Nalatigheid aannemer Gaslek (en CO) bij zijn weten: flirtte 2 keer met mijn dood, hij wist hiervan reeds 3 weken

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

Re: Nalatigheid aannemer Gaslek (en CO) bij zijn weten: flirtte 2 keer met mijn dood, hij wist hiervan reeds 3 weken

#16 , 21 mar 2017 11:42

Eandis kwam toe toen de loodgieter het gaslek had gemaakt. Eandis werd gebeld door mijn aannemer (de eerste). Eandis heeft mijn installatie afgekeurd voor gebruik. Geen keuring dus, maar ik moest een papier ondertekenen dat gebruik van de ketel op eigen risico was en dat deze werd afgekeurd (niet voor het gaslek want die was al opgelost, wel voor CO gevaar)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#17 , 21 mar 2017 11:52

Loodgieter 2 die het lek heeft gemaakt heeft me net een verklaring doorgemaild. Ik kende hem niet, ik heb random enkele loodgieters gebeld en de loodgieter die het snelste kon komen heb ik dan laten komen...


hieronder zijn verklaring die hij me mailde: ik heb de namen weggelaten en adres..


20 maart 2017

VERKLARING



Mevrouw DM contacteerde me omdat er een gasgeur in haar woning hing.

Bij het ter plaatse komen moest ik dit bevestigen en was het verloop van de meterstand van de gasteller met het blote oog binnen de tien seconden duidelijk zichtbaar. Aan de hand van een gaslekdetector heb ik het lek gezocht en gedicht. Er was een duidelijk lek tussen de gaskraan van de cv-ketel en het toestel. Dit toestel van het merk BUDERUS werd zeer recentelijk herinstalleerd maar op een bijzonder slordige en onvakkundige wijze, zeker wat betreft de installatie van het rookgasafvoer/verbrandingsluchttoevoer-systeem. De opstelling is een B23-installatie waarbij het rookkanaal bestaat uit kunststof buiselementen die met aluminiumtape aan elkaar zijn gelijmd. Het buiseinde zit los in een oude bestaande dakdoorvoer. De verplichte installatie van ventilatie-openingen voor een open opstelling (B23) van het verwarmingstoestel zijn nergens aanwezig, al was het toestel wel al in dienst gesteld! Er is hier dus een acuut probleem voor een eventuele CO-intoxicatie.

De rest van de sanitaire installatie getuigd eveneens van een onvakkundige slordigheid die alleen herkenbaar is bij de slechtste categorie van do-it-selvers: afvoerbuizen van dunwandige PVC met alleen een diameter van 40mm waar een ganse badkamer in serie wordt op aangesloten, inclusief een bad, wasmachine en lavabo, getuigen totaal niet van goed vakmanschap. Voeg daarbij nog het verkeerd gebruik van bochten, het negeren van enige vorm van “scheut” en geen beluchting dan mag met grote zekerheid gesteld worden dat dit afvoersysteem bedoeld is om slecht tot niet te werken. Totaal afbreken deze rotzooi is mij advies en volledig herbeginnen.
Het toevoersysteem van koud water is niet veel beter gesteld. Als de voeding van een volledige badkamer met toilet en wasmachine gebeurd met één leiding 3/8” (alupex 16x2mm) dan vraag ik me af wat er gebeurd met de toevoer van koud water naar bad of lavabo als bvb het toilet wordt doorgespoeld of de wasmachine water vraagt en omgekeerd? Ook dit is geen optie voor het goed functioneren van de nog te installeren sanitaire artikelen.

U hierbij van dienst te zijn geweest,
met vriendelijke groeten,

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 mar 2017 13:07

Na zeer aandachtig het verslag van de loodgieter gelezen te hebben, en ik redelijk goed op de hoogte ben van loodgieters werk mag je stellen dat je met zo een getuigenis van een vakman, juridisch zeer sterk staat.

wat de gaslek betreft, het is wel meestal op deze plaats dat er een lek kan zijn, en men moet zeker geen meter hebben om dit te zien een klein beetje water met afwas middel erin en je zal de bellen zien blazen, het was toch voor de aannemer een kleine moeite geweest om deze record wat meer aan te spannen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#19 , 21 mar 2017 13:38

Waar kan ik een onafhankelijk beledigd expert vinden om alles op papier te zetten? zodat ik snel de werken met een andere aannemer kan verder zetten. Ik heb momenteel namelijk geen badkamer.... geen douche/bad....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#20 , 21 mar 2017 16:03

Eerst hem in gebreke stellen, en dan naar de vrederechter en daar een expert laten aanduiden, dit is de normale gang van zaken.

