vochtprobleem parket - aannemer huis of parketlegger

joriseveraert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

vochtprobleem parket - aannemer huis of parketlegger

#1 , 03 aug 2016 12:25

Hoi,

Eind juni werd mijn nieuwbouw woning opgeleverd. De vloer boven zat niet in de oplevering (was niet standaard voorzien in de prijs van de afgewerkte woning). Mijn gebuur (hetzelfde verkavelingsproject) heeft voor de oplevering wel een vloer laten leggen boven (bij de meerkosten van de aannemer). Een week na oplevering heb ik zelf door een professionele firma die parket verkoopt en legt, parket laten plaatsen op het eerste verdiep en in de mooie kamer op het tweede verdiep. Op het tweede verdiep stelde ik ongeveer twee weken na plaatsing vast dat er een stuk plint was losgekomen en dat er schimmel op en rond de plinten zat, meer bepaald enkel op de oostelijke en westelijke zijde. Wellicht was de onderkant van de muren (hopelijk niet de chape...) nog te vochtig door slagregen tijdens de bouw.

De aannemer die het huis bouwde, heeft mij bij oplevering mondeling laten weten dat de chape normaal wel droog genoeg is om boven al een vloer te leggen. En de parketlegger is op voorhand ook langs geweest voor controle (echter enkel visueel, niet met meettoestel...).

Ik vraag me nu af wie aansprakelijk is (vooral als ik ook problemen krijg met de parket zelf, en op eerste verdiep), de aannemer van het huis of de nadien door mij aangestelde parketlegger?
Wellicht die laatste?

PS. Mijn gebuur (wel een vloer laten leggen via de aannemer van het huis, nl. laminaat) heeft nu ook schimmelvorming aan de plinten, zelfs op eerste verdiep.

Mvg,
Joris Everaert
Lokeren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 aug 2016 12:39

In de meeste contracten/bestelbons van parketleggers staat vermeld dat de cliënt zich ervan heeft overtuigd dat de bouw droog genoeg is om parketvloer te leggen.
Kijk dat eerst eens na.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

joriseveraert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2016 20:18

Op de leveringsnota (opgemaakt bij bestelling) staat daarover niets speciaal vermeld. Ook op de factuur na plaatsing is niets speciaals mbt. verantwoordelijkheden of zo vermeld.

Reclame

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#4 , 14 aug 2016 23:38

Er mag in die voorwaarden staan wat het wil. Een rechter zal altijd verwijzen naar de verantwoordelijkheid van de vakman en in deze zal de vakman dus worden aangesproken op feit dat hij geplaatst heeft op een ondergrond/omgeving die niet droog genoeg was tenzij hij het tegendeel kan bewijzen op tijdstip van plaatsing. Daarove rbestaat in de rechtspraak niet veel discussie.
Dat doe ik ook als aannemer en klanten vertrouwen op jouw expertise. Niet omgekeerd. Een consument hoeft dat niet te weten maar moet zich nu ook niet als de grote naïeveling te gedragen. Conclusie; plaatste had vochtmeterke moeten gebruiken alvorens te plaatsen.
Dus TS moet parketteur aanspreken. Zijn gebuur de aannemer SOD. Die zal op zijn beurt parketteur aanspreken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Andere”