Verkeersboetes (vraag aansluitend op het lange verhaal bij arbeidsrecht - andere)

Busso
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkeersboetes (vraag aansluitend op het lange verhaal bij arbeidsrecht - andere)

#1 , 19 mar 2017 14:33

Beste mensen,

In het andere lange verhaal lees je op het einde, dat het mijn werkgever het heeft verzuimd om een verandering van bestuurder te melden aan de leasemaatschappij.
Ik heb echter sinds 28/11/16 een wettelijk rijverbod ivm medische redenen, ik heb mijn firmawagen op de dag dat ik ziek ben geworden , zoals de carpolicy meldt, ingeleverd bij mijn werkgever.
Er rijd sindsdien iemand anders met mijn ex-wagen. Kan ik mijn werkgever (liefst strafrechterlijk) aansprakelijk stellen voor de boetes die bij mij toekomen. Ik zit nl met een probleem dat ik niet heb gecreeërd, ik zat een hele tijd ziek thuis, en sinds 1/2 weer aan de slag, en ga ik met mbhv carpool, bus, naar het werk. Andere verplaatsingen doe ik met hulp van vrienden, te voet, fiets, trein, taxi, ziekenvervoer, etc..
De wet is er kortzichtig, en de bewijslast om aan te tonen dat ik niet met die wagen reed (kon rijden) ligt bij mij.
Ik heb hier advies nodig, want de straffen ivm rijden als je omwille van gezondheid niet mag rijden, zijn ook niet mals.. Hoe moeilijk het ook is (ik zit overigens bijna op het einde van die termijn), ik hou mij er strict aan, en wens niet in de problemen door andermans grove onbekwaamheid
Alvast bedankt voor jullie advies
Met vriendelijke groeten,
Marino

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 19 mar 2017 16:25

Heb je geen bewijs dat je de auto ingeleverd hebt?

Busso
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2017 14:13

Neen, ik ben op 28/11/16 van de parking van het bedrijf, naar een MUG geleid en zo naar het ziekenhuis.
Waar ik een week op intensieve zorgen heb gelegen, en na nog een week in een normale kamer weer naar huis mocht.
Sleutel van de auto is in de kliniek door een collega opgehaald. Achteraf is er nooit nog administratie verricht rond de auto.
Wat ik heb is een mail die ik in januari aan mijn werkgever heb gestuurd ivm een herstelling die aan de auto moest gebeuren, waar in ik aanhaal dat ik de leasemaatschappij heb geinformeerd dat ik sinds 28/11 niet meer met de auto rij en niet weet wie er mee rijdt of waar de auto is. En dan natuurlijk loonfiches waarop geen VAA meer te bespeuren valt.. Wat op zich genoeg bewijs moet zijn dat ik geen firmawagen meer heb..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 mar 2017 14:56

Het PV komt toch eerst bij de firma - of staat de wagen op uw naam?

Busso
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2017 12:05

Nee, niet meer. Ik denk dat verleden jaar, of het jaar eerder , er een wet is gekomen die het mogelijk maakt voor de politie/parkeerbedrijven etc om bij de leasemaatschappijen de gegevens van de hoofdbestuurder op te vragen. Boetes worden rechtstreeks naar de bestuurder gestuurd
Wat op zich beter is, want iedereen met een leasewagen heeft wel eens boetes ontvanen die 4 maanden onderweg zijn geweest, en ondertussen al toe waren aan hun 3de herinnering. Dus dat systeem is niet slecht, maar het gaat wel uit van het feit dat iedereen doet wat ie moet doen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 mar 2017 09:50

Met een attest van het ziekenhuis over uw op,ame naar uw werkgever trekken en hem de boete laten betalen wegens ziujn namatigheid.

Busso
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2017 19:51

De boete mag niet betaald worden, want deze boete betalen houdt impliciet in dat ik met die auto heb gereden... Maar ik denk dat ik het via de vakbond wel heb kunnen regelen... Hoop dat het gped komt

Terug naar “Andere”