nooit facturen ontvangen

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

nooit facturen ontvangen

#1 , 06 feb 2018 21:14

wij wonen in een nieuwbouw huis en zijn de 1e bewoners.
bij de oplevering van het huis, werden alle meterstanden genoteerd, om de abonnementen van de nutsvoorzieningen over te nemen, van de aannemer: gas, electriciteit, water, kabel, telefoon... wij deden het nodige bij de leveranciers, zodat dit alles op onze naam kwam en kon gefactureerd worden aan ons. nu realiseren wij ons, na jaren, dat wij nooit een factuur voor water kregen. voor alle andere nutsvoorzieningen was dit direct in order, en ontvangen wij maandelijks een factuur. maar niet voor water. wij hebben onze papieren doorgenomen, en vinden weldegelijk een aangifte van "overname", met vermelding van de watermeterstand, bij de leverancier. wij hebben dus onze plicht gedaan. maar toevallig merken wij nu, dat wij nooit een, factuur kregen voor ons waterverbruik. en dit nu al een paar jaar.
wij weten niet goed wat wij hiermee moeten doen.
wij begrijpen dat wij hier een plicht hebben. maar in hoeverre zijn wij nu verantwoordelijk? wij zijn geen wanbetalers, want kregen nooit een factuur. aan de andere kant, verbuiken wij natuurlijk water. ligt de fout hier bij de leverancier? wat kan die nu van ons opeisen? kunnen wij verplicht worden, om retro-actief alles te betalen, tot jaren terug? is er een limiet tot hoever in het verleden, de leverancier ons kan verplichten te betalen? wat zijn onze rechten en plichten? wij gaan uiteraard doorgeven dat wij nooit werden gefactureerd, maar weten graag waar we staan en hoe dit aan te pakken.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2018 21:40

arrest van het Hof van Cassatie van 8 januari 2015

Door dit arrest is art 2272 BW van toepassing en verjaart de nutsvoorzieningen van een particulier na één jaar.

Dus mocht ik jullie zijn zou ik toch de watermaatschappij contacteren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 06 feb 2018 22:12

arrest van het Hof van Cassatie van 8 januari 2015

Door dit arrest is art 2272 BW van toepassing en verjaart de nutsvoorzieningen van een particulier na één jaar.

Dus mocht ik jullie zijn zou ik toch de watermaatschappij contacteren.
bedankt voor uw snelle reactie.
ik heb deze wet eens gegoogled, maar als leek is het wel wat ingewikkeld. mogen wij er 100% vanuit gaan, dat deze wet van toepassing is, voor ons geval en dat de leverancier ons niet meer dan 1 jaar waterverbruik mag aanreken?

de vraag is natuurlijk hoe ze dit dan bereken. ze hebben enkel beginstand van 0 tot stand van vandaag. nooit een tussentijdse opname als referentie. hoe leide ze daar verbruik 2017 uit af.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 feb 2018 22:25

denlowie loopt een beetje achter.

Schuldvorderingen wegens levering van goederen en diensten via distributienetten voor water, gas of elektriciteit of de levering van elektronische communicatiediensten of omroeptransmissie- en omroepdiensten via elektronische communicatienetwerken verjaren na verloop van vijf jaren (art. 2277 BW, zoals gewijzigd door wet van 6 juli 2017)

mamishu
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 06 feb 2018 23:02

denlowie loopt een beetje achter.

Schuldvorderingen wegens levering van goederen en diensten via distributienetten voor water, gas of elektriciteit of de levering van elektronische communicatiediensten of omroeptransmissie- en omroepdiensten via elektronische communicatienetwerken verjaren na verloop van vijf jaren (art. 2277 BW, zoals gewijzigd door wet van 6 juli 2017)

Bedankt scorpioen, voor de info.

in ons geval gaat het niet om onbetaalde facturen van jaren geleden. wij hebben nooit een factuur gekregen. er ka niet verwezen wordne, naar vervallen, onbetaalde gfacturen. want die zijn er nooit geweest. nooit brieven met aanmalingen. ook geen brieven met vraag meterstand. zelfs nooit een brief met bevestiging dat het contract nu op onze naam staat. eigenlijk hebben wij totaal geen enkele document vanuit de waterleverancier, met bevestiging dat zij ons voorzien, aan welke prijs, vanaf welke periode en start meterstand. het enige wat wij hebben, is een kopie van het overname document met de meterstand door ons (nieuwe klant) en onze aannemer (vertrekkende klant) ingevuld en ondertekend. we deden dit online en print-out werd gemaild. en dan nooit niets meer gehoord. we hebben intussen bij onze buren gehoord en ook zij hebben nog nooit moeten betalen. het gaat om een nieuwe woonwijk, en de waterleverancier is blijkbaar nog andere gezinnen vergeten. in totaal zijn we met 4 gezinnen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 feb 2018 23:15

U wordt toch niet beticht wanbetaler te zijn?
Zoals reeds werd geantwoord heeft de watermaatschappij het recht om nog te vorderen met een terugwerkende kracht van 5 jaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”