Verkoop aan familie

Kurt1969
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop aan familie

#1 , 14 jun 2017 12:05

Hallo,

Kan een aannemer zijn producten verkopen aan famlie (broer, zus, ouders,..) en dezelfde korting geven als hijzelf kreeg bij de aankoop van dit product bij de groothandel? Stel persoon 'A' wil een bad aankopen en de broer, persoon 'B', is aannemer. 'A' gaat naar de groothandel waar 'B' zijn producten aankoopt en vraagt dezelfde korting; krijgt die en betaald deze direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' en kent dus dezelfde korting toe als aan 'B'. Is dit legaal te verantwoorden?

Bedankt voor enige info!

Mvg,
Kurt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 jun 2017 12:09

De groothandel is vrij korting te verlenen aan eender wie.
Broer B heeft hier niets mee te maken. Hij komt zelfs niet voor in dit plaatje.
Ik zie absoluut niets waarvoor een verantwoording nodig zou zijn.
Trouwens tegenover wie zou die verantwoording moeten worden afgelegd????

Wat is eigenlijk uw probleem?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kurt1969
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jun 2017 12:16

Persoon 'B', de aannemer en broer, zegt dat dit terecht komt op hun' boekhoudkundige (?) lijst' van aankopen bij de groothandel en dat deze dient verantwoord te worden. Wel bizar als men weet dat de factuur op naam van persoon 'A', de broer, staat. Dus bij fiscale controle kan deze zogezegde lijst geen probleem vormen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2017 12:19

Dit is een normale zaak !

Zolang de factuur niet hoger is dan het betaald bedrag is er geen vuiltje aan de lucht !

Maar bij controle zal B een factuur moeten kunnen tonen dat hij het aan broer verkocht heeft, anders riskeert B daar belastingen op te moeten betalen (wat zelden gebeurd)
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 14 jun 2017 12:33

"'A' gaat naar de groothandel ... en vraagt ... korting; krijgt die en betaald ... direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' "

Dus: A gaat naar groothandel, koopt een bad en krijgt korting.
Factuur zoals het moet op naam van A.

Wat komt B in dit plaatje doen? Er is geen enkele band met B in deze aankoop!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kurt1969
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 jun 2017 13:53

Inderdaad, zo zag ik het ook. Vond het al heel raar dat dat de verkoop aan 'A' op een verkoperslijst komt te staan aangaande 'B'. Uiteindelijk telt de factuur mijn gedacht.
Toch bedankt voor jullie inzicht hieromtrent!

mcarma
Berichten: 34

#7 , 22 jun 2017 16:07

Ik vrees dat het toch wat meer complex ligt vanuit het belastings perspectief.
Persoon A koopt een Bad en verkoopt het terugdoor aan zijn familie, zonder mark up. Normaal dient hij daar een percentage boven op te rekenen voor het risico, tijd dat hij er heeft ingestoken, en andere dingen zoals het gebruik van het krediet bij de leverancier. Daarnaast kan er ook nog een probleem voordoen met de berekening die de belastingen maken bij een controle, namelijk kijken wat er allemaal aangekocht is tov de uren die daarvoor zijn aangerekend.

Bv een electricien die voor duizenden euro's materiaal koopt maar dan slechts 100 uur heeft gewerkt in een kwartaal zal vragen opwekken...

Dit dient dus steeds goed onderbouwd te worden met een factuur en slechts sporadisch voorvallen...

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 23 jun 2017 09:27

Ik denk dat je 1 ding over het hoofd ziet, mcarma:
Stel persoon 'A' wil een bad aankopen en de broer, persoon 'B', is aannemer. 'A' gaat naar de groothandel waar 'B' zijn producten aankoopt en vraagt dezelfde korting; krijgt die en betaald deze direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' en kent dus dezelfde korting toe als aan 'B'. 
Persoon A (in de uitleg van TS de broer van, en niet de zelfstandige zelf) koopt het bad, betaalt het, en ook de factuur staat op zijn naam.
De zelfstandige koopt noch verkoopt iets, en hoeft dus ook helemaal niks in zijn boekhouding te steken.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 23 jun 2017 12:44

Ik denk dat je 1 ding over het hoofd ziet, mcarma:
Stel persoon 'A' wil een bad aankopen en de broer, persoon 'B', is aannemer. 'A' gaat naar de groothandel waar 'B' zijn producten aankoopt en vraagt dezelfde korting; krijgt die en betaald deze direct cash aan de groothandel. Deze groothandel maakt een factuur op naam van 'A' en kent dus dezelfde korting toe als aan 'B'. 
Persoon A (in de uitleg van TS de broer van, en niet de zelfstandige zelf) koopt het bad, betaalt het, en ook de factuur staat op zijn naam.
De zelfstandige koopt noch verkoopt iets, en hoeft dus ook helemaal niks in zijn boekhouding te steken.
Zo begrijp ik het ook, maar blijkbaar blijft deze vraag verwarring zaaien.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kurt1969
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 jun 2017 14:18

Interessante standpunten...
Echter heb ik ondertussen een boekhoudster gesproken en zij beweerd dat een aannemer een bepaald percentage winst moet (!) vragen bij de doorverkoop aan een broer indien de factuur opgemaakt dient te worden bij de aannemer zelf. Klopt dit? Dus dient men winst te vragen bij doorverkoop aan een rechtstreeks familielid. Ook volgens dezelfde boekhoudster is deze winst sectoraal vastgelegd. bijvoorbeeld bij sanitair is dit 30%, bij hout 15%,.. Bij mijn vraag waar dit beschreven staat kreeg ik een vaag antwoord dat dit 'ergens' beschreven staat in het staatsblad... Iemand die hier meer over kan vertellen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 24 jun 2017 14:47

Aangezien de groothandel rechtstreeks aan u factureerde komt de "aannemer" toch niet in het plaatje voor?
Lees uw vraag eens na, klopt die wel?
Laatst gewijzigd door asperger op 24 jun 2017 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 jun 2017 14:57

Ik denk dat de vraag stelling niet klopt, daar ik me ook vergiste !

En wat die boekhouder zegt is niet juist, als men het verder factureert aan de zelfde prijs is er niks aan de hand!

Dit is zo bij beroepen die forfaitair belast worden zoals KLEINHANDELAARS IN DIVERSE TEXTIEL- EN LEDERWAREN,

KLEINHANDELAARS IN IJZERWAREN EN GEREEDSCHAPPEN, KLEINHANDELAARS IN BOEKEN, BAKERS en Slagers enz...
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”