Terugeisen inschrijvingsgeld kamp

Belle_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugeisen inschrijvingsgeld kamp

#1 , 31 aug 2016 19:39

Mijn dochter heeft in juli een paardenkamp meegedaan maar na 2 dagen moest ik haar terughalen. Het was er verschrikkelijk:
- Ze moesten met 5 op een piepkleine kamer slapen op matrassen op de grond.
- De matrassen en lakens waren vuil en stonken.
- Er liepen overal 5 honden rond. Ze liepen in de paardenstront en sprongen dan op de bedden, op tafel. Ze pisten en kakten overal in huis.
- Ze kregen niet genoeg eten en drinken. 's Avonds nog oud brood.
- De badkamer kon niet op slot, de douchekraan werkte niet, de jongens moesten door de badkamer naar hun kamer. Ze konden zich dus niet eens deftig wassen.
- Ze kregen 2x per dag 1 uur les en dat was het. Voor de rest was er niks te doen en verveelden ze zich. Ze "mochten" wel de stallen uitkuisen van de andere paarden. Het is de bedoeling van zo'n stage dat er iets geleerd wordt...
Ze heeft nog verschillende andere stages elders gevolgd en deze waren wel in orde en hun geld waard.
Ik heb naar die manege een mail gestuurd met de vraag om een deel van het inschrijvingsgeld terug te betalen maar dat weigert ze.
Wat kan ik nu doen om dit te eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38594

#2 , 31 aug 2016 22:31

Best samen met de andere benadeelde ouders een aangetekend schrijven sturen?
Heeft de manage wel een vergunning om dit soort activiteiten uit te voeren.
Gezien uw beschrijving waarom bv de politie er niet bijgehaald?
Die hadden de gemeentelijke milieudienst .veiligheidsambtenaar er kunnen bijhalen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2016 05:36

Vergeet niet dit is een paardenkamp op den boeren buiten, met doel de kinderen leren omgaan met paarden en ook de ervaring opdoen op de boeren buiten.
Een goede paarden knecht slaapt in de paardenstal op hooi of stro en wast zich aan de waterpomp buiten !

Maar ja dit was misschien vroeger, men wil nu in een hotel zijn als men op kamp gaat, ik heb nog op stro geslapen op kamp en buiten in de open lucht mij moeten wassen, en ja het eten is ook geen restaurant eten op den boeren buiten, men verwacht een croissantje of ontbijt granen en fruitsap, in plaats van een kom pap met een snee roggebrood.

Maar normaal moet dit voor jongeren toch even een goede ervaring zijn, dicht bij de natuur leven, dit zouden zeer veel jongeren toch willen doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 01 sep 2016 08:53

hebt u dat allemaal zelf kunnen vaststellen of zijn het de "ervaringen" van de dochter?
zijn er nog andere kinderen weggehaald of nog ouders met dezelfde klachten?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 01 sep 2016 09:02

@denlowie: meer dan dat zelfs. In mijn tijd moesten we 3 dagen overleven met enkel een ID (just-in-case), een gamel en een fles water.
Eten moesten we zelf gaan zoeken, en zelf uitzoeken hoe we het moesten opwarmen.
Dit wel op een veertiendaags kamp, waar er de andere dagen wel eten voorzien werd voor ons.
Dat waren inderdaad tijden waarbij je leert overleven, en levenservaring opdoet!

Ontopic: ik volg Denlowie in deze: ik zie namelijk niet in dat de organisatie iets fout gedaan heeft.
Het is en blijft een kamp hé.

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 sep 2016 10:57

Om een juridisch onderbouwd antwoord te geven, en niet te veel te praten over "de goeien ouwen tijd": op welke wijze werd het kamp gepromoot? Wat was het aanbod? Wat werd vooraf gezegd over het aantal uur rijles en de accommodatie?

