consultatie boete

Diane Stryckers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

consultatie boete

#1 , 07 feb 2018 10:54

Graag had ik geweten wat wij tegen het volgende kunnen ondernemen?
-Schoondochter al 2 jaar in behandeling bij psychiater (huishouden en admin taken vallen op echtgenoot (mijn zoon) ook de meeste zorg van de kinderen
-Echgenoot (onze zoon) weken thuis geschreven door de huisarts (ernstige maagpijn en
kruipen over de grond van de buikpijn)
- De dag voor mijn zoon met spoed werd opgenomen moest mijn schoondochter naar haar psychiater. Vergeten af te bellen door heel de toestand thuis met haar echtgenoot en haar medische toestand.
- echtgenoot 3 weken in ziekenhuis moeten blijven.
financiële toestand zeer belastend. Kosten psychiater echtgenoot, kosten psychiater oudste zoon 5 jaar met ernstige ADHD en vermoeden van ASS-kosten speltherapie voor oudste zoon (niet terug betaald). - Te hoge huishuur privé (kwamen net niet in aanmerking voor de sociale woning (moet men 3 kinderen voor hebben, of worden in klein appartement gestoken wat ondoenbaar is voor buren wegens lawaaihinder en het oudste zoontje die echt wel zijn ruimte nodig heeft.
- geen extra financiën meer over voor de testings van ASS voor zoontje. (ongeveer 600 a 700 euro opleg) wat op zich al een schande is.

Door de psychiater werd nu een boete aangerekend van 70 euro wegens het niet komen naar de afspraak, en men krijgt hiervoor geen getuigschrift van verstrekte hulp voor!!!?

Met andere woorden verrijkt deze Psychiater zich nu op de miserie van zijn patiënten. Dit was de eerste maal dat mijn schoondochter dit vergat. Dit was dan ook geen alledaagse normale situatie.!!!
Bijkomende men is niet voor niets al 2 jaar in behandeling bij een psychiater met toediening van medicatie.!!!

Een beetje begrip en menselijkheid was hier wel wenselijk geweest!!!! Zo duwt men de werkende lagere klasse nog dieper de dieperik in, en verrijken de
hoogste klassen zich nog meer op de kap van de miserie van een ander. Geef hen dan toch op zijn minste het briefje voor de ziekenkas.

Bijkomstig vind ik 'wij mogen niet zwartwerken' Wat doet deze psychiater nu dan? een consultatie aanrekenen in onze ogen in het zwart.....extra inkomsten ,???

graag advies hierom. met vriendelijke groeten
mevr Lorrentop-Stryckers Diane

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 07 feb 2018 10:59

Voor die psychiater is een afspraak die niet komt opdagen verloren tijd om inkomsten te halen. Als dat aangegeven werd, kan hij daar een vergoeding voor eisen. Dat is absoluut geen zwartwerk maar een wettelijk geregelde schadevergoeding. Men kan ook moeilijk een getuigschrift van verstrekte hulp geven als er geen hulp verstrekt is.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 07 feb 2018 11:17

Bovendien stelt u zich bloot aan een strafklacht wegens laster- en eerroof als u dit zo gaat verhaal met naam en toenaam gaat rondbazuinen.

Een arts kan perfect een rekening maken, zonder dat daar een getuigschrift verstrekte hulp aan vasthangt en dit inbrengen in zijn boekhouding. Of hij die inkomsten al dan niet aangeeft kan u niet weten.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2018 11:29

En het resultaat van je fout tegen over de dokter kan resulteren als je teveel kabaal maakt dat hij je schrapt als klant!

Want u heeft een grote fout gemaakt door niet te verwittigen 24uur op voorhand, en de dokter heeft schade geleden .

Het ziekenfonds hoeft niet op te draaien voor u fout.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 feb 2018 11:56

Geef hen dan toch op zijn minste het briefje voor de ziekenkas.
Dit zou niet correct zijn naar de maatschappij toe. De mutualiteiten worden gefinancieerd met subsidies en bijdragen van de leden. Met andere woorden: alle Belgen betalen ervoor. De maatschappij dan laten opdraaien om een boete/schadevergoeding te betalen wegens niet opdagen op een afspraak, zou niet correct zijn.

Veel dokters hanteren deze maatregel, aangezien er voordien veel mensen waren die een afspraak maakten, zich in de loop van de dag beter voelden, en dan maar niet naar de afspraak gingen, zonder af te bellen. Dan zat de dokter daar een kwartier of een half uur met zijn vingers te draaien.

Uw schoondochter heeft uiteraard een goed excuus, maar het is aan de psychiater om daar al dan niet rekening mee te willen houden. Moreel gezien kan je misschien een punt hebben, juridisch gezien niet (indien de patiënt op voorhand ingelicht was over deze mogelijke boete bij het niet komen opdagen, maar bij de meeste dokters hangt dit duidelijk uit in de wachtkamer).

Dus wat kan je er tegen ondernemen? Niets. Om dit in het vervolg te vermijden: een andere psychiater zoeken die dit soort "boetes" niet uitdeelt als je niet komt opdagen? Of op tijd afbellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”