Nalatigheid aannemer Gaslek (en CO) bij zijn weten: flirtte 2 keer met mijn dood, hij wist hiervan reeds 3 weken

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

Nalatigheid aannemer Gaslek (en CO) bij zijn weten: flirtte 2 keer met mijn dood, hij wist hiervan reeds 3 weken

#1 , 20 mar 2017 22:21

Beste,

zware fouten werden bij het weten van mijn aannemer gesteld bij de renovatie van mijn zolder. Ik had kunnen sterven in een gasexplosie als het al niet was van de CO opstapeling! het ergste was dat hij hiervan wist!

Mijn aannemer heeft de gasketel van zolder naar de benedenverdieping verplaatst. Hierbij heeft hij een gaslek veroorzaakt. Ik rook reeds snel gas in die plaats en ik vroeg hem of hij kon kijken voor een gaslek (hij bezit over zo een gasmeter toestel). hij zei dat hij die gasreuk ook rook en hij zei 'raar he'. Ik zei "ik zal maar niet zoeken met een vuurtje" hij lachte en zei neen niet doen!! Hij heeft de gasmeter uitgezet en dan gekeken naar de gasteller en hij zei dat er geen gaslek was. Ik was gerust maar na 3 weken was de gasgeur nog niet weg. Ik belde een 2e loodgieter voor een second opinion en hij vond direct het gaslek, we deden samen de test met de teller, je zag die teller gewoon omhoog gaan met de seconden, in minder dan een minuut was er al een volledig cijfer voorbij terwijl alles uitstond ook de gasketel. dus meer dan 1l gas per minuut. Dat kan je echt niet over het oog hebben gezien wanneer je die test hebt uitgevoerd! Toen hebben we het gaslek gezocht met een toetel dat piept als die gas ruikt. Het spel begon te flippen, zoveel parts per million gas!
Die loodgieter 2 heeft toen ter plekke het gaslek gemaakt. Toen ik die zelfde avond nog mijn aannemer informeerde hierover heeft hij direct eandis gebeld. Natuurlijk vonden zij geen lek want mijn 2e loodgieter had die reeds gerepareerd.
Mijn aannemer wist hier dus duidelijk van (hij had ook de elektriciteit afgesloten van die kamer en alle lichten weggehaald.

Die 2e loodgieter wil getuigen en alles op papier zetten.

Nu eandis had wel mijn warmteketelinstallatie afgekeurd maar dan omdat het niet anders kon dan CO opstapeling zijn: hij had de afvoer van lucht gebrekkig aangesloten met te kleine (niet brandkast buizen) en de aanvoer had hij gewoon afgedekt en niet aangesloten naar buiten toe. Die kamer waar de ketel nu staat heeft trouwens geen ramen dus ook geen verluchting!! CO vergiftiging was een kwestie van tijd. Ik had al 3 weken symptomen van CO: duizeligheid, hoofdpijn, misselijk... ik ben er zelfs voor naar de dokter gegaan.
Dit moest de aannemer ook geweten hebben dat dit een poel was van CO! gelukkig moest ik enkel in die ruimte zijn voor de wc en de was want ze hadden mijn douche daar al uitgebroken. De man van eandis zei me: het is 20 jaar geleden dat ik nog zo een slechte installatie vond.

Buiten deze zware fouten moet eigenlijk alles opnieuw gedaan worden wat hij al had gedaan:
alle afvoerbuizen werden op elkaar aangesloten en horizontaal (geen helling) van zowel douche, bad, lavabo en wasmachine in buisjes van 40 mm!!! dit moet toch 50 zijn minstens. Ook alle aanvoer van water van eenzelfde bron; dus dan kon ik geen bad nemen als de wasmachine aanstaat!

de plakwerken werden gebrekkig uitgevoerd met putten

hij heeft mijn dampkap stukgemaakt en ontkend het: de buis naar buiten toe heeft hij afgeknipt en de opening opgevuld met PU!
Hij zei me nog: zou je is niet geen nieuwe dampkap kopen: zo een met filters? ik vond het al raar, toen ik probeerde te koken bleek het: zat vol met bouwbrokstukken en toen ik boven keek zag ik de PU gevulde opening....


Ondertussen heeft hij 11.300 euro van me (40% voorschot) voor dit geld heeft hij zeker nog niet gewerkt.(ik schat dat hij voor max 5000 euro heeft gewerkt en dit is het bedrag met badkamermeubelen in) Hij wil me dit bedrag ook niet terug geven zegt hij (of deels) ik vroeg hem een factuur op te maken van de wel uitgevoerde werken en me dan de rest terug te betalen van men voorschot, dit wil hij niet). Ik heb hem nu in gebreke gesteld met het voorstel om samen een regeling uit te werken. Hij zal hierop waarschijnlijk weigeren en ik zal dus procederen.
Ik belde de badkamerwinkel van de meubelen en blijkbaar heeft hij daar ook de factuur nog niet betaald voor de meubelen.

