Pagina 1 van 1
Aansprakelijkheid werknemer t o v werkgever in ICT.
Geplaatst: 03 feb 2008 20:37
door wu
Een werknemer van een IT consultancy bedrijf implementeert ERP software.
De software zit vol met bugs, die tijdens de implementatie 1 voor 1 worden opgelost.
De werknemer brengt de werkgever hiervan op de hoogte en stelt andere software voor. Toch verplicht de werkgever de werknemer verder te doen.
Tijdens de opstart loopt de klant nogmaals op een bug vast (die dezelfde dag wordt opgelost) en beslist eenzijdig niet op te starten.
De klant trekt de werkgever voor de rechter.
Vraag: kan de werknemer later aansprakelijk gesteld worden?
Geplaatst: 05 feb 2008 09:12
door Beachcomber
Neen, een werknemer kan nooit aansprakelijk worden gesteld voor fouten gemaakt tijdens de yuitvoering van de arbeidsovereenkomst, met dien verstande dat er geen zware fout, bedrog of gewoonlijk voorkomende lichte fout is.
in uw geval is de werknemer beschermd op grond van art. 1384 BW, wat de aansprakelijkheid van aanstellers voor aangestelden regelt. de werknemer is aangestelde van de werkgever. de werkgever is verantwoordelijk voor de fouten gepleegd tijdens de uitvoering van het werk.
Geplaatst: 24 feb 2008 11:09
door wu
Bijvoorbeeld:
Stel dat de werkgever na de mislukte implementatie door de klant is gedagvaard en een schadevergoeding heeft moeten betalen.
Stel dat de werkgever daarna de werknemer dagvaart en probeert aan te tonen dat de werknemer een grove fout heeft gemaakt.
Echter, de werknemer kan aantonen dat hij correct gecommuniceerd heeft naar de werkgever, dat de software vol bugs zit (diverse mails), en zo kan aantonen dat de werkgever hiervan op de hoogte was voor de implementatie heeft plaatsgevonden.
Bovendien kan de de werknemer aantonen dat in de kwestieuze software zware programmatiefouten zaten (bugs, documentatie van de softwareleverancier) op het moment van, en voor de implementatie.
Moet de werknemer zich zorgen maken in dieze situatie?
Kent u een precedent waarin een softwarehuis een werkgever aangeklaagd heeft na een mislukte implementatie?
Geplaatst: 25 feb 2008 10:00
door Beachcomber
Ik zou me niet al te veel zorgen maken. Werkgevers beginnen daar zelden aan. grove fout of veelvoudig voorkomende lichte fout is zeer moeilijk vast te stellen, laat staan bewijzen.
Softwarehuizen worden zeer regelmatig aangeklaagd voor mislukte implementatie. Ik herinner me een zaak waarin een groot SAP-consultingbedrijf stevige schadevergoedingen heeft moeten betalen wegens laattijdige en foutieve oplevering van projecten. Ik heb echter geen weet van werknemers die omwille daarvan werden aangeklaagd.
Indien u alle voorzorgsmaatregelen heeft genomen die u had moeten nemen als normaal vooruitziende persoon (het goed huisvader-criterium) dan zal u niets verweten kunnen worden.
Om aansprakelijk gesteld te worden dient uw werkgever zware fout, bedrog of eerlder regelmatig voorkomende lichte fout te bewijzen, en dat is bijzonder moeilijk als uit mails en andere communicatie kan aangetoond worden dat u uw werkgever reeds meerdere malen gewezen heeft op de fouten in de software.
Indien het ooit zover komt dat uw werkgever u tracht aan te klagen kan u steeds aankloppen bij uw syndicale afvaardiging (als deze bestaat bij uw werkgever).
Geplaatst: 02 mar 2008 17:22
door wu
Dit is gelukkig maar een fictief verhaal, met uitzondering van de aanklacht van de werkgever door de klant. Deze zaak is lopende.
Alle communicatie is bewaard, en is duidelijk in het voordeel van mijn ex-collega waarover het hier gaat, en hij kan ook zwart op wit bewijzen dat de bugs in de software niet zijn verantwoordelijkheid waren, maar die van het extern softwarehuis dat de software geleverd heeft.
Wat als er geen syndicale afvaardiging is? Het gaat over een kleine KMO. Kan de vakbond toch iets doen?