Maar onze Belgische staat heeft ook een verzoening commisie en dit kost maar 242€ om te starten en een eerste verslag op te maken.
Hier de link:

http://economie.fgov.be/nl/geschillen/C ... NE_8LhuGCk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#21 , 21 mar 2017 16:45

dank maar met de verzoeningscommie moet mijn aannemer dus ook akkoord zijn?

Milo72
Berichten: 1016

#22 , 21 mar 2017 16:50

Vraagje aan de juridische experten hier: is het creeren van en/of het (bewust) in stand houden van een levensgevaarlijke situatie strafbaar ? En zo ja, onder welke benaming / wet / ... valt dit ?

In dit geval zou ik de aannemer eerst nog eens ferm onder druk zetten om een faktuur op te maken van de reeds gepresteerde werken (met een maximum van pakweg 6.000€) en zo spoedig mogelijk de rest van het reeds betaalde voorschot terug te storen, met de duidelijke vermelding dat u zwart op wit bewijs hebt dat zijn werk ronduit levensgevaarlijk was, en dat u niet zal twijfelen om hem voor het gerecht te slepen voor dit geld enerzijds, alsook voor de levensgevaarlijke situatie die hij creeerde.

Eventueel kan u vragen aan een advokaat om (tegen betaling uiteraard) deze boodschap op een juridisch sluitende manier over te brengen.

Benieuwd of hij dan nog steeds voet bij stuk zou houden ... En het zou u (en hem...) een procedure kunnen besparen.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#23 , 21 mar 2017 17:03

Ik denk toch niet dat een aannemer kan gestraft worden volgens het straf recht om dat hij slordig werk aflevert ?

Een afvoer van pvc buis van 40 gebruiken in plaats van 50, en een record te weinig aangedraaid heeft, de vraag rijst natuurlijk is deze aannemen een erkend installateur ????
Als dit zo is zullen er zeer veel voor de rechtbank moeten gedaagd worden.

Ik kan natuurlijk fout zitten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#24 , 21 mar 2017 19:22

1 liter gas per minuut ????

De grootste propaan flessen zijn maar +/- 80 liters daar brand je met een zeer grote brander 36000cal druk 1,5kg(normale druk gasvuur is 30g) 10 uren mee !!
80 liter vloeibare propaan is niet te vergelijken met 80 liter (gasvormig) aardgas; 59 701,5 liter komt meer in de buurt : delen door 1,34, dan vermenigvuldigen met 8 000. Maakt een beetje verschil.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#25 , 21 mar 2017 22:11

1 liter gas per minuut ????

De grootste propaan flessen zijn maar +/- 80 liters daar brand je met een zeer grote brander 36000cal druk 1,5kg(normale druk gasvuur is 30g) 10 uren mee !!
80 liter vloeibare propaan is niet te vergelijken met 80 liter (gasvormig) aardgas; 59 701,5 liter komt meer in de buurt : delen door 1,34, dan vermenigvuldigen met 8 000. Maakt een beetje verschil.
ik zag gewoon de teller 1 cijfer overgaan in minder dan een minuut....

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#26 , 21 mar 2017 22:17

Ik denk toch niet dat een aannemer kan gestraft worden volgens het straf recht om dat hij slordig werk aflevert ?

Een afvoer van pvc buis van 40 gebruiken in plaats van 50, en een record te weinig aangedraaid heeft, de vraag rijst natuurlijk is deze aannemen een erkend installateur ????
Als dit zo is zullen er zeer veel voor de rechtbank moeten gedaagd worden.

Ik kan natuurlijk fout zitten
volgens burgerlijk recht... Het gaat hem vooral om dat ik hem teveel heb betaald... en te weinig aandraaien van een record van de gas.... niet te geloven dat je dit zo zegt, kon wel een ontploffing teweeg gebracht hebben met wie weet hoeveel doden... zie sint gillis voorval explosie. laat staan die CO...
Ik heb hem het voorschot gegeven maar ondertussen is hij gestopt met werken en zelf al moest zijn werk goed uitgevoerd geweest zijn zou ik nog teveel al hebben betaald...

via mijn advocaat hem in gebreke gesteld met de vraag samen een oplossing te zoeken, (niet dat hij niet meer moet komen want dan zou ik contractbreuk plegen). indien niet aanvaardbaar antwoord dan zal er een rechtszaak komen.

Ik denk dat hij niet zal antwoorden.

deze aannemer is een erkend loodgieter, geen erkend installateur.

Terug naar “Andere”