Hij mag eigenlijk geen elektriciteit leggen ( is hiervoor niet ingeschreven) maar hij heeft het toch gedaan (een voorbije volledig afgehandelde factuur).

Ondertussen zit ik al 6 weken zonder douche en badkamer, ik moet eerst een expert laten komen voor de beschrijving van zijn werken....


mijn vraag is:

- hoeveel geld zou ik kunnen terugkrijgen van het voorschot met een rechtszaak?
- kan ik hem aanklagen voor criminele nalatigheid? die loodgieter 2 wil getuigen voor het gaslek en alles op papier zetten, de man van eandis had me zelfs zelf voorgesteld om hem op te roepen voor te getuigen.
Ik kon dood geweest zijn, en dit bij zijn weten... kan ik hiervoor een schadevergoeding vragen?
- mijn dokter heeft me doorverwezen voor een MRI scan van mijn hersenen en ECG van mijn hart voor te kijken of ik permanente schat heb van de chronische blootstellen aan CO. Ik merk dat mijn concentratie gedaald is, mijn geheugen hapert en mijn evenwicht niet meer hetzelfde is.


Wat zouden jullie in mijn geval me aanraden? Is het de moeite voor een rechtszaak? I


k wil gewoon dat hij het beseft welke schade hij kon aanrichten en dat hij met de dood heeft gespeeld. Dat 2 keer!
dat hij dit ook niet meer in de toekomst zal doen. Wie weet hoeveel huizen hij in het verleden heeft om zeep geholpen.

Bedankt voor jullie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#2 , 20 mar 2017 22:22

**ik bedoel hij heeft de warmteketel(boiler) uitgezet en keek toen naar de gasteller***

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2017 22:46

We lezen natuurlijk maar één kant van het verhaal, maar op basis van die gegevens kan je een correcte afrekening vorderen, alsook schadevergoeding voor de voorzienbare schade. Het is wel aan jou om die schade aan te tonen, met voorrang voor het schriftelijk bewijs.
Een strafrechtelijke procedure lijkt minder zeker omdat je daar veel minder de regie in eigen handen hebt.

Of het de moeite loont voor een rechtszaak? Dan moet je eerst een berekening maken van je schade. Inclusief gebruiksderving, ongemakken en verloren tijd.
Een rechtszaak die je wint, kost je vooral een stuk van de advocaatkosten.
Wie verliest, betaalt het grootste gelag.
Rechtbank geeft vooraf nooit 100 % zekerheid. Maar als je je beweringen hard kan maken dan lijk je me wel een reële kans te hebben, als de aannemer van geen wijken weet.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#4 , 20 mar 2017 22:53

Bedankt,

Hoe ervoor zorgen dat hij zich niet in de tussentijd 'failliet" verklaard ? Het is tegenwoordig makkelijk een faillissement aan te vragen en een nieuw bedrijf te starten onder andere naam....

LeenW
Berichten: 12818

#5 , 20 mar 2017 22:56

Dat kun je niet. Dit is inderdaad te gemakkelijk in België.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#6 , 20 mar 2017 23:06

Het is wel een eenmanszaak, draagt hij dan de schulden niet sowieso over naar hem als persoon dan bij faillietverklaring? Ook ik betwijfel dat zijn 2 afganen en duitser werkelijk in het wit voor hem werken.

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 20 mar 2017 23:12

U kunt veel betwijfelen, maar hebt u bewijs?

Persoonlijk faillissement wordt bijna altijd verschoonbaar verklaard, of er moeten zware fouten gebeurd zijn.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 mar 2017 23:16

Als je eens een vonnis hebt (waarbij de uitvoerbaarheid bij voorraad intussen eerder de standaardregel is) kan je wel een kantonnement vragen zodat je beschermd wordt tegen faillissement tussen eerste aanleg en eventueel beroep.
Intussen loop je wel dat risico.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 20 mar 2017 23:39

Bewijs:
- getuigenis van de loodgieter die het lek heeft gerepareerd.
- getuigenis van de Eandis man die het zelf heeft voorgesteld. Wel kon hij geen lek aantonen omdat dit reeds werd gemaakt; Maar hij wil wel getuigen over de slechte installatie en CO opstapeling.
- verder nog de expert inroepen voor het uitschrijven van de werken en de duidelijke gebreken.
- alles werd via overschrijving betaald en met factuur (voorschot)

verder geen bewijs of wat kan nog als bewijs dienen? is dit voldoende als bewijs?


