moto verkocht maar blijft staan

mjers
Berichten: 1788

Re: moto verkocht maar blijft staan

#16 , 09 mar 2016 16:22

Dat u het wel zou weten wil nog niet zeggen dat u zichzelf in de problemen moet brengen, en dat zou gebeuren als u de moto op de openbare weg achterlaat.
Ik kan er niet tegen argumenteren omdat ik ook wel weet dat u juridisch gewoon gelijk hebt... echter, als we die weg volgen dan staat die moto er langer dan TS op deze bol rondloopt... En dat is gewoon belachelijk.
Ik betwijfel trouwens sterk dat de politie met een allesverhelderende oplossing zal afkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
westhof
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#17 , 09 mar 2016 22:49

bedankt voor de reacties al.....

dus in principe mag ik er niets mee....maar we verkochten hem om plaats te maken,dus hier zomaar blijven staan is ook geen optie natuurlijk.....

wettelijk gezien is die moto idd van die man,maar wettelijk gezien mag je toch ook je spullen niet zomaar maanden bij een ander laten staan?

nu,de mag was van oost-europese afkomst,kocht de moto voor zijn vader in oekraine dacht ik....
menig mensen heeft me al gezegd dat het waarschijnlijk gewoon voor de papieren te doen was en dat die nooit die moto moest hebben.
kende er niets van,heeft er niet eens goed naar gekeken.

maarja,helpt ons niet vooruit natuurlijk,het ding blijft hier staan.....

Mariette
Berichten: 2507

#18 , 10 mar 2016 07:38

Verkoper is toch niet verplicht om gratis stallingsplaats te voorzien?

Reclame

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#19 , 10 mar 2016 09:21

Verkoper is toch niet verplicht om gratis stallingsplaats te voorzien?
Dat is inderdaad de essentie van het probleem. De vraag is nu wat de oplossing zou moeten zijn zonder nadelige gevolgen voor de TS.

Jasper.S
Berichten: 48

#20 , 10 mar 2016 11:56

Geen verkoopovereenkomst en geen contactgegevens van de koper? Ook geen adres?

Is het anders geen mogelijkheid om de koper een AS te sturen waarin u stelt dat de verkoop wordt ontbonden indien hij de moto niet komt halen binnen x tijd? Dat u dan uiteraard het "betaalde voorschot" bijhoudt als verbrekingsvergoeding. Daarna naar de politie gaan om aangifte te doen van diefstal/verlies van de papieren.

Voor alle duidelijkheid: Dit is niet bedoeld als juridisch advies, eerder een vraag naar de andere juridische experts. Ik weet immers niet of dit juridisch helemaal "safe" is. Het is niet mijn bedoeling om advies te geven dat u in de problemen zou brengen.

Ethisch is het allemaal wat op het randje, maar dat was dit hele verhaal al vanaf het moment dat u een verkoop aanging met een onbekende, zonder contactgegevens en zonder (geschreven) overeenkomst.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#21 , 12 mar 2016 12:37

Naar de rechter en vragen dat het goed gelet op de omstandigheden tot onbeheerde zaak wordt verklaard en u gemachtigd wordt te verkopen om de stallingskosten te dekken. De meeste firma's die spullen opslaan hebben contractueel dergelijke bepaling voorzien.

Eventueel Art. 717 BW, laatste lid:

Art. 717. De rechten op zaken die in zee zijn geworpen, op voorwerpen, van welke aard ook, die door de zee worden aangespoeld, en op planten en kruiden die groeien langs de oevers der zee, worden eveneens door bijzondere wetten geregeld.
Hetzelfde geldt voor verloren zaken waarvan de eigenaar zich niet aanmeldt.


Ik heb geen weet van enige andere bepaling (buiten de context van douane, waar bepalingen staan over de verkoop van onbeheerde goederen, zijnde goederen waarvoor niemand zich binnen x weken aanmeldt) die perfect past.

