Huisbaas weigert sleutel te geven

sector
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huisbaas weigert sleutel te geven

#1 , 28 jul 2016 09:49

Beste allen,

Ben pas lid hier en heb een account aangemaakt daar mijn vriendin en ik met het volgende probleem zitten.

Wij gaan samenwonen vanaf augustus en wij hebben de waarborg en de huur reeds betaald.
De verhuis was gepland om dit weekend of ten laatste maandag door te gaan. Nu wil de huisbaas ons de sleutel
niet overhandigen omdat wij geen betalingsbewijs van de brandverzekering kunnen voorleggen.
Maar dit gebeurt per domiciliëring en deze gaat pas de 4e augustus uitgevoerd worden.

Wij hebben gisteren naar onze verzekeraar gebeld om dat uit te leggen en ook daar zeiden ze ons dat ze dit nog
nooit meegemaakt hebben dat een huisbaas zo moeilijk doet hierover.
Nochthans heb ik hem een mail gestuurd met een pdf bestand van de verzekering waarin staat dat de polis geactiveerd
is en dat deze ingaat op 23/7. Toch weigert hij dit als bewijs te aanvaarden en eist hij een bankuittreksel van onze betaling
vooraleer hij ons de sleutel overhandigt.
Mag hij dit zomaar eisen? Is dit wettelijk?

Ook hebben wij voor een maandelijkse domiciliëring geopteerd om onze verzekering te betalen. Gisteren stuurt hij mij een mail
waarin hij zegt dat hij ziet op het verzekeringscontract dat wij opteren voor een maandelijkse domiciliëring.
Nu eist hij ook dat wij hem maandelijks een uittreksel mailen van deze domiciliëring.
Kan dit zomaar? Dat zijn toch persoonlijke gegevens?

Hij heeft het contract in pdf formaat ontvangen. Ik heb hem dat doorgemaild. Toch beschouwt hij dit niet als bewijs en blijft hij
hameren dat hij rekeninguittreksels eist waarop hij kan zien dat de verzekering effectief betaald is.

Wij zijn ten einde raad want wij moeten dit weekend of ten laatste maandag verhuizen. Hij gijzelt ons nu hiermee en zonder sleutel
kunnen wij uiteraard niet verhuizen.

Kan er iemand ons hier advies geven en zeggen of hij het recht heeft dit te eisen en te doen?

Alvast bedankt

S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2016 10:04

los van dat het principieel mss niet mag: wat staat er in de huurovereenkomst ivm het nemen van een brandverzekering?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 28 jul 2016 10:41

Wat JPV zegt, en ook niet onbelangrijk in deze: is het een gemeubeld pand?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 28 jul 2016 10:43

U polis is toch voldoende, betalingen is iets tussen u en de verzekering. Welk huurcontract heb je afgesloten, verhuurder moet zich aan de overeengekomen datum in het contract houden.
Stuur hem een vriendelijke mail, dat je u huidige woning dient te verlaten op datum x, en je toch graag met een goede verstandhouding aan u nieuwe huurcontract op de overeengekomen datum wenst te starten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#5 , 28 jul 2016 10:45

@Sloeberken: als er letterlijk in het contract zou staan dat je bewijs van betaling van brandverzekering dient te voorzien, kan dit.
Heb het nog gezien bij mensen die dan iedere maand het domiciliëringsbericht moesten opsturen per post naar de verhuurder.

sector
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jul 2016 11:24

Beste mensen

Eerste en vooral bedankt voor de reacties.

Het huurcontract start op 1 augustus maar wij hadden de brandverzekering laten ingaan op 23/7 daar wij al mondjesmaat spullen wilden verhuizen de dagen voorgaande de ingangsdatum. De huisbaas was hiermee akkoord zei hij ons tijdens ons eerste ontmoeting op vrijdag 15/7.

In het contract staat dat de huurder zich dient te verzekeren maar er staat niets vermeld van een betalingsbewijs of het maandeljks tonen van
een betalingsbewijs indien het met een maandelijkse domiciliëring gebeurt.

