Schade bedrijfswagen bij einde arbeidsovereenkomst

Bloman77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schade bedrijfswagen bij einde arbeidsovereenkomst

#1 , 06 nov 2016 22:41

Een 2-tal maanden geleden ben ik veranderd van werk. Ik heb mijn bedrijfswagen aan mijn vorige werkgever terugbezorgd. Bij inspectie werden enkele kleine krasjes gevonden waar niet moeilijk over gedaan werd. De inspectrice heeft wel schade vastgesteld aan de binnenkant van de achterdeuren, veroorzaakt door het in- en uitstappen van mijn 3 kleuters gedurende dik 2 jaar. De schade werd gedocumenteerd op een formulier en dit werd door het bedrijf en mijzelf ondertekend. De inspectrice had al wel vermeld tijdens de inspectie dat ze een expert zou aanstellen en de rekening naar mij zou sturen. Ze heeft dit ook bijgeschreven op het formulier, nadat dit werd ondertekend (duidelijk zichtbaar op het formulier, verschillende kleur inkt gebruikt). Het statement dat werd bijgeschreven vermeldt dat 'ik akkoord ben om de vastgestelde schade te vergoeden'. Dit statement werd door het bedrijf ondertekend maar men heeft mij niet gevraagd om dit tegen te tekenen.
Nu heb ik recent een factuur van 850€ ontvangen met vermelding 'koetswerk'. Ik weet dus niet welke herstellingen er zijn uitgevoerd. Ik heb geen foto's genomen van de wagen bij teruggave, en het bedrijf bij mijn weten ook niet.
Ik heb mijn Car policy nagekeken maar daar wordt niets vermeld over eventuele schade bij teruggave van de wagen. Moet ik deze factuur nu betalen, of valt dit onder de verantwoordelijkheid van de werkgever?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 08 nov 2016 12:29

Let wel : wel eerst naar de clausules rond eigen schade kijken : uit uw beschrijving lijkt dit eigen schade te zijn die je had moeten laten herstellen vooraleer de wagen in te leveren in toepassing van de clausules rond eigen schade. Dus niet alleen ongevalschade in fout doch ook (onvrijwillig) aangebrachte eigen schade.

Indien er geen clausules "eigen schade" zijn of "schade" beperkt wordt tot een forfait per schadegeval (à la omniumverzekering) :

Je zou zeer sterk staan als je (wat gebruikelijk is) een kopie van de staatbeschrijving kreeg (zodat ondubbelzinnig te zien is dat die madam dat er achteraf bijschreef.

Indien de facturatie (deels) onterecht is uw bevindingen delen met uw ex-werknemer en dit aangetekend (met kopie gewone brief) indien "informeel" contact tot niets leidt. Stel dan bv de vraag op basis van welke regels uit de car policy de gevraagde betaling gebaseerd is.

Bloman77
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2016 12:28

Bedankt voor uw antwoord, dit helpt me toch al wat verder. Er is inderdaad een clausule rond 'eigen schade' maar deze is redelijk vaag en vermeldt niet echt concreet wat dit juist inhoudt. Bij een eerder ongeval heb ik geleerd dat het forfait dat wordt gehanteerd hoger is dan de factuur die ik heb gekregen, dus op dat vlak ga ik niet veel kunnen doen vrees ik...

Reclame

Terug naar “Andere”