Of 30 jaar wachten, dan doet u ermee wat u wil.

Natuurlijk niet slim om geen enkel gegeven van de koper noch een dubbel van de overeenkomst te hebben bewaard......
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#22 , 12 mar 2016 15:25

Geen verkoopovereenkomst en geen contactgegevens van de koper? Ook geen adres?

Is het anders geen mogelijkheid om de koper een AS te sturen .

Heb je wel gelezen wat je hier neer schrijft? GEEN contactgegevens en dan de raad geven een AS te sturen.

Jasper.S
Berichten: 48

#23 , 14 mar 2016 10:05

Heb je wel gelezen wat je hier neer schrijft? GEEN contactgegevens en dan de raad geven een AS te sturen.
Geen verkoopovereenkomst en geen contactgegevens van de koper? Ook geen adres?

Is het anders geen mogelijkheid om de koper een AS te sturen .
Van Dale:
an·ders (bijwoord)
1 op een andere manier: iets anders aanpakken
2 op andere tijden; gewoonlijk, voorheen
3 in andere omstandigheden: hij is anders zo welwillend
4 ergens anders elders
5 overigens

Indien er dus effectief geen enkele vorm van contactgegevens zijn, lijkt het mij dat Xenophon's raad de best mogelijke te volgen "route" is.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 14 mar 2016 10:20

Als topic starter zich van de moto ontdoet, zie ik niet in hoe de koper na al die tijd nog zou kunnen hard maken dat hij de moto nooit komen halen heeft. Hoe gaat de koper dit bewijzen? Je mag er redelijkerwijs van uitgaan dat als je iets koopt, je dit ook binnen een redelijke termijn wenst te ontvangen. Ik denk niet dat de koper naar de rechtbank moet gaan en zeggen "Ik heb een moto gekocht en na zoveel maand wou ik deze ophalen maar was hij weg." Topic starter kan dan perfecgt zeggen: "Koper heeft de moto na het sluiten van de verkoop meegenomen. Geen idee wat hij er mee gedaan heeft, maar ik heb hem niet meer." Laat de koper dan maar bewijzen dat hij de moto niet opgehaald heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#25 , 14 mar 2016 10:40

Als topic starter zich van de moto ontdoet
Wat had u in gedachten? Een badje van zoutzuur?
Ik kan me wel enkele scenarios indenken waarbij de TS zich "ontdoet" van de moto en hij achteraf toch nog problemen kan krijgen (en niet enkel met de koper).

eylis
Berichten: 8843

#26 , 14 mar 2016 10:53

Gezien de enorm lange periode dat de koper niet is komen opdagen, zou ik de motor durven wegdoen. Immers: de koper heeft de papieren en beloofde de motor te komen halen met een aanhangwagen. Indien de kerel ooit nog zou komen opdagen, betwijfel ik of hij er een rechtszaak van zou maken. In het geval hij wel nog komt opdagen vertelt u hem gewoon: ik heb de motor vooraan onze woning gezet, zodat u hem mee kon nemen en op een dag was de moto effectief ook weg, dus, gezien ik geen contactgegevens van u had, ging ik er van uit dat u hem komen halen is. U kan hem nog "een" bosje sleutels overhandigen dat u liggen heeft...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#27 , 14 mar 2016 11:09

Neenee, het moet een wettelijke oplossing zijn, de moto ergens dumpen is te makkelijk en kan problemen opleveren.

Als TS een handelaar zou zijn dan bracht de wet van 21 februari 1983 betreffende de verkoop van sommige achtergelaten voorwerpen soelaas:

Artikel 1. De bepalingen van deze wet zijn toepasselijk op lichamelijke roerende zaken die worden toevertrouwd aan een ondernemer, een ambachtsman of een handelaar om te worden bewaard, bewerkt, hersteld of gereinigd, alsmede op zaken die notarissen of gerechtsdeurwaarders onder zich hebben, hetzij voor een openbare verkoping die niet is doorgegaan, hetzij na hun toewijzing.