Als ze het kamp louter voorstelden als een kamp op de boerenbuiten, waar je het leven op een manege écht leert kennen, dan wordt het al moeilijker om de organisatie van het kamp aan te spreken. Spreken ze over x aantal uur rijles per dag en tonen ze foto's van een prachtige accommodatie, is het natuurlijk een ander verhaal.

mjers
Berichten: 1788

#7 , 01 sep 2016 16:17

Wat erger ik me aan de antwoorden van Blaatpraat en Denlowie. Duidelijk mensen van gerespecteerde leeftijd die gefrustreerd zijn naar de jeugd toe en hun eigen generatie zoveel beter vinden. Ik denk dat het slapen in beestestallen voor niemand enig nut heeft en kan toegeschreven worden aan de onkunde en onwetendheid van de vroegere generatie.
Man toch, wat is de term "in mijne tijd" toch hopeloos achterhaald. Alsof de vroegere generatie zoveel beter is dan de huidige. Wat normaal was vroeger hoeft niet persé 50 jaar later nog altijd normaal te zijn.
Trouwens, iedere generatie is 100% verantwoordelijk voor de volgende generatie die zij zelf opvoeden.

Een maatschappij evolueert nu eenmaal en die zaken die genoemd zijn, zijn simpelweg de dag van vandaag niet toegelaten. Gelukkig maar!

@TS: Er is inderdaad een verschil tussen de realiteit en hoe uw dochter dit heeft ervaren. Probeer dit eerst uit te zoeken samen met de andere ouders.
Laatst gewijzigd door mjers op 01 sep 2016 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 sep 2016 16:23

Dergelijke reacties zijn idd niet nodig. Een minimum aan comfort wordt nu idd wel verondersteld. Meer zelfs, logies verstrekken aan kinderen mag ook niet zomaar (toch niet als commerciële dienst). Bij de gemeente kan u eventueel informeren of ze wel een kamp mét overnachting mogen organiseren.

Wat was het bedrag dat betaald diende te worden?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 02 sep 2016 09:30

Wat erger ik me aan de antwoorden van Blaatpraat en Denlowie. Duidelijk mensen van gerespecteerde leeftijd die gefrustreerd zijn naar de jeugd toe en hun eigen generatie zoveel beter vinden. Ik denk dat het slapen in beestestallen voor niemand enig nut heeft en kan toegeschreven worden aan de onkunde en onwetendheid van de vroegere generatie.
Man toch, wat is de term "in mijne tijd" toch hopeloos achterhaald. Alsof de vroegere generatie zoveel beter is dan de huidige. Wat normaal was vroeger hoeft niet persé 50 jaar later nog altijd normaal te zijn.
Trouwens, iedere generatie is 100% verantwoordelijk voor de volgende generatie die zij zelf opvoeden.

Een maatschappij evolueert nu eenmaal en die zaken die genoemd zijn, zijn simpelweg de dag van vandaag niet toegelaten. Gelukkig maar!

@TS: Er is inderdaad een verschil tussen de realiteit en hoe uw dochter dit heeft ervaren. Probeer dit eerst uit te zoeken samen met de andere ouders.
Goed om te weten dat 25 jaar een gerespecteerde leeftijd is. :-)
Weet je waar ik mij aan erger tegenwoordig? Aan al die betutteling tegenwoordig.
Evolutie is goed, zeer zeker, maar daarom moet je niet alle veranderen automatisch slikken.
Kampen zijn de ideale manier om kinderen te leveren overleven in niet-luxueuze omstandigheden (iets dat de meerderheid niet kan, vooral het feit dat een GSM meestal verboden is op kamp... En helaas begrijpen de ouders dit tegenwoordig ook vaak niet).
Weet ook dat een kamp meestal maar iets van 100 kost voor een week, voor dat bedrag kun je nog geen dag op reis meestal.

