schade alvorens voorlopige oplevering, wie betaald?

joeri81
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

schade alvorens voorlopige oplevering, wie betaald?

#1 , 02 jun 2017 19:26

Beste,

Ik ben een nieuwbouwwoning aan het bouwen. De ruwbouw heb ik uitgegeven aan een aannemer die me ook in contact heeft gebracht met een raamleverancier waarmee zij vertrouwd zijn. Zowel de ruwbouw als de ramen en deuren werden opgenomen in het contract dat ik heb met mijn aannemer. Ik heb de ramen en deuren dus besteld via mijn aannemer. De ruwbouw werd correct geplaatst en hiervan werd dus ook meteen een voorlopige oplevering 'ruwbouw' opgemaakt. De opmerkingen werden opnieuw correct uitgevoerd door hun.

Hun raamleverancier komt echter de afspraken niet na en stelt ons al heel lang en veel te vaak teleur. Er werd mondeling afgesproken dat de laatste puntjes pas konden afgewerkt worden na afwerking van de gevel (crepie door een andere firma die ik zelf heb gekozen) dus akkoord zij hebben even moeten wachten totdat deze werken volledig afgehandeld konden worden. Ondertussen is dit wel al lang gebeurd (+/- half jaar) en hebben zowel ik als de aannemer hun meermaals per e-mail en telefonisch aangemaand om de laatste puntjes komen af te werken. Zij komen geregeld langs maar steeds opnieuw is er iets onvolledig, verkeerd geleverd, afspraken die niet nagekomen worden enz. Ik heb nog ongeveer 5000€ geld achter gehouden voor dit allemaal op te komen lossen. Mijn aannemer houd 10000€ achter t.o.v. de raamleverancier met als opmerking dat ik van hun eventueel een schadevergoeding kan eisen (oplevering niet conform contract) en ze daarom meer achterhouden dan enkel mijn 5000€ die ik hun nog verschuldigd ben en volgens mij in verhouding staan met de nog uit te voeren werken.

Tot overmaat van ramp ontdek ik vandaag ,nadat ze nogmaals zijn langs geweest, dat er op 2 ramen een kleine beschadiging ,krassen, te zien zijn. Ik heb hun hiermee geconfronteerd en hun antwoord is dat zij hiervoor niet meer aansprakelijk zijn en dat ik die krassen ook gemaakt kan hebben. Ondertussen is het een jaar geleden sinds zij aan onze werf begonnen zijn.

WAT KAN IK DOEN? MOET IK OPDRAAIEN VOOR DE KRASSEN TERWIJL ER NOG GEEN VOORLOPIGE OPLEVERING IS GEWEEST VAN DE RAMEN?
STEL IK VIA EEN AANGETEKEND SCHRIJVEN NAAR DE AANNEMER EEN DATUM VOOR BINNEN BIJVOORBEELD 1 MAAND WAARIN ALLES DEFINITIEF MOET AFGEHANDELD ZIJN? HEB IK RECHT OP EEN SCHADEVERGOEDING GEZIEN DE RUIME OVERSCHRIJDING VAN DE PLAATSING TERMIJN (is voor verhuur en ik loop huurinkomsten mis door hun raamleverancier,...)?

GRAAG ADVIES, IK VOEL MIJ SERIEUS BENADEELD ZEKER ALS IK OOK GEEN AANSPRAAK MEER KAN MAKEN OP HET KOSTELOOS VERVANGEN VAN HET GLAS EN EEN COMPENSATIE IN VERHOUDING TOT HET VERLIES DAT IK MOMENTEEL LIJD EN AL GELEDEN HEB.


Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jun 2017 20:00

Waarom 2 x hetzelfde plaatsen maar onder een ander tittel? Zal geen snellere antwoorden opleveren.

Reclame

Terug naar “Andere”