De voorwaarde om verschoond te worden zijn dat de handelaar «ongelukkig en te goeder trouw» is en niet veroordeeld geweest zijn voor diefstal, oplichting of andere ernstige feiten. wat bedoeld men met ernstige feiten?


Verder op zijn factuur staat 30 euro per uur voor behuizingen (2e loodgieter heeft gezegd dat dit max een dag met 3 man zou hebben gekost) maar deze moeten toch terug afgebroken worden wegens gebrekkig.
de beplakkingswerken waren 1600. verdere werken (trapgat verder open maken en deurgat maken, 2 gyprocmuren geplaatst) die hij heeft uitgevoerd staan op de factuur maar zonder prijs vermeld: er staat enkel een plat streepje naast. Wat hiermee te doen?
Laatst gewijzigd door dorinemeer op 20 mar 2017 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

TheJudge007
Berichten: 366

#10 , 21 mar 2017 02:21

U kunt veel betwijfelen, maar hebt u bewijs?
Ik denk dat ik u gelijk moet geven. De TS heeft geen echte bewijzen die een goede advocaat niet onmiddellijk kan in twijfel trekken. Die loodgieter bvb. Het is toch niet omdat een bijgeroepen loodgieter een en ander vaststelt dat daar onmiddellijk een onweerlegbaar bewijs kan uit voortvloeien dat de schuld op de aannemer kan geschoven worden. Idem met Eandis. Misschien had iemand van een onafhankelijk controleorganisme, en dus een beedigd persoon, een waardevoller bewijs kunnen leveren, alhoewel ik dan nog niet onmiddellijk zie hoe die aannemer onweerlegbaar de schuld in de schoenen kan geschoven worden. Maar met een vaststelling van een controleur van een onafhankelijk controleorganisme, die dus beedigde controleurs hebben, zou ik al naar een rechtbank durven stappen.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#11 , 21 mar 2017 08:20

Het gaslek is ondertussen wel al gemaakt.... die onafhankelijke controleur kan dus geen lek meer terugvinden.... is dat een probleem? alle andere resten kan hij wel nog vaststellen.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 21 mar 2017 09:09

Bedankt,

Hoe ervoor zorgen dat hij zich niet in de tussentijd 'failliet" verklaard ? Het is tegenwoordig makkelijk een faillissement aan te vragen en een nieuw bedrijf te starten onder andere naam....
Er bestaat nog altijd iets als beheerdersaansprakelijkheid.
Zware beroepsfouten, als gevolg van strafrechtelijk handelen worden wel persoonlijk aangerekend.
Een vennootschap beschermt de beheerders niet tegen vervolging wegens oplichting, zware beroepsfouten en fraude.
In deze gevallen kun je de zaakvoerder nog altijd persoonlijk vervolgen.
Eenmanszaken zijn nog minder beschermd.

Maar zoals eerder al opgemerkt, alles valt en staat met uw bewijslast aan het adres van die aannemer.
Bij de vaststelling van de fouten had U eigenlijk de werken moeten stilleggen en eerst de fouten ontegensprekelijk laten vast leggen door een onafhankelijk expert, en onmiddellijk de betrokken aannemer vervolgen. Nu heb je feitelijk je eigen bewijslast vernietigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 mar 2017 09:32

1 liter gas per minuut ????

De grootste propaan flessen zijn maar +/- 80 liters daar brand je met een zeer grote brander 36000cal druk 1,5kg(normale druk gasvuur is 30g) 10 uren mee !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dorinemeer
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 21 mar 2017 10:07

Méér dan 1 l per minuut. Het laatste cijfer van de 3 cijfers die na de komma kwamen van de teller gingen sneller dan een minuut naar omhoog, dus ja.

Bewijs hiervan is dat mijn verzekeringen de loodgieter gaan betalen gezien dat in de brandverzekering zit (gaslekken). Ik had inderdaad eerst een expert moeten laten komen maar op die moment denk je niet na en denk je dat gaslek is levensgevaarlijk en dat moet gemaakt worden.

Ik heb toen ook inderdaad alle werken stilgelegd na het gaslek.... die zijn dus nog steeds stil. De moment om een expert te laten komen dus.
De ketel is wel nog steeds afgekeurd voor CO gevaar. hier is niets aan veranderd....

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 mar 2017 10:27

Nu eandis had wel mijn warmteketelinstallatie afgekeurd
Ik wist zelfs niet dat eandis keuringen deed ???

Ik dacht dat dit voorbehouden was voor erkende installateurs en onafhankelijke controle organismen .

En dat eandis met voorlegging van je keuringsattest de verzegelde kraan opendraaide.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”