De polis start dus op 23/7 en ik heb via de verzekeraar een mail ontvangen met het verzekeringscontract waar duidelijk op wordt vermeld dat het pand verzekerd is vanaf 23/7. Dit heb ik de huisbaas dus doorgemaild maar toch aanvaard hij het niet.

Mijn vriendin heeft gisteren avond nog gebeld naar de verzekeraar en de verzekeraar wilde vandaag telefonisch contact opnemen met de huisbaas
om hem te verzekereren dat alles in orde is en de domiciliëring pas op 4 augustus wordt afgehouden van de rekening.
Het antwoord van de huisbaas? 'Iedereen kan bellen en zeggen dat hij van de verzekering is. Ik wil een uittreksel als bewijs van betaling'.
Daar sta je dan...

Ik heb opzettelijk vorige week een dag verlof genomen om alles in orde te brengen. de huurwaarborg, de verzekering, het storten van de eerste maand huur enz...
Ik kan maar niet begrijpen dat een huisbaas zo moeilijk doet. Mijn vriendin haar zin om er te gaan wonen is heel ver te zoeken. Wat een start is me dat?

@sloeberken, ik heb hem gisteren reeds een mail gestuurd met hetzelfde als wat jij voorstelt maar hij heeft er nog niet op geantwoord. Normaal antwoord hij binnen het uur op mijn mails maar op deze die ik gisteren om 18u heb verzonden antwoord hij niet.

Nogmaals bedankt voor de reacties en indien er mensen zijn die deze ervaring reeds hadden hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 jul 2016 11:53

Tja, als het huurcontract pas start op 1 augustus, kan de huisbaas wachten tot de avond van 31 juli om jullie de sleutel te bezorgen, zou ik zo denken. Als hij mondeling beloftes gedaan heeft dat jullie er vroeger zouden inkunnen om te verhuizen, maar dit staat nergens op papier, hebben jullie niet echt een been om op te staan. Zondagavond moeten jullie echter wel sowieso de sleutel krijgen van de huisbaas. Als hij een probleem heeft met die brandverzekering, moet hij dit maar op een andere manier op lossen, maar jullie de sleutel ontzeggen op 1 augustus kan echt niet.

Best dus de verhuis op maandag laten doorgaan (wat ook een mogelijkheid was, maak ik uit uw eerste post op), en de huisbaas alvast een AS schrijven dat jullie ten laatste op zondag 1 augustus om 0u01 de sleutel willen ontvangen, en als dit niet het geval is, jullie de kosten die jullie maakten voor de verhuis op 1 augustus + een schadvergoeding voor de overlast omdat jullie de verhuis moesten herplannen, op hem zullen verhalen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sector
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jul 2016 12:32

Beste Gebruiker21,

Bedankt voor je advies.
Een verhuis op 1 augustus is inderdaad nog mogelijk.
Het staat inderdaad niet op papier maar als de huisbaas zijn mondeling akkoord geeft en wij het nodige doen om alles in orde te brengen om deze week al spullen te kunnen verhuizen verwacht ik toch dat hij zich aan zijn woord houd.
Het kon niet snel genoeg gaan. Ik doe dan het nodige om het zo spoedig mogelijk in orde te krijgen en nu gedraagt hij zich zo.
Ok dat ik geen poot heb om op te staan maar het zegt wel veel over de mens die hij is.

Er zal niets anders opzitten dan de verhuis op maandag te laten doorgaan vrees ik. Op zich is dat geen ramp.
Ik ga jouw raad opvolgen. Mijn vriendin gaat een aangetekend schrijven verzenden deze namiddag per post met als inhoud wat je ons aanraadt.

Groeten

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 jul 2016 12:45

Tja, het is inderdaad een trend tegenwoordig dat je mensen niet meer meteen op hun woord mag geloven. Jammer maar helaas. Vandaar dat je best alles wat afgesproken wordt en belangrijk genoeg is, op papier laat zetten. Zeker zaken in verband met huren, kopen, werk, etc...

