3e graadsovertreding met voorlopig rijbewijs 20 uur

ranavanblem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

3e graadsovertreding met voorlopig rijbewijs 20 uur

#1 , 25 jun 2016 17:13

Beste,
Ik ben in een straat gereden waar je niet in mocht rijden. Er stond namelijk een c1 bord. Die had ik niet gezien omdat deze ten eerste niet zichtbaar was omdat deze onder een brug staat en ook kende ik de omgeving niet goed. Weet er iemand wat er nu gebeurt. de politie heeft men rijbewijs onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen. Maar wat gaat er nu verder gebeuren. Want ik moet voor de rechtbank verschijnen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 25 jun 2016 18:02

Zeker foto's pakken van het bord vanuit uw standpunt. Als het inderdaad onvoldoende zichtbaar was, kunt u mogelijk vrijgesproken worden.

Zeg dat van de omgeving zeker niet op de rechtbank, bij zo'n situatie zou u namelijk net meer op de borden moeten letten..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 26 jun 2016 09:34

Welk type voorlopig rijbewijs heb je? Met of zonder begeleider? (zie oa voorwaarden om al/niet alleen te rijden), zaten er passagiers in u wagen.


Vanaf 3 februari 2014 mag iemand met een voorlopig rijbewijs B, MET begeleider, geen passagiers meer vervoeren, behalve zijn begeleider(s)! Bovendien moet op het rijbewijs staan wie begeleider is.

De houder van een voorlopig rijbewijs ZONDER begeleider, mag vergezeld zijn door twee personen die minstens 8 jaar min. een rijbewijs B hebben en de laatste drie jaar geen verval tot sturen opgelopen hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Maxime03
Berichten: 167
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 jun 2016 12:44

Mocht u onverhoopt toch een minnelijke schikking krijgen, ik zou niet aarzelen die te betalen ...

U was op het moment van de overtreding niet in het bezit van het rijbewijs B, maar slechts van een voorlopig rijbewijs B.

Het gevolg is dat de rechter NIET verplicht is een verval van het recht tot sturen uit te spreken en niet verplicht is herstelonderzoeken op te leggen.
Hij kan dat echter wel doen.

Artikel 38
§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Nergens in de verkeerswet is immers bepaald dat deze bepalingen ook gelden bij een voorlopig rijbewijs B.
Nergens is bepaald dat "het rijbewijs B" zowel op het voorlopige als het definitieve rijbewijs B terugslaat.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 27 jun 2016 09:46

Gewoon doen wat LeenW zegt: neem foto's, en bewijs dat het bord niet zichtbaar was.
Als dit niet mogelijk blijkt te zijn, betaal de minnelijke schikking.
In het andere geval: protesteer die, en je wordt normaal gezien vrijgesproken.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 27 jun 2016 20:25

Vermoedelijk zal politierechtbank de zaak dan uitstellen en politie opdracht geven nazicht te doen ter plaatse.
Gebeurd regelmatig dat overtreders foto's nemen onder zo'n hoek dat verkeersbord er niet opstaat.
Is in onze straat al verschillende malen gebeurd.
Resultaat is dat u nog 1/2 dag kwijt bent op de politierechtbank.

Terug naar “Andere”