Vrijwilligersorganisatie afzetterij

ataturk007
Topic Starter

Vrijwilligersorganisatie afzetterij

#1 , 19 mei 2016 01:36

Beste

Ik heb een vraag ivm 'x,'. Dit is een organisatie die u als vrijwilliger naar andere landen stuurt, au pair, backpacken, wildlife, ..

Ik heb bij deze organisatie gekozen voor vrijwilligerswerk in Natuurparken in California.
Had gekozen voor 14 weken, 2200 euro, maar ben er vervolgens 8 weken verbleven wegens familiale problemen.

Er werd mij nu daar gezegd door mensen met een hoge functie, dat de organisatie zelf bij wie ik werk maar 75 dollar hebben gekregen van NL. Er gaat met andere woorden 2125 euro in de zakken van de organisatie in NL.

Voor het werk dat ze gelevered hebben vind ik dat echt véél.
Heb deze mensen nooit gezien, heb formuliers gekregen voor visum aanvraag, uitleg en verder hebben zij mij doorverwijst naar de organisatie in USA.

Ik denk niet dat dit 2125 euro gekost heeft voor hen en ik zou graag weten of dit legaal is, welke stappen ik kan ondernemen?

Ik was bereid om de organisatie geld te betalen omdat ik daar gratis eten, onderdak, .. had maar als ik hen maar 75 dollar geef vind ik dat niet fijn.

Wat er was inbegrepen en niet:

Inbegrepen:

Transfer van vliegveld naar Santa Cruz (alleen op vaste startdata).
Plaatsing in project(en)
Onderdak tijdens het werk (meestal tenten)
Maaltijden tijdens het werk (meestal zelf bereiden)
Onderdak tijdens vrije dagen (hostel/studentenverblijf of soms in tenten)
Vervoer naar projecten
Begeleiding tijdens projecten
Hulp bij visumprocedure Verenigde Staten
Partnerorganisatie in Amerika waar je terecht kan voor vragen
Informatie, hulp en advies vooraf
Certificaat na terugkomst

Niet inbegrepen:

Vlucht naar San Francisco (vraag vrijblijvend een offerte aan)
Transfer op dagen dat je niet wordt opgehaald (zie startdata)
Reserveringskosten (€ 40)
Reisverzekering
Maaltijden en drankjes op vrije dagen
Visumkosten (als je langer dan 3 maanden blijft)
Verklaring omtrent gedrag
Persoonlijke kosten voor extra excursies e.d.

Ik vind nu echt dat ik voor schud ben gezet en ik wil hier desnoods naar het gerecht stappen.

Zou graag jullie mening horen

Met vriendelijke groeten
Leuven the place to be!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 mei 2016 08:24

2200 euro voor 14 weken = 157 euro per week. Als je voor dat bedrag slaapplaats en maaltijden krijgt, is dat (gezien je geen winst mag maken aan vrijwilligerswerk, dus geen loon mag rekenen), imho niet overdreven. Wat de betrokken locatie krijgt, maakt voor jou op zich niets uit, je hebt daar ook geen belofte gekregen, lijkt me.

Het bedrijf, waarvan ik de naam verwijderd heb omdat de forumregels dit niet toelaten, lijkt ook een commerciële organisatie, geen vrijwilligersorganisatie (wat perfect kan, zij mogen winst maken door je naar een vrijwilligersorganistaie toe te leiden). Zij zullen dus een bedrag aan jou vragen inclusief belastingen én een winstmarge mogen rekenen.

ataturk007
Topic Starter

#3 , 19 mei 2016 08:28

Natuurlijk kunnen moeten ze winst maken en incl belastingen, begrijp ik. Maar wat ze zeggen, je betaald 2200 euro voor eten, drank, etc dan denk betaal je USA dat geld en niet hun. ( een deel dan toch)

Als je zegt dat je 2200 euro betaald en inbegrepen eten slaapplaats, dan betaal je hen toch?

Verder verdienen de mensen in USA ook geld, 10 dollar per gewerkte uur, heb projecten gedaan van 80 uur, 4 maal dus die hebben van mij 3200 dollar verdiend. Omdat het vrijwilligers werk was betalen ze mij niet dus wel mijn eten en onderdak ..
Leuven the place to be!

Reclame

JPV

#4 , 19 mei 2016 09:13

Als zij het organiseren, betaal je aan diegene die het voor jou organiseert. je betaalt ook niet aan een hotel als je bij een touroperator geboekt hebt.

Dat anderen in de USA geld verdienen in een project waar jij vrijwilligerswerk doet, kan ook perfect. Bij het rode kruis of andere organisaties zijn naast vrijwilligers ook betaalde krachten. En het rode kruis vraagt ook voor hun vrijwilligers een vergoeding, die de vrijwilligers maar deels of helemaal niet zien.

Terug naar “Andere”