Opzich, eens je de sleutel hebt, en het huis is min of meer in orde, heb je zo goed als niet meer met de huisbaas te maken (als dit een troost kan zijn voor uw vriendin). Eén keer per jaar heeft hij het recht om na overleg met jullie de woning even te bezoeken om te zien of jullie alles goed onderhouden, maar verder heeft hij geen zaken met jullie. Zolang jullie netjes de huur betalen, en er zijn geen grote reparaties nodig in de woning, zien jullie elkaar dus hooguit één ker per jaar...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jul 2016 12:57

Misschien ook al eens bij een deurwaarder gaan informeren hoe alles te werk gaat indien u hem moet optrommelen als de huisbaas geen sleutel wil overhandigen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jul 2016 13:08

Misschien ook al eens bij een deurwaarder gaan informeren hoe alles te werk gaat indien u hem moet optrommelen als de huisbaas geen sleutel wil overhandigen.
Kan inderdaad ook wel interessant zijn (ik ga er van uit dat het AS voldoende zal zijn om de sleutel te mogen ontvangen, maar als hij echt van slechte wil is...). Kan je misschien ook in het AS zetten: dat bij het niet ontvangen van de sleutel, je genoodzaakt zal zijn om deze te komen ophalen met een deurwaarder, en dat deze kosten uiteraard ook ten laste van de verhuurder zullen komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 28 jul 2016 13:12

Indien huurder zijn getekende polis voorlegt is het een bewijs dat hij een brandverzekering heeft. Als verhuurder geen sleutels geeft, kan dit voor de rechtbank hem eens zuur opbreken. Als ik een polis afsluit, komt de betaling nadien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 28 jul 2016 13:13

Misschien ook al eens bij een deurwaarder gaan informeren hoe alles te werk gaat indien u hem moet optrommelen als de huisbaas geen sleutel wil overhandigen.
Kan inderdaad ook wel interessant zijn (ik ga er van uit dat het AS voldoende zal zijn om de sleutel te mogen ontvangen, maar als hij echt van slechte wil is...). Kan je misschien ook in het AS zetten: dat bij het niet ontvangen van de sleutel, je genoodzaakt zal zijn om deze te komen ophalen met een deurwaarder, en dat deze kosten uiteraard ook ten laste van de verhuurder zullen komen...
Dit zal niet lukken zonder vonnis.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 jul 2016 13:19

Dit zal niet lukken zonder vonnis.
Neen, maar het kan indruk maken in het AS. Als de topic starter wil laten vaststellen dat hij de sleutel niet op tijd overhandigd krijgt, kan hij dit best doen, door met een deurwaarder de sleutel te gaan vragen aan de huisbaas. Als deze de sleutel dan niet meegeeft, kan dit door de deurwaarder vastgesteld worden. Hiervoor heb je geen vonnis nodig, maar je hebt wel een sluitend bewijs dat je de sleutel niet op tijd gekregen hebt (http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... ulier.html). Maar de kosten van de deurwaarder doorschuiven naar de huisbaas, zal inderdaad maar pas kunnen na een vonnis. Maar ik denk dat een vrederechter nogal snel zal oordelen dat dit soort kosten het gevolg is van het feit dat de huisbaas de sleutel niet op tijd overhandigde, en als gevolg zal oordelen dat deze kost idd ten laste van de huisbaas valt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sector
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jul 2016 13:28

Veel goede feedback waarvoor dank.
Een deurwaarder is misschien een mogelijke piste maar persoonlijk vind ik dit wat ver gaan.
Als je op die manier aan een nieuwe samenwerking moet starten...

We gaan zoals gezegd een AS verzenden en hopelijk ontvangt hij dit morgen al (huisbaas woont in dezelfde gemeente dus AS zal morgen wel aankomen denk ik).
Ik denk dat dat wel voldoende zal zijn.
Mijn neef heeft me ondertussen ook al gebeld en hij is aangesloten bij Test Aankoop.
Hij ging zich deze namiddag informeren bij hen.

Ik wens alvast iedereen te bedanken voor jullie input!

Terug naar “Andere”