Recht op privacy in mijn tuin.

bonitin
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Recht op privacy in mijn tuin.

#1 , 03 aug 2016 09:48

Hallo,

Ik woon in een rijenhuis in een straat waarvan de tuinen achteraan verdiept zijn aangelegen, zo',n 1,5 m lager dan het huis. Nu heeft mijn linkerbuur een verhoogd stenen terras aangelegd, aangebouwd aan zijn huis. Het probleem nu is dat hij zo over de gemeenschappelijk scheidingsmuur heen kan kijken en mijn tuin overzien. Dat voelt niet goed aan en ik kan niet echt meer van mijn tuin genieten.
Het bijkomende probleem is dat hij héél luidruchtig spreekt, en veelal lange roepende gesprekken houdt met een grote ook al luidruchtige bevriende familie, een paar huizen verder. Was dat vroeger al hinderlijk, nu is het dat nog meer doordat het geluid niet meer gehinderd wordt door de muur.

Mijn vraag is of dit wettelijk is zonder toestemming van zijn buren.
(Het probleem is hetzelfde voor zijn andere directe buren, maar die zijn nu op vakantie zodat ik er hen niet kan over spreken.)

Ik heb met mijn buur gesproken en het probleem voorgelegd van het geen privacy meer te hebben in mijn tuin.
Hij vind dat niet belangrijk.
En op de opmerking dat hij wat normaler (stiller) zou spreken zegt hij dat zijn dokter hem dat ook al verteld heeft maar dat hij er niets aan kan doen; "het is mijn karakter". :roll:

Ik heb toen voorgesteld om de muur op te hogen, zodat ik tenminste mijn privacy terug heb en dat zou ook de geluidshinder verminderen. Hij gaat akkoord maar ik moet dan wel de helft van de kosten betalen, is dat eerlijk? Ik ben nu immers gedwongen om te betalen voor iets wat ik niet veroorzaakt heb?

Hartelijk dank op voorhand voor advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 03 aug 2016 09:54

is die aanleg van zijn terras vergund?

bonitin
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2016 10:09

Nee er is geen vergunning aangevraagd, misschien dacht hij dat dit niet hoeft?

Reclame

Lanox
Berichten: 3520
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2016 10:28

Als ik uw post juist interpreteer heeft uw buur ofwel:
1. zijn tuin anderhalve meter opgehoogd om zijn terras op vaste grond te kunnen leggen. Dergelijke ophoging is vergunningsplichtig.
2. zijn terras gebouwd op een verhoogde structuur waardoor er daaronder een overdekte ruimte ontstaat. Ook dergelijke overdekte structuur is vergunningsplichtig.

bonitin
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2016 10:38

Zijn terras is gebouwd op een verhoogde structuur en er is inderdaad een overdekte ruimte onstaan.
Hartelijk dank voor het advies!

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 03 aug 2016 11:35

bouwinspectie inlichten en melden dat uw privacy geschonden wordt !!

bonitin
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2016 15:46

Dank u Meeboo! Sorry, heb nu pas uw bericht gelezen. Wat kunnen de consequenties zijn voor hem als vastgesteld is dat er een bouwovertreding gebeurd is die de privacy van zijn buren schendt? Het probleem is dat de man aggressief en dominant kan zijn, van een cultuur die vrouwen minder zeggingskracht geeft, ik heb ook wel schrik van het vooruitzicht om in permanente vijandigheid van zijn kant te leven..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 28 aug 2016 16:29

Dat geeft hem nog niet het recht de Belgische wetgeving met voeten te treden. Gemeente kan buurman verplichten zijn Terras de wetgeving aan te passen o.a. op het gebied van zichten en lichten
https://stedenbouw.irisnet.be/spelregel ... jk-wetboek
http://www.juridischforum.be/forum/view ... hp?t=45953
http://www.habitos.be/nl/bouwen/wet-ver ... uren-4063/

bonitin
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 aug 2016 11:21

Bedankt Mava voor uw respons! Ik wou dat er een andere uitweg was dan de bevoegde instanties in te lichten, dat zou mij nooit vergeven worden en dan kan ik mij aan allerhande pesterijen en wraakacties verwachten...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 29 aug 2016 11:28

Als u bang bent iets te ondernemen, zal zijn dominantie nog versterken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12824

#11 , 29 aug 2016 11:29

& steeds politie bellen als u zich bedreigd voelt

BloodNight
Berichten: 621

#12 , 29 aug 2016 13:37

De gulden middenweg is misschien dat u uw buur in kennis stelt van zijn bouwovertreding en vraagt dat hij de muur verhoogt op eigen kosten. Indien hij dit weigert te doen, stapt u best naar de gemeente.

Terug naar “Andere”