Maar ik wacht nog steeds op de TS met een bericht die zegt hoe het kamp omschreven wat, wat de kostprijs was, hoe de andere kinderen het ervaren hebben etc.

mjers
Berichten: 1788

#10 , 02 sep 2016 10:31

Wat erger ik me aan de antwoorden van Blaatpraat en Denlowie. Duidelijk mensen van gerespecteerde leeftijd die gefrustreerd zijn naar de jeugd toe en hun eigen generatie zoveel beter vinden. Ik denk dat het slapen in beestestallen voor niemand enig nut heeft en kan toegeschreven worden aan de onkunde en onwetendheid van de vroegere generatie.
Man toch, wat is de term "in mijne tijd" toch hopeloos achterhaald. Alsof de vroegere generatie zoveel beter is dan de huidige. Wat normaal was vroeger hoeft niet persé 50 jaar later nog altijd normaal te zijn.
Trouwens, iedere generatie is 100% verantwoordelijk voor de volgende generatie die zij zelf opvoeden.

Een maatschappij evolueert nu eenmaal en die zaken die genoemd zijn, zijn simpelweg de dag van vandaag niet toegelaten. Gelukkig maar!

@TS: Er is inderdaad een verschil tussen de realiteit en hoe uw dochter dit heeft ervaren. Probeer dit eerst uit te zoeken samen met de andere ouders.
Goed om te weten dat 25 jaar een gerespecteerde leeftijd is. :-)
Weet je waar ik mij aan erger tegenwoordig? Aan al die betutteling tegenwoordig.
Evolutie is goed, zeer zeker, maar daarom moet je niet alle veranderen automatisch slikken.
Kampen zijn de ideale manier om kinderen te leveren overleven in niet-luxueuze omstandigheden (iets dat de meerderheid niet kan, vooral het feit dat een GSM meestal verboden is op kamp... En helaas begrijpen de ouders dit tegenwoordig ook vaak niet).
Weet ook dat een kamp meestal maar iets van 100 kost voor een week, voor dat bedrag kun je nog geen dag op reis meestal.

Maar ik wacht nog steeds op de TS met een bericht die zegt hoe het kamp omschreven wat, wat de kostprijs was, hoe de andere kinderen het ervaren hebben etc.
25 jaar? En u praat over "mijne tijd"? Kom zeg, er is in die 25 jaar nauwelijks iets veranderd.
Kinderen worden nu niet meer betutteld dan 25 jaar geleden. Maar goed, dit is subjectief en een discussie die niet thuishoort op dit foum.

Feit is dat een overnachting aan bepaalde voorwaarden moet voldoen. Deze voorwaarden lijken mij hier geschonden.

Belle_1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 sep 2016 18:23

Dank je wel voor de reacties.
De stage kostte € 300. Er werd beloofd dat er intensief gewerkt zou worden. Rijlessen, theorielessen, rijlessen die gefilmd en besproken zouden worden...
Een vriendin was er ook en had dezelfde ervaring en is mee weggegaan.
Ze zijn het wel gewoon om in de vuiligheid te zitten, stallen uitmesten, ze gaan naar een boerderij (geen chique manege), ze hebben al in het stro geslapen en zich al kostelijk geamuseerd. Ze zijn zeker geen chiqué gewoon... Maar vuile smerige matrassen en lakens, is toch nog wel iets anders...
Maar... ik betaal omdat ze iets bij zouden leren en voor dat geld mogen ze ook deftig eten en slaping krijgen. Het is wel gemakkelijk als ze mensen laten betalen voor een stage en dat ze de leerlingen de stallen laten uitkuisen. Gemakkelijk geld verdiend...
Ik heb eerst geprobeerd om die mensen een mail te sturen en hoopte dat ze zouden een deel terugbetalen.

Franciscus
Berichten: 38594

#12 , 03 sep 2016 23:12

Doe bij gemeente navraag of ze wel lessen mogen geven .
Kampen werden vroeger gecontroleerd door kind en gezin en door de Vlaamse jeugddienst.
Bel eens naar een grote jeugdorganisatie of naar de jeugddienst van uw gemeente die kennen de huidige controlediensten ook.
Slaaphygiëne is zeker een must.

Terug naar “Andere”