dus een adres zal er helaas niet bekend zijn vrees ik... Ik zal wel inderdaad een eigendomsoverdacht aangeven bij niet betaling. Is het ook nuttig om hier al een melding van te maken bij de politie of niet?

artemis
Berichten: 3293

#9 , 30 aug 2018 17:12

Zijn de katten gechipt?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 aug 2018 09:20

Darliiing, als 200 % dierenvriend klinkt dat als muziek in de oren. Ik heb enorme ervaring met gedumpte poezen, buitengezette poezen en … Ik kan u verzekeren dat zulke diertjes echt geen leven hebben.
Zelf hebben wij er tal gered, verzorgd, dierenartsenbezoeken, … sommige zijn in ons gezin opgenomen en kijk wat een liefde men daarvan krijgt en dat is onvoorwaardelijk.
Mensen die dieren niet als gelijken beschouwen EN SLECHTS MAAR ALS EEN DING zijn de naam mens niet waardig.
Houden die poesjes, want als zij terug naar uw vriendin (?) gaan; wacht hun verwaarlozing en ongeluk.
Succes ermee.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 aug 2018 10:03

Darliiing, als 200 % dierenvriend klinkt dat als muziek in de oren. Ik heb enorme ervaring met gedumpte poezen, buitengezette poezen en … Ik kan u verzekeren dat zulke diertjes echt geen leven hebben.
Zelf hebben wij er tal gered, verzorgd, dierenartsenbezoeken, … sommige zijn in ons gezin opgenomen en kijk wat een liefde men daarvan krijgt en dat is onvoorwaardelijk.
Mensen die dieren niet als gelijken beschouwen EN SLECHTS MAAR ALS EEN DING zijn de naam mens niet waardig.
Houden die poesjes, want als zij terug naar uw vriendin (?) gaan; wacht hun verwaarlozing en ongeluk.
Succes ermee.
Ja, daarom dat ik ze wel wil houden, heb er momenteel ook 5 van mezelf die gered zijn uit verwaarlozing en dumping! Maar echt zelf houden zal niet lukken met de 3 van de vriendin, want ze vechten constant met die van mezelf... Maar als het is ken ik iemand die ze heel graag een gouden mandje geeft ;p

Alleen moet het wel op een wettelijke manier gaan verlopen. Nu heeft de vriendin wel aangegeven dat ze vandaag gaat betalen, maar na navraag tot wanneer ze nog hier blijven veranderd ze de periode ineens weer. Normaal gaf ze aan tot half oktober, nu is het ineens al begin 2019! :(

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 aug 2018 10:36

Mooi om te horen dat u 5 poezen hebt gered. Prachtig zelfs. Dat er nu wat gevochten wordt tussen de 2 clans is logisch. Zij komen op anderen hun vertrouwde territorium. En de 5 zijn u gewoon en u bent hun redder dat willen zij zeker niet kwijt. De 3 vormen ook een groepje. Normaal ( is ook in uw geval niet mogelijk ) moeten zij 1 per 1 komen, of een paar dagen in een ruime bench acclimatiseren bij de andere 5.
Is niet zo evident.
Bij uw vriendin horen zij niet meer thuis. U kunt uw vriendin een schriftelijk bewijs vragen van afstand van de poezen. Uit uw relaas te lezen kan ik afleiden dat zij een ongeregeld leventje leidt. Dus zeker een afrader voor huisdieren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 31 aug 2018 12:46

Darliiing, als 200 % dierenvriend klinkt dat als muziek in de oren.

…………………..
Mensen die dieren niet als gelijken beschouwen EN SLECHTS MAAR ALS EEN DING zijn de naam mens niet waardig.

.....................

En u hebt ongetwijfeld de nodige juridische gronden voor deze boude stelling ?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 aug 2018 13:12

Bosprocureur,
Eigenaardige vraag. De 2 reacties aan Darliiing zijn een proficiat voor een echte dierenliefhebster
Hiervoor is geen juridische grond nodig. En als u dieren als een ding beschouwt, heb ik erg mijn bedenkingen.

WP002
Berichten: 1479

#15 , 31 aug 2018 13:22

Bosprocureur,
Eigenaardige vraag. De 2 reacties aan Darliiing zijn een proficiat voor een echte dierenliefhebster
Hiervoor is geen juridische grond nodig. En als u dieren als een ding beschouwt, heb ik erg mijn bedenkingen.
Voor de wet is dat nochtans zo.

Terug naar “Andere”