Motorritten op onverharde wegen.

Nopper
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Motorritten op onverharde wegen.

#1 , 12 jan 2018 15:58

Ik rijd regelmatig met de motor op onverharde wegen. In België zijn de regels over wat mag en niet mag op dit gebied heel erg ondoorzichtig. Het is als gewone weggebruiker quasi onmogelijk om te weten te komen wat er precies mag of niet mag. Zelfs als je heel erg je best doet kan je zo goed als onmogelijk vermijden dat je je af en toe op plekken bevindt waar dit niet is toegestaan. Op die manier maak ik niet enkel kans op een verkeersboete. Mijn onwetendheid kan ook ernstige gevolgen hebben : een beslag op mijn voertuig en een procedure voor de rechtbank bijvoorbeeld, omdat ik me uit pure onwetendheid een stukje in een bos of natuurgebied begeef.

Nu mijn eigenlijke vragen :
Situatie één:
Ik spreek via een facebookgroep af om met enkele gelijkgestemden een rit te maken. We worden aangehouden door een boswachter. Omdat dit erg veel centen kan gaan kosten wijzen de vingers allemaal in mijn richting. Ik ben de 'organisator en de voorrijder'. Kan ik (geheel of gedeeltelijk) aansprakelijk worden gesteld?
Wat met eventuele ongevallen met lichamelijk letsel?

Situatie twee:
Er worden ook betalende ritten over onverharde wegen georganiseerd. De organisator adverteert deze ritten via een website of een tijdschrift. Ik schrijf me in en betaal voor deze rit. De organisator zorgt voor een gids of een gps-route. Ik volg de gids of de route. Plots bevind ik me ongewild en nietsvermoedend op een plek waar ik niet mag rijden. (Natuurlijk weet ik als gebruiker van het wegennet maar al te goed dat ik geen officiële verkeersborden mag negeren. Ik heb het hier over onduidelijke situaties, en die zijn er massaal wanneer je eenmaal de verharde wegen verlaat.)
Ik word aangehouden door een gezagsdrager. Als betalende klant veronderstel ik dat de organisator van een evenement op de hoogte is van de materie en zijn route uitzet met voldoende verantwoordelijkheidszin. Kan ik de organisator van dit evenement (geheel of gedeeltelijk) aansprakelijk stellen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 jan 2018 17:14

Eeuh wie begaat de overtreding.
Gezien u niet de eigenaar bent van die grond of van die weg mag u daar niet komen.
U mag op uw eigen grond wel rondrijden zonder in regel te zijn met de wetgeving.

Algemeen iedereen die rijdt waar het niet mag is aansprakelijk voor zijn daden.
Een organisator wil nog niet zeggen een vereniging die een aansprakelijkheidsverzekering heeft voor alle activiteiten.

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 12 jan 2018 19:46

Eerst en vooral moet je de verkeersborden respecteren. Het verkeersbord “enkel voor landbouwvoertuigen” vind je meer en meer: je mag daar dus niet komen.

Voorts moet je het bosdecreet respecteren: in Wallonië nergens in de bossen op straffe van inbeslagname. Zelfde in Vlaanderen in privébossen. Etc

Voorts moet een organisator van een dergelijke rit hiervoor vergunningen aanvragen aan alle doorkruiste gemeentes, wtaters en bossen indien van toepassing. Etc. Meer en meer gemeenten weigeren toestemming te geven voor off road activiteiten (moto of 4x4).

Je kan je niet achter een organisator verschuilen als je verkeersborden negeert. Politie zal je beboeten en mogelijks ook de organisator vervolgen. Heb kennis van dergelijke dossiers in het 4x4 wereldje.

Wees ook lief voor de medegebruikers van onverharde wegen waar je wel nog mag komen omdat de verbodstekens er (nog) niet staan: rij alleen bij slecht weer / s winters als er geen anderen zijn en als je iemand tegenkomt stop dan ! Zo kan je misschien nog een tijdje je hobby uitoefenen vooraleer alles dicht is.

Aansprakelijkheid: elke bestuurder is aansprakelijk. Een organisator van een (vergunde) rit heeft geen derdenaansprakelijkheid bij motorongevallen. Wel als hij bv een cross op een terrin organiseert voor ongevallen van bezoekers (daarvoor sluit je dan een evenementenverzekering af)

Reclame

Nopper
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jan 2018 20:15

Ok. Dit alles doen we al. Maar... organisatoren laten vaak uitschijnen dat ze contacten hebbe met bepaalde instanties. Is het dan aan mij als deelnemer om te controleren of hij wel met alles in orde is? Ik mag hier als betalende klant toch wel van uitgaan??? En wat dan als dit niet het geval blijkt te zijn?

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 13 jan 2018 12:00

Als u de wegcode overtreedt zal u beboet worden. Als u door een bos rijdt waar t niet mag zal mogelijks uw voertuig aangeslagen worden. De organisator zal mogelijks vervolgd worden maar dat staat los van de verkeersovertredingen.

Een organisator die claimt dat hij toelating heeft om verkeersovertredingen te begaan liegt. Als er toelating zou zijn (bv een massa-event) dan staat er politie op die plaatsen of wordt de signalisatie aangepast.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jan 2018 12:51

Ik vraag me af hoeveel openbare onverharde wegen er wel zijn in Belgie ?

Deze die ik ken in de polder die zijn bijna allemaal privé, enkel langs de Leopoldsvaart en de afleidingsvaart meer ken ik er niet.
En zijn niet toegankelijk voor het verkeer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Sirkii
Berichten: 5395

#7 , 13 jan 2018 18:45

Ik vraag me af hoeveel openbare onverharde wegen er wel zijn in Belgie ?

Deze die ik ken in de polder die zijn bijna allemaal privé, enkel langs de Leopoldsvaart en de afleidingsvaart meer ken ik er niet.
En zijn niet toegankelijk voor het verkeer
In West Vlaanderen zijn er idd nauwelijks onverharde wegen. In de rest van België wel. Zelfs in het Brussels hoofdstedelijk gewest honderden kilometer die tien jaar geleden nog legaal toegankelijk waren. De huidige situatie ken ik minder sinds ik naar Oost Europa trek om te spelen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 mar 2018 16:15

Ik vraag me af hoeveel openbare onverharde wegen er wel zijn in Belgie ?
Massa's ...

De zgn "trage wegen" zijn openbaar en vaak nog onverhard - zeker voor ze opnieuw "officieel" opengesteld worden
(dat gaat wel eens gepaard met verharding)

Terug naar “Andere”