Klacht buur blaffende hond

Joeridd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Klacht buur blaffende hond

#1 , 30 mei 2016 16:46

Allen,


Ik heb sinds een jaar mijn eigen woning gekocht. Het betreft een rijwoning met volledig afgespannen tuin.
De buurman die een klacht tegen mij wilt neerlegeen woont in een sociale woning die hij huurt.

Na een jaar niks gehoord te hebben, komt mijn linkerbuurman ineens op een zeer agressieve manier dreigen met een proces
tegen mijn honden (cocker spaniel en beagle) wegens geluidsoverlast. Ik kreeg ook allerlei verwensingen naar mijn hoofd geslingerd. Ik ben van het agressieve gedrag ook een melding gaan doen bij de wijkagent. Blijkbaar heeft de persoon in kwestie ook een klacht ingediend tegen de vorige eigenaren van mijn huis voor gelijkaardige feiten. Hij heeft ook blijkbaar in mijn tuin gefilmd om zo aan te tonen dat er weldegelijk overlast is. Ik weet niet of hij op dat moment mijn honden opgefokt heeft, maar mijn honden waren duidelijk over iets in paniek.
Hij blijft ook herhalen dat hij mijn hond gaat laten weghalen.

Ik heb de persoon in kwestie eerst zelf benaderd om te praten, maar dit werd geweigerd.
Ik ben dus ook naar de wijkagent gegaan om te vragen om te bemiddelen, maar de buurman wou nog steeds niet praten en blijft bij zijn standpunt.

Naar mijn weten blaffen mijn honden enkel als de bel gaat, als ze zeer dringend hun behoefte moeten doen of als er iemand op de tuin komt of voor de raam vooraan blijft staan. Ook als ze aan het spelen zijn durft er al eens een blafje uitkomen, maar dit is geen aanhoudend geblaf. Ze reageren zelfs niet op geblaf van andere honden in de buurt. Ook bij rondvraag bij de andere buren en omwonenden, omdat je nooit zeker weet of dat er geen overlast is als je niet thuis bent, blijkt er volgens hen geen overlast te zijn.

Dit terwijl er bij zijn andere buur een kleine hond constant in de tuin zit en constant aan het blaffen is, maar tegen deze buurman wil hij geen stappen ondernemen. Voor mij geen enkel probleem dat dat hondje blaft, maar dit doet mij vermoeden dat het eerder persoonlijk is.

Mijn honden zitten nooit buiten als ikzelf niet thuis ben, er wordt met beide honden dagelijks gewandeld. Ook ga ik met beide honden wekelijks naar de hondenschool.

In hoeverre moet ik deze dreigementen en klacht serieus nemen en wat kan ik eventueel doen om mezelf te beschermen?
Ik zou er echt kapot van zijn als ze mijn hondjes komen weghalen voor 1 persoon die duidelijk verbitterd is en het op mij persoonlijk gemunt heeft...

Alvast bedankt voor jullie hulp.


Mvg

Joeri De Decker

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 30 mei 2016 17:04

Zou me er niet teveel zorgen om maken, zoals ik lees is er geen overlast.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joeridd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mei 2016 17:33

Bedankt voor de reactie sloeberken.
Dat is al geruststellend nieuws.

Nu is het vervelende wel dat de buurman al jaren op ziekenkas zit, en dat hij dus de hele dag tijd heeft om te wachten tot ze eens blaffen, om dit dan te melden aan de polite. Iets waar hij blijkbaar sinds gisteren mee begonnen is.
Ik heb ook sterke vermoedens dat hij het blaffen uitlokt, door bijvoorbeeld op de afspanning te slaan. Ik kan dit echter niet bewijzen.

Klopt het dat zolang er 's nachts geen lawaai is en zolang ik mijn honden binnen houd wanneer ik niet thuis ben ik weinig te vrezen heb?

Mvg


Joeri

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 31 mei 2016 11:11

Politie moet wel de vaststellingen doen.
Ken zo'n case waar klager met een jokaribal tegen raam buur gooide ( bal kwam dus altijd terug) en werden de honden wilt ...als de politie er dan aankwam stopte hij maar honden waren uiteraard nog aan het blaffen.
Alleen waren er camera's opgesteld en kom men ook de sporen van de bal op het raam zien.
Ook waren er geluidsopnamen dat na het verlaten van de woning door hondeneigenaar klager op tussenmuur begon te kloppen en zeer luide muziek speelde.
Dus bereid u goed voor met de huidige technieken is dat redelijk makkelijk.

Terug naar “Andere”