Schade aan auto na keuringsonderhoud

cubydotcom
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schade aan auto na keuringsonderhoud

#1 , 23 okt 2016 18:15

Graag had ik via deze weg geweten of ik uberhaupt wel een been heb om op te staan.
Het gaat als volgt:

Eind augustus breng ik mijn auto binnen bij garage X (geen namen vernoemd) een vraag om een keuringsonderhoud. De auto wordt 's avonds gebracht en 24u later mag ik hem weer ophalen voor de garage. De garagist belt mij op om te vermelden dat de voorste banden versleten zijn en of hij deze mag vervangen. Ik ging akkoord. Toen ik de auto ging ophalen toonde hij mij binnen de garage (auto stond aan de straat geparkeerd, gereed voor vertrek) hoe mijn banden er uit zagen. Verder gaf hij mij geen info over mijn auto.
Hij gaf me de factuur en sleutel en ik reed weg.

Ik ben de enige die deze auto gebruikt. Enkel ik en mijn vriend hebben de sleutel van de auto. De sleutel is in niemands anders bezit geweest gedurende de maand september (auto was in de garage op 30 augustus) behalve de eigenaar en werknemer van de garage en wij.
Aangezien ik nooit achteraan de auto kom had ik geen schade opgemerkt.
In oktober neem ik heel toevallig plaats achterin mijn auto en zie tot mijn verbazing dat de achterkant van de bestuurderszetel beschadigd is.
De stof en mousse van de hoofdsteun en de rug waren op 3 verschillende plaatsen beschadigd. De stof is weggesmeuld! (niet gescheurd), de stof rondom is donkerbruin en onderaan de hoofdsteun is het pikzwart en geblakerd. Vanaf je er aan komt vallen er stukjes schade op de grond van de auto.
Noch ik, noch mijn vriend hadden ooit iets verbrands geroken. De schade aan de zetel is zo groot dat dit onmogelijk geurloos kon gebeuren en in het bijzijn van ons. Nooit hebben wij afval van schade gevonden in de auto. De schade werd aangebracht door een zeer warm voorwerp. (rechte smeullijnen en onderaan) en het voorwerp is zeker niet afkomstig uit een huis-tuin-keuken omgeving. Niet iets wat iemand zomaar rondliggen heeft thuis. (Na vraag bij een andere garagist bevestigde deze dit ook). De schade komt 100 procent zeker van de garagist (of zijn werknemer).

Hierop stuur ik hen een e-mail (omdat ik alles zwart op wit wil als bewijs) met vraag hoe dit komt. Wij krijgen een antwoord dat dit (natuurlijk) niet hen schuld is. Hierop stuur ik nogmaals terug dat hij dus wil insinueren dat wij leugens vertellen en dat het zeker van hen komt. Nogmaals krijgen wij een email terug met verwijten en dat achteraan de factuur staat dat als er klacht is, dit binnen de 8 dagen aangetekend moet verzonden worden.

Dit staat achteraan op de factuur: "Elke klacht betreffende de werken of leveringen aangestipt op de factuur, moeten ingediend worden per aangetekend schrijven binnen de 8 dagen na de datum van rekening of de prestatie. Zo niet, worden de facturen aanzien als aanvaard zonder voorbehoud.

Dit is het 'm net. Ik ga akkoord met de werken die uitgevoerd zijn die aangestipt werden op de factuur. Daar gaat het hem niet om. Het gaat er om dat mijn auto beschadigd werd tijdens de werkuren van deze garagist. (er werd niets aangestipt betreffende het interieur van de auto, enkel olie, filter, carterjoint,sproeiproduct, co-lichttest, banden, milieubijdrage cat 1 en werkuren)

Het enige wat ik van deze garagist verlang, is een tegemoetkoming door de aangebrachte schade. Ik had graag gewild dat ik deze factuur niet hoef te betalen door de schade die aangebracht werd aan mijn auto en de erbarmelijke behandeling. (factuur bedraagt een kleine 300 euro). Ik hoef geen vergoeding of herstoffering voor de zetels. Ik vind hun omgang met de klant ondermaats en uiterst onbeleefd. Nooit werd gevraagd de zetel te komen tonen naar de garage, neen het is onze fout dat wij niet in zijn gezicht hebben geklaagd maar via email. Hij steekt zich nu dus weg achter zijn (schamele) puntjes vanachter op de factuur (die niets heeft met betrekking op beschadiging van de auto). Aan de zetel moest niet gewerkt worden en hij beweerd dat ze niet binnen in de auto zijn geweest terwijl andere garagisten bevestigen dat bij een keuringsonderhoud wel in de auto wordt gekeken voor de gordels, brandblusser etc.
Meneer wil dus zeggen dat ik zelf mijn auto beschadigd heb of dat de kabouters het gedaan hebben.

Heb ik uberhaupt een been om op te staan? Kan ik hem in gebreke stellen via aangetekende zending? Of kan ik deze discussie onmogelijk winnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2016 18:26

Hoe ga je na een paar weken bewijzen dat het van hem is ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jasper.S
Berichten: 48

#3 , 26 okt 2016 14:49

Bewijslast zal inderdaad een probleem vormen. U beschuldigt hen van schade aan te brengen, dus u moet dit kunnen bewijzen. Dat kan u echter niet.

Niet-juridisch advies: U zegt zelf "De schade aan de zetel is zo groot dat dit onmogelijk geurloos kon gebeuren"... U zou dit dus waarschijnlijk geroken hebben toen u de wagen opnieuw ging ophalen, moest het effectief in de garage gebeurd zijn.

Zou het niet kunnen dat u een (gebogen) spiegel in uw wagen hebt gehad, op de achterbank? Of iets anders dat als lens heeft gefungeerd? Misschien zelfs een frisdrankblikje? Wie weet was het zelfs een voorwerp van buiten de wagen. Door de verandering van de stand van de zon, kan dit lelijke brandstrepen trekken. In zo'n geval mag u blij zijn dat heel uw wagen niet is afgebrand. Het kan zelfs zijn dat er iemand wat te enthousiast met een (gevaarlijk sterk) laserlampje heeft zitten spelen in de buurt van uw wagen.

Dit laatste om aan te tonen dat er nog andere mogelijkheden zijn, en dat u dus zwak staat tov de garagist.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 okt 2016 15:58

Bent u roker? Mogelijks heb je een peuk willen buitenwerpen door het raam, en is die door de wind terug binnengewaaid.
Zelf voorgehad (45 jaar geleden met mijn nieuwe wagen van 14 dagen oud) met een brandplek op de zitting van de achterbank. Gelukkig tijdig geroken en onmiddellijk gestopt.

Terug naar “Andere”