Gezamenlijk vonnis

Seg
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gezamenlijk vonnis

#1 , 07 apr 2016 08:43

Beste,

Mijn vriend heeft jaren terug samen met zijn broer iets mispeutert. Het bedrag is ondertussen opgelopen tot 5000€. Mijn vriend heeft op een bepaald moment niets meer betaald daar zijn broer niets betaalde. Mijn vraag is of zo'n vonnis nog kan gesplitst worden zodat mijn vriend de helft en ook zijn broer de helft vh verschuldigde bedrag moet betalen? Zodat mijn vriend niet alleen hoeft op te draaien voor het gehele bedrag?
Alvast bedankt voor de hulp
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 apr 2016 13:33

Je zal in het vonnis moeten kijken hoe het juist zit. Als mensen samen iets mispeuterd hebben, is het meestal zo dat de volledige schadevergoeding aan een de partijen gevraagd zal kunnen worden. Deze partij kan op zijn beurt dan de andere verantwoordelijken aanspreken om hun deel in de schade te betalen.

Zeggen dat jij niet betaald omdat iemand anders niet betaald zal niet werken. Zo zullen de bedragen blijven oplopen...

Dus als jouw vriend het geld liggen heeft: betalen en vervolgens (officieel) aan zijn broer vragen om zijn deel op te hoesten.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 07 apr 2016 15:36

'In solidum' (hoofdelijk) veroordeeld vermoed ik dat wil zeggen dat de schuldeiser bij eender wie van de schuldenaren de volledige som + gerechtelijke intresten + alle kosten mag terugvorderen en dit vermoedelijk zelfs door een deurwaarder ( met ook nog extra kosten).
Diegene die betaald heeft kan dan terugvorderen ook via GDW bij de schuldenaar die niet wil betalen ...hij treedt nu in de plaats van de oude schuldeiser.
Zoals @weo schrijft een piste die men best niet kan bewandelen som kan snel oplopen tot een veelvoud van de oorspronkelijke som.

Reclame

Terug naar “Andere”