Verkocht item 2dehands.be

rgbanana
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkocht item 2dehands.be

#1 , 22 apr 2017 19:10

Beste forummers,

Ik heb onlangs een smartphone verkocht op 2dehands.be

Deze was volledig werkende, de lader ontbrak, dit was ook vermeld in het zoekertje.

Dus iemand heeft deze van mij gekocht, en heb deze via bpost naar hem verzonden. We hebben een akkoord gemaakt in de vorm van een klein document met onze handtekeningen en via de 2dehands.be chat. In dit akkoord stemde hij ermee in dat die aankoop op zijn eigen risico is en ook als er bij de verzending schade word opgelopen dat het zijn risico en verantwoordelijkheid is, alsook dat ik geen garantie geef en het toestel niet terug zal nemen. Hij heeft betaald via PayPal op zijn verzoek. Achteraf, na de levering krijg ik een bericht van de koper waarin hij beweert dat het eem dummy is en hij zijn geld terug wil. Ik leg uit dat het helemaal geen dummy is. Hierna krijg ik een bericht terug waarin hij zich herpakt en zegt dat het een dummy is of dat de gsm kapot is. Ik zeg tegen hem, ja sorry, ik heb hem volledig werkend verstuurd en jij hebt met mij een akkoord gemaakt en getekend dat jij het risico draagt. Hij wil dit niet meer aanvaarden en wil de telefoon zonder mijn instemming retour sturen en zijn geld terug. Ook zegt hij dat hij me gaat aangeven bij de politie en heeft hij een claim gestart bij paypal om zijn geld terug te krijgen.

Hij houd zich dus niet aan de afspraken die overeengekomen zijn.

Wat moet ik nu doen, en wat zijn mijn rechten/plichten alsook die vam hem?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 22 apr 2017 23:05

typisch geval van oplichting door de koper

eerst iets kopen en dan claimen dat het niet werkt en het geld terug eisen via paypall

hij zal zijn beweringen moeten staven met de nodige bewijzen;

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

u heeft een ondertekende overeenkomst als ook de chat berichten, stuur deze door naar paypall als bewijs en hij zal normaal gezien in zijn ongelijk gesteld worden, bang voor enige klacht bij de politie moet u niet zijn, blaffende honden bijten niet.

Siegfried
Berichten: 94

#3 , 25 apr 2017 20:28

Bewijzen of niet (aangetekende zending, etc..)... PayPal kiest eigenlijk altijd de kant van de koper. Is een groot probleem en nogal wat verkopers weigeren PP (na een slechte ervaring) om die reden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2017 09:24

PayPal kiest inderdaad nogal snel de kant van de koper. Als er een claim geopend wordt in PayPal, meld de koper dan vriendelijk dat je zal terugbetalen als hij de smartphone naar jou terugstuurt. Antwoord op zijn geschil iets in de aard van:

"Beste, mijn excuses voor dit ongemakt. De smartphone werkte perfect toen ik hem opstuurde. Mogelijk is de batterij leeg en moet deze opgeladen worden? Stuur de smartphone terug naar mij op adres XXXXX. Als ik deze terug ontvangen hebt, betaal ik u volledig terug. Nogmaals mijn excuses."

Vervolgens wacht je af of je de smartphone terugkrijgt. Als de koper geen tracking nummer van terugzenden kan / wil voorleggen, of je krijgt iets retour gestuurd dat uw smartphone niet bevat (neem foto's in dat geval) neem dan contact op met PayPal (telefonisch! hun support via mail is verschrikkelijk slecht) en leg de situatie uit en zeg dat je vermoed dat het hier om oplichting gaat. De kans is groot dat PayPal dan toch nog uw kant kiest.

Ik heb in het verleden iets gelijkaardigs meegemaakt: vrij duur object verkocht. Koper meldde me dat het niet was wat hij verwachtte. Ik stelde een terugbetaling voor als hij het object retour stuurde. Koper ging akkoord en beweerde teruggestuurd te hebben, maar ik ontving niets. Koper kon geen bewijs van terugzenden voorleggen initiëel. Plots kwam hij wel af met een tracking nummer (2 weken na datum), bleek hij me een doos met oude tijdschriften opgestuurd te hebben (ongeveer het gewicht van het object). Ik heb foto's genomen hiervan, PayPal gebeld, en zij hebben het geschil in mijn voordeel beslecht. Aan de telefoon vertelden ze me dat deze gebruiker voortaan zou geflagged staan als mogelijk onbetrouwbaar in hun systeem... In mijn geval speelde het feit dat de koper pas véél later met een tracking nummer afkwam, waarbij de info aangaf dat de retourzending twee weken later gebeurd is dan dat hij initiëel beweerde, wel héél erg in mijn voordeel, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”