Pagina 1 van 1

Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 22 jan 2018 15:48
door Anoniempje95
Beste

Ikzelf heb een IT bedrijfje en wil graag back-up services aan mijn klanten aanbieden. Hiervoor heb ik verschillende partners opgezocht en gevonden die met mij willen samenwerken voor de "verhuur" van hun diensten en datacenters.

In de praktijk installeer ik op de eindklant zijn toestel een programma dat er voor zorgt dat alle geselecteerde data dagelijks geback-upt wordt naar de datacenters van die partner.

Nu om partner te kunnen worden dien ik een overeenkomst te ondertekenen waarin staat dat ik, als het zijnde wederverkoper / tussenpersoon, de volledige aansprakelijkheid heb van deze data. Moest er dus iets mislopen met de back-up, en mijn eindklant zijn kantoorgebouw vliegt bijvoorbeeld in brand, ben ik dus volledig aansprakelijk voor de dataverlies volgens deze voorwaarden (van de partner).

Nu mijn vraag is:
Mijn eindklant dient uiteraard ook een contract te ondertekenen bij mij. Kan ik in dit contract zetten dat zowel ikzelf, als de partner niet aansprakelijk is als er iets misloopt? Kan er bij dergelijke contracten en situaties effectief niemand aansprakelijk gesteld worden als dit beschreven staat in het contract?

Al mijn eindklanten zijn B2B klanten en dus rechtspersonen, of in ieder geval toch vertegenwoordigers van een onderneming / firma.

Alvast bedankt!

Re: Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 22 jan 2018 17:15
door Didymus
Vraag is hoe de backupservice zich verhoudt tot het geheel van de diensten die u levert. Alle aansprakelijkheid uitsluiten is in België een nietig beding omdat het de overeenkomst uitholt. U kan wel proberen om via de overeenkomst uw aansprakelijkheid sterk te beperken.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related

Re: Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 24 jan 2018 20:46
door Anoniempje95
Hartelijk dank voor uw snelle reactie!

Hoe ik het artikel lees lijkt mij dit uiteindelijk wel mogelijk bij zakelijke klanten?

Nu de leverancier van deze diensten doen eigenlijk hetzelfde. Zij sluiten alle aansprakelijkheid bij hun uit. Dan zou ik dit toch ook moeten kunnen doen?

Mijn leverancier levert de huur van hun datacenters en de software die er voor zorgt dat alle data geback-upt wordt naar hun datacenters. Ikzelf moet enkel deze software installeren op de computer van de eindklant. In deze software is er duidelijk te zien dat deze software niet van mij komt, maar van de partner (leverancier). Zowel hun logo, adres en naam is overduidelijk te zien in de software. Ook staat dit duidelijk vermeld op het contract naar mijn eindklant. Het kan dan toch niet zijn dat als de datacenters van deze leverancier crasht, ik daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden? Het enigste wat ik doe is de software installeren.

Geen idee of het belangrijk is, maar de partner / leverancier is wel gevestigd in Nederland.

Re: Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 24 jan 2018 21:09
door Didymus
Zoals ik zei: u kan uw aansprakelijkheid sterk beperken, maar niet volledig uitsluiten. Als u bijvoorbeeld de software verkeerd configureert waardoor de backups achteraf onbruikbaar blijken, dan kan dit als een zware fout worden aanzien en bent u mogelijk toch aansprakelijk, ongeacht wat er in uw overeenkomst staat.

Re: Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 24 jan 2018 21:52
door Anoniempje95
Dat is uiteraard begrijpelijk. Want dan maak ik de fout. Maar als de datacenters crashen, en de geïnstalleerde software is niet de oorzaak en is goed geconfigureerd, dan kan dit toch niet op mij verhaalt worden dat ik dit uitsluit in mijn contract? Want dat heeft niets met mij te maken.

Ik weet dat de kans dat zoiets gebeurd zeer miniem is maar dan begrijp ik het ook ineens in het algemeen juist voor eventueel nog andere contracten en eventueel toekomstige contracten.

Re: Dataverlies door IT bedrijf

Geplaatst: 25 jan 2018 12:04
door Didymus
Aansprakelijkheidsrecht is complexe materie. Ik zou u toch aanraden om u contractueel goed in te dekken, maar ook professioneel advies in te winnen als u wil voorkomen dat u op een dag wordt geconfronteerd met een al dan niet terechte monsterclaim van een klant. Als u dat wenst kan ik u wel iemand aanbevelen die zich hierin specialiseert*.

* Voor alle duidelijkheid: mijn relatie met de persoon in kwestie is oppervlakkig en louter professioneel. Bijgevolg heb er dus geen enkel belang bij mocht u die effectief contacteren.