Allergisch aan hond van de buren

allergie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Allergisch aan hond van de buren

#1 , 25 mar 2016 17:05

Ik ben al sinds zo lang ik weet heel allergisch aan honden. Onze buren hebben sinds enige tijd een hond met een buitenren achteraan hun woning en dus ook achteraan de onze en ons terras. Ik krijg al na enkele minuten op ons terras jeuk en niesbuien als de hond in zijn ren zit. Ik heb al aan de buren gevraagd om hun ren te verplaatsen, maar deze hebben hier duidelijk niet veel zin in en vinden mijn reactie overdreven.
Momenteel is het nog niet zo'n groot probleem, maar ik zou het toch erg jammer vinden moest ik deze zomer niet op mijn terras kunnen zitten.
Kan ik bv via de vrederechter vragen om de ren te verplaatsen?
Wat zijn mijn kansen? Als ik nogmaals een allergie test laat uitvoeren kan ik aantonen dat ik allergisch ben, maar is dit voldoende?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22292
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 mar 2016 19:46

Je zal dan toch met de nodige medische document bij de VR moeten verschijnen. Op uw woord zal die u waarschijnlijk niet gaan geloven.

LeenW
Berichten: 12881

#3 , 25 mar 2016 19:56

Ik betwijfel om eerlijk te zijn dat de rechter hierop gaat ingaan. Die hond blaft of bijt niet, hij is daar gewoon. Je kunt mensen moeilijk verbieden een huisdier te hebben.

Reclame

allergie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2016 20:50

Ik betwijfel om eerlijk te zijn dat de rechter hierop gaat ingaan. Die hond blaft of bijt niet, hij is daar gewoon. Je kunt mensen moeilijk verbieden een huisdier te hebben.
Het is mijn bedoeling niet om hen te verbieden een hond te hebben enkel hun hondenren te verplaatsen. Ik heb toch ook het recht om "ongestoord" op mijn terras te kunnen zitten.
Je zal dan toch met de nodige medische document bij de VR moeten verschijnen. Op uw woord zal die u waarschijnlijk niet gaan geloven.
Een bewijs van mijn allergie kan geen probleem zijn of bedoelt u nog iets anders met "de nodige medische documenten".

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 25 mar 2016 20:54

Ik betwijfel om eerlijk te zijn dat de rechter hierop gaat ingaan. Die hond blaft of bijt niet, hij is daar gewoon. Je kunt mensen moeilijk verbieden een huisdier te hebben.
Het is mijn bedoeling niet om hen te verbieden een hond te hebben enkel hun hondenren te verplaatsen. Ik heb toch ook het recht om "ongestoord" op mijn terras te kunnen zitten
Net zoals die mensen het recht hebben om een hondenren op hun eigendom te plaatsen op de plek die hen het beste uitkomt...

Franciscus
Berichten: 38619

#6 , 25 mar 2016 22:51

Wat doet u als een hond samen met u in een kamer is?

polk
Berichten: 438

#7 , 26 mar 2016 09:32

Artikel 544 van het Burgerlijk Wetboek:

Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen

Dit is de zogenaamde evenwichtsleer: buren genieten in gelijke mate van hun eigendomsrecht en mogen bij het uitoefenen daarvan geen onredelijke last opleggen aan elkaar. Enerzijds heeft uw buur het recht om op zijn eigendom een hondenren te plaatsen. Anderzijds hebt u het recht om op uw terras te zitten. Maar of u ook het recht heeft om op een 100% allergenenvrij terras te zitten???

Een van de voorwaarden om over 'burenhinder' te kunnen spreken is dat de overlast of de hinder voldoende ernstig dient te zijn. Een brave hond die gewoon aanwezig is op het eigendom van uw buren lijkt me hier niet meteen aan te voldoen. In principe is uw allergie 'uw probleem' en kan u niet eisen dat de wereld en in het bijzonder uw buren zich daaraan aanpassen.

U kan proberen via de vrederechter een of andere regeling te bekomen, maar of dat succesvol gaat zijn??

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 26 mar 2016 13:16

TS kan ook medicatie nemen alvorens op zijn terras van de zon te gaan genieten.
Kan niet eisen dat de hond binnen moet als hij buiten komt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”