Parijsreis

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

Parijsreis

#1 , 11 apr 2016 17:22

De geplande en verplichte Parijsreis van ons schoolgaande dochter is vandaag door de schooldirectie geannuleerd via brief vandaag in de namiddag,namelijk 2 dagen voor gepland vertrek(reiskoffers zijn bij wijze reeds gepakt) en deze beslissing zou reeds in de paasvakantie genomen zijn maar helaas heeft niemand bericht gekregen,ook zouden we maar een deel van de reiskosten(die reeds op voorhand betaald zijn) terug betaald krijgen,dit kan toch niet?
Brief van de school:
Westerlo 11 april 2016
Beste ouders,
De voor de week geplande Parijsreis van uw dochter gaat niet door Woensdag 13 tot en met vrijdag15april gaan de lessen door zoals normaal.Gezien de geveurtenissen van de afgelopen maanden in Parijs en Brussel,hebben we besloten deze reis te moeten annuleren.Bij het reizen is er altijd een vorm van avontuur en onvoorspelbaarheid,maar in deze omstandigheden menen wij dat de veiligheid van onze leerlingen en hun begeleiders onvoldoende groot is
De reisleiding heeft in de LOOP VAN DE VAKANTIE contact opgenomen met het reisbureau.De reeds gemaakte kosten zijn zo tot een minimum beperkt.In de loop van de volgende dagen krijgt u via uw dochter hierover meer informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

#2 , 11 apr 2016 17:31

Ik ben nog even vergeten de vermelden dat de schoolreizen naar Berlijn (andere klassen) wel zouden doorgaan en vertekken via zaventem

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 11 apr 2016 17:36

U hebt inderdaad recht op volledige terugbetaling + eventuele schadevergoeding. Uiteraard probeert de school de kosten door te schuiven naar de ouders, maar u moet niet zomaar akkoord gaan.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 11 apr 2016 22:06

Over welke documenten beschikt u en wat hebt u getekend ?
Zijn er algemene voorwaarden getekend of alleen een papiertje van de school ?

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

#5 , 12 apr 2016 15:51

Enkel een papiertje van de school en de reiskosten in zes keer 50 euro overgemaakt via overschrijvingen aan de school.
Nog even ter info :Brief van school
-Afwezigheden:het schoolreglement is van toepassing.De driedaagse studiereis wordt beschouwd als normale schooldagen en je deelname is dus VERPLICHT.Kun je toch niet deelnemen,dan heeft dat financiéle GEVOLGEN(bestelde autocar,reservaties hotel,restaurants)
Ben je ziek dan dien je dat te bewijzen met een doktersattest.

eylis
Berichten: 8842

#6 , 12 apr 2016 17:39

als deze reis kadert in het pedagogisch programma (check: ja) en gebeurt tijdens de schooluren én verplicht is (check: ja) en de school annuleert de reis, dan draagt de school ook deze annulatiekosten. Immers: er màg gereisd worden, de school heeft zelf een beslissing genomen (geen overmachtsituatie)


Milo72
Berichten: 1016

#8 , 15 apr 2016 08:42

In dat andere geval is't wel de dochter die niet mee wil/durft. Hier is't de school die de reis annuleert.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Mariette
Berichten: 2507

#9 , 15 apr 2016 08:50

In feite is dit een paniekreactie van de school. Als andere leerlingen zelfs via Zaventem naar Berlijn kunnen vliegen, waarom zou men ondertussen geen bezoek aan Parijs kunnen plannen?

Door zo te reageren geeft de school aan de terroristen exact wat ze willen: angst en paniek.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2016 09:38

In feite is dit een paniekreactie van de school. Als andere leerlingen zelfs via Zaventem naar Berlijn kunnen vliegen, waarom zou men ondertussen geen bezoek aan Parijs kunnen plannen?

Door zo te reageren geeft de school aan de terroristen exact wat ze willen: angst en paniek.
Tja, over de motivatie van de school en hoe terroristen dit zien, kunnen we lang discussiëren, maar doet juridisch gezien helemaal niets ter zake.

Wel vreemd dat in het vorige topic van de topic starter de dochter niet mee wou, en nu de school zelf de boel geannuleerd heeft? Anyway, als de school op eigen initiatief annuleert, zijn de annulatiekosten ook voor hen, zou ik zo denken. Dit doorschuiven naar de ouders is niet echt correct.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 apr 2016 10:13

Wel vreemd dat in het vorige topic van de topic starter de dochter niet mee wou, en nu de school zelf de boel geannuleerd heeft?
Mogelijk moet u de brief waaruit geciteerd wordt in #5 situeren tussen beide topics. In dat geval is de TS verplicht geweest te betalen voor een reis waar hij en/of zijn dochter niet achter stonden.

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 15 apr 2016 22:35

In mijn vorig was het inderdaad zo dat mijn dochter toen niet mee wilde uit angst(de tereurdreiging was toen nog hoog) maar bleef verplicht door de school,en nu annuleerd de school zelf op de voorlaatste dag zelfs,tot nu toe hebben we nog steeds geen enkele reactie van terug betaling vernomen en tussen haakjes vernomen van sommige leerlingen dat er 2 leerkrachten-begeleiders niet langer zouden willen mee gereisd hebben,vandaar het excuus mischien voor de veiligheid van reizigers

fredje155
Topic Starter
Berichten: 18

#13 , 15 apr 2016 22:43

Nog even vermelden dat dit ons nu zo zwaar op de maag ligt,niet enkel het financieele maar ook dat we zelf niet konden anneleren(wel met doktersbriefje) maar altijd de centen zouden kwijt zijn en nu anneleerd de school zelf en zouden we maar een deel terug krijgen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 apr 2016 14:10

Zoals gezegd hebben jullie recht op een volledige terugbetaling, aangezien de annulatie puur het initiatief van de school was. Zij kunnen ook geen overmacht inroepen, dus de annulatiekosten zijn voor rekening van de school. Verenig jullie met een aantal ouders en vraag een gesprek met de directie hierover. Misschien is er een oudercomité op de school die dit kan aankaarten? Als dit allemaal niet helpt, zal je je geld via juridische weg moeten terugvragen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WP002
Berichten: 1479

#15 , 18 apr 2016 11:41

School heeft geen poot om op te staan. Met die brief geven ze zelfs zulks toe.

Terug naar “Andere”