Verkoop met mondeling akkoord

Patrick Demuysere
Topic Starter
Berichten: 2

Verkoop met mondeling akkoord

#1 , 13 apr 2017 11:56

Enkele dagen geleden ben ik met de verkoper van 3 garageboxen ter plaatse gaan kijken naar zijn garageboxen.
De vraagprijs was 37.500euro. Na onderhandelen zijn we tot een overeenkomst gekomen en zijn de garageboxen verkocht voor 35.000 euro.
We spreken bij mij thuis af om een verkoopsovereenkomst op papier te zetten en te tekenen. Ik stuur hem mijn adres door via sms en spreken een uur later af bij mij thuis.
Wanneer hij er is roept hij mij in zijn auto alwaar de bleutooth van zijn auto aanstaat. Er is duidelijk een gesprek aan de gang met een 2de koper die meer wil betalen voor de garageboxen. Ik begin dit gesprek op te nemen met mijn gsm. De verkoper maakt de 2de koper duidelijk dat de garages verkocht zijn maar dat de verkoopsovereenkomst nog ondertekend moet worden. Hierop kan de 2de koper de verkoper overhalen niet aan mij te verkopen. Dit volledige gesprek is opgenomen.
Ik wijs de verkoper aan zijn verplichtingen aangaande een mondelinge overeenkomst, maar hij kiest toch voor het geld.
Ik mail en bel hem, maar krijg hem niet te pakken. Ik stuur een aangetekend schrijven, maar dit wordt geweigerd.

Wat kan ik doen? Want ik wil die garages wel.
Welke rechtbank is bevoegd?
Welke rechtbank is bevoegd als ik een schade vergoeding zou vragen onder de 2500euro.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 13 apr 2017 14:14

Zegt de verkoper klaar en duidelijk dat hij een overeenkomst heeft met jou om de garageboxen te verkopen voor de prijs van ... ?
Of zegt hij gewoon "de garageboxen zijn al verkocht" ?

Het eerste kan voldoende bewijs zijn dat er een overeenkomst was tussen jou en de verkoper. Het tweede is onvoldoende om jouw bewering (het bestaan van een overeenkomst) hard te maken.

Lijkt me, als de verkoper niet akkoord gaat, een dubbeltje op zijn kant te worden, sterk afhankelijk van wat de tegenpartij letterlijk zegt in de geluidsopname, welk standpunt hij inneemt, en hoe een eventuele rechter het interpreteert (en/of al dan niet toelaat ...)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 13 apr 2017 14:15

Aanvulling: ook de inhoud van het door u verstuurde aangetekend schrijven kan van belang zijn, ook al haalde tegenpartij dit niet af.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 13 apr 2017 14:59

Om op het andere deel van uw vraag te antwoorden: lijkt mij voer voor de burgerlijke rechtbank van eerste aanleg in het arrondissement waar de garageboxen zijn gelegen.
"sowieso" schrijf je zo.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 14 apr 2017 12:30

“Artikel 1.Alle akten onder de levenden, om niet of onder bezwarende titel, tot overdracht of aanwijzing van onroerende zakelijke rechten...worden geheel overgeschreven in een daartoe bestemd register, op het kantoor van bewaring der hypotheken van het arrondissement waar de goederen zijn gelegen. Tot dan toe kan men zich op die akten niet beroepen tegen derden die zonder bedrog gecontracteerd hebben..De notarissen en al degenen, openbare ambtenaren of anderen, die belast zijn met het verlenen van authenticiteit aan de akten die aan overschrijving zijn onderworpen, zijn gehouden de vervulling van de formaliteit te vorderen binnen de vijftien dagen na de dagtekening van die akten...”(16 december 1851 Hypotheekwet).

‘Na onderhandelen zijn we tot een overeenkomst gekomen en zijn de garageboxen verkocht voor 35.000 euro.’

Belast een notaris onverwijld en aangetekend aan uw koopovereenkomst authenticiteit te verlenen. Stuur kopie ervan meteen aan uw verkoper en toon daarin het sluiten van de koopovereenkomst aan. Weigert uw verkoper medewerking maak de zaak dan aanhangig bij de rechtbank van eerste aanleg van de plaats waar de gekochte garagebox ligt. Overleg daarover vooraf met uw notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”