10-jarige aansprakelijkheid aannemer-rechtspersoon

wolf2
Topic Starter

10-jarige aansprakelijkheid aannemer-rechtspersoon

#1 , 31 dec 2007 15:38

Het BW voorziet een bepaalde aansprakelijkheid gedurende 10 jaar voor aannemer en architect; laat ik het hier aansprakelijkheid voor zware fouten noemen. Over de architect wil ik het niet hebben; over het juist afbakenen van het soort fouten evenmin.

Ik begrijp dat een aannemer zijn privé-vermogen beveiligt door te werken via een (bvb.) BVBA. De bouwheer (M/V) contracteert met de BVBA, maar welke zekerheid heeft hij dat die BVBA nog zal bestaan na (bvb.) 5 jaar. Kan de vennoot zijn BVBA vereffenen en zo ja, wat gebeurt er dan met die nog lopende aansprakelijkheid? Is daar iets voorzien? Zo nee, wat zou een bouwheer in zijn contract moeten in"bouwen" om te beletten dat hij die bescherming verliest?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 31 dec 2007 16:25

Zo nee, wat zou een bouwheer in zijn contract moeten in"bouwen" om te beletten dat hij die bescherming verliest?
Neem een ABR polis (alle bouw risico's). Dat omvat brand, schade van jezelf, het bouwwerk of aannemers aan andermands goed of werk. En nog een paar specifieke zaken, afhankelijk van de polis.

Je(=bouwheer) bent dan volledig ingedekt, ook tegenover schade veroorzaakt door aannemers die failliet gaan. Of aannemers die niet verzekerd zijn, dan betaalt jouw verzekering en gaan zij procederen tegen die aannemer.

j.demoor

#3 , 02 jan 2008 13:12

“Art.1792.Indien een gebouw dat tegen vaste prijs is opgericht, geheel of gedeeltelijk teniet gaat door een gebrek in de bouw, zelfs door de ongeschiktheid van de grond, zijn de architect en de aannemer daarvoor gedurende tien jaren aansprakelijk.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Is de ‘aannemer’ een bvba dan geldt :
“Art.181...§ 4. Vóór de beslissing tot ontbinding van de vennootschap bij authentieke akte wordt opgesteld, moet de notaris na onderzoek het bestaan en de externe wettigheid bevestigen van de rechtshandelingen en formaliteiten waartoe de vennootschap waarbij hij optreedt, krachtens § 1 gehouden is.Art.183.§ 1. Een vennootschap wordt na ontbinding geacht voort te bestaan voor haar vereffening.Alle stukken uitgaande van een ontbonden vennootschap vermelden dat zij in vereffening is.Art.195.§ 1. De afsluiting van de vereffening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 67 en 73.”(Wetboek van vennootschappen 7 mei 1999).

Eens de afsluiting van de vereffening aldus bekendgemaaakt is houdt de vennootschap op voort te bestaan en kan zij niet meer aangesproken worden krachtens art.1792 B.W..

DESGEVALLEND kan de bouwheer wel toepassing maken van :
“Art.1167. Zij kunnen ook in hun eigen naam opkomen tegen de handelingen die hun schuldenaar verricht heeft met BEDRIEGLIJKE benadeling van hun rechten..."(B.W.).

‘De Pauliaanse vordering strekt tot de vergoeding van de schade die de BEDRIEGLIJKE verarming van de schuldenaar aan de schuldeiser berokkent‘[Cass. 25 oktober 2001(M. t. Faill.K),R.W.2002-03,940-941,noot].

‘Krachtens het algemeen rechtsbeginsel‘Fraus omnia corrumpit‘ kan een BERIEGLIJKE akte noch aan derden noch aan de partijen worden tegengeworpen.Ook zonder dat een pauliaanse rechtsvordering op grond van art.1167 is ingesteld,kunnen laatstgenoemden weigeren aan dergelijke akte uitwerking te verlenen en kunnen zij de schuldenaar beletten het door hem beoogde maar verboden resultaat te bereiken‘[Cass. 19 maart 2004(T./A.),R.W.2006-07,723].

“Art.490'2.§1...wordt gestraft hij die BEDRIEGLIJK zijn onvermogen heeft bewerkt en aan de op hem rustende verplichtingen niet heeft voldaan..."(Strafwetboek 8 juni 1867).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

dual

#4 , 02 jan 2008 14:18

opletten als je met een aannemer gaat procederen, het kan je veel kosten al die expertises, en je moet alles voorschieten. heb het zelf meegemaakt aannemer had woning en 2 appartementen (geen bvba) maar tegen de uitspraak was, was alles verkocht , de zaak 2 keer overgenomen en ik kon fluiten naar mijn centen, ik weet niet of het mogelijk is maar laat ergens beslag op leggen wanneer je begint.
( ik had meer dan 500000befr tegoed van een aannemer via een uitspraak en daarbovenop enkele expertises+/- 200000befr alles weg)
het kan er nu anders aan toe gaan maar let goed op
succes

dual

Terug naar “Andere”