kosten geneeskundig onderzoek

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

kosten geneeskundig onderzoek

#1 , 30 aug 2016 20:08

Een tijd geleden vergezelde ik mijn oude moeder naar de polykliniekafdeling van het lokale ziekenhuis voor een onderzoek.

Op de patiëntenfactuur die ze nu ontving stel ik vast dat een fors bedrag (verschillende keren de kost van het onderzoek zelf) wordt aangerekend voor verblijf in het dagziekenhuis + een forfaitair bedrag dat bij elke opname wordt aangerekend.
Ze is niet alleen niet in het dagziekenhuis geweest, er werd ook geen opnameformlier opgesteld en dus ook niet ondertekend.
Is dat de normale gang van zaken?
(persoonlijk denk ik dat het eerder een" normale" oplichtingspraktijk is van de ziekteverzekering door de ziekenhuizen...)
Het betreft kosten die volledig en rechtstreeks door de mutualiteit worden betaald, dus veel mensen zullen er zich dan ook geen vragen bij stellen.

Maar het lijkt mij een zeer laakbare praktijk die men doorgaans aanduidt als "diefstal".
Heeft iemand hier ervaring mee? Deze zaken maken me echt kwaad.

Ik heb intussen reeds gevraagd om mij het ondertekende opnameformulier op te sturen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 aug 2016 09:42

Mutualiteit contacteren. Die hebben daar een dienst voor

artemis
Berichten: 3294

#3 , 31 aug 2016 10:01

Inderdaad, zo vraagt mijn mutualiteit om ziekenhuisfacturen door hen te laten controleren vooraleer ze te betalen.

Reclame

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 31 aug 2016 11:56

Mutualiteit contacteren. Die hebben daar een dienst voor
Zal ik doen.
Maar uitgaande van de factuur kunnen ze niet veel controleren aangezien daar als één van de kostenposten een kost voor dagopname +
een tweede forfait dat daar rechtstreeks verband mee houdt.
Ik kan enkel zeggen dat mijn moeder niet in de afdeling dagziekenhuis is geweest en er dus nooit in een bed heeft gelegen.

HIer het cryptische antwoord dat ik intussen van het ziekenhuis heb gkregen:

"Op ... is er bij patiënt ..... een onderzoek gebeurd.
Hiervoor mag het ziekenhuis wettelijk een forfait als vergoeding aanrekenen aan uw mutualiteit. Het onderzoek en de forfaitaire kosten horen samen.
U hoeft hiervoor géén opnameformulier te ondertekenen. De factuur werd conform de richtlijnen afgewerkt. "

Nu ja, er werd inderdaad OOK NOG een forfait aangerekend van 87,78 Eur. Maar dat was niet mijn vraag over het onterecht aanrekenen van een verblijf in het dagziekenhuis.

Merkwaardig is dat ikzelf drie maanden geleden in hetzelfde ziekenhuis voor IDENTIEK hetzelfde onderzoek, noch dagziekenhuis, noch forfaitaire kosten kreeg aangerekend. Een prijsverschil van meer dan 400 Eur!!!! Ziekenhuis reageert in het geheel niet op deze laatste opmerking!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#5 , 31 aug 2016 12:07

Of het veel gaat uithalen weet ik niet, maar het is belangrijk dat de mutualiteit zich krijgt op deze praktijken.

Anderzijds zijn de mutualiteiten ook een beetje in hetzelfde bedje ziek want melken ze zelf het RIZIV uit door bepaald materiaal aan terugbetalingstarief te verkopen terwijl het in werkelijkheid veel goedkoper is:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 0&p=361698

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 01 sep 2016 17:40

Naar de mutualiteit van mijn moeder geweest en alles uitgelegd en getoond.
Eerder apatische reactie als gevolg: "wij kunnen dat niet bewijzen".
Realiseer me nu eerst dat ze slechts een doorgeefluik zijn van het RIZIV, dus zelf geen nadeel lijden en bijgevolg het winstgevend spelletje meespelen om hun bestaansreden geen geweld aan te doen.
Mijn burgerzin heeft weer een deuk gekregen...
Wat een geluk dat het RIZIV "torenhoge overschotten" heeft :lol: :lol: :lol: . Nobody cares....
en ze leefden nog lang en gelukkig.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#7 , 01 sep 2016 19:10

Vandaag of gisteren in de krant:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160901_02448860

Ik ben het met je eens dat er veel haken en ogen aan het systeem zijn als we onze gezondheidszorg betaalbaar willen houden.

Terug naar “Andere”