Art. 2. Zijn de zaken toevertrouwd aan de bewaarnemer, niet teruggenomen binnen een termijn van één jaar te rekenen van de dag waarop de bewaarnemer de eigenaar daarom bij middel van een aangetekende brief, gericht tot de laatste bekende woonplaats, heeft verzocht, dan kan de bewaarnemer, onder de voorwaarden en in de vormen bepaald door de hiernavolgende artikelen, tot de gedwongen verkoop van bedoelde zaken doen overgaan.
Voor een motorvoertuig wordt de termijn, bepaald in het vorige lid, verminderd tot zes maanden.
Worden de zaken geplaatst tegen betaling van een periodieke vergoeding, dan beginnen de termijnen, bepaald in het eerste en het tweede lid, te lopen met ingang van de eerste onbetaalde termijn.


Nadat ik dit las dacht ik aan een andere bepaling die simpelweg in het BW staat: bewaargeving:

Art. 1917. De eigenlijke bewaargeving is essentieel een contract om niet.

Art. 1918. Zij kan slechts roerende goederen tot voorwerp hebben.

Art. 1919. Zij is niet voltrokken dan door de werkelijke of de fictieve overgave van de in bewaring gegeven zaak.
Fictieve overgave is voldoende, wanneer de bewaarnemer reeds uit enigen anderen hoofde in het bezit is van de zaak die men hem op grond van de bewaargeving laat behouden.

Art. 1923. Vrijwillige bewaargeving moet door geschrift bewezen worden. Het bewijs door getuigen wordt niet toegelaten voor een waarde die ((375 EUR)) te boven gaat.

Art. 1924. Wanneer een bewaargeving die ((375 EUR)) te boven gaat, niet door geschrift bewezen is, wordt hij die als bewaarnemer wordt aangesproken, op zijn woord geloofd, hetzij betreffende het feit van de bewaargeving zelf, hetzij betreffende de zaak die het voorwerp ervan uitmaakte, hetzij betreffende de teruggave daarvan.


Dus indien TS wil kan hij er zich makkelijk, zij het nog niet 100% correct vanaf maken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#28 , 14 mar 2016 11:33

Toch wel grappig hoe men op een juridisch forum blijft volharden om het juridische aspect van deze zaak naast zich neer te leggen en de TS advies blijft geven die hem juridisch in de problemen kunnen brengen.

- TS verkoopt de moto --> heling
- TS biedt moto aan voor vernietiging bij erkend centrum --> ofwel weigert het centrum dit wegens gebrek aan papieren ofwel opnieuw heling
- TS laat moto op andere manier "verdwijnen", chassisnummer blijft op zijn naam geregistreerd staan met alle mogelijke gevolgen van dien.

edit: post was geschreven voor #27 van Xenophon

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 14 mar 2016 12:10

juridisch allemaal goed en wel, maar als je iets verkoopt zoals een geregistreerd vervoermiddel, zonder enige gegevens van de koper of enig verkoop document, wat kan je dan bewijzen. Als koper zegt heb deze vorige week pas gekocht.
Kan koper bewijzen dat hij die moto heeft gekocht, nee als TS morgen aangifte doet bij politie verlies documenten.
Dat koper in bezit is van de documenten, is geen bewijs van aankoop.
Nooit iets verkopen zonder bewijs en gegevens koper.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LeenW
Berichten: 12867

#30 , 14 mar 2016 12:48

juridisch allemaal goed en wel, maar als je iets verkoopt zoals een geregistreerd vervoermiddel, zonder enige gegevens van de koper of enig verkoop document, wat kan je dan bewijzen. Als koper zegt heb deze vorige week pas gekocht.
Kan koper bewijzen dat hij die moto heeft gekocht, nee als TS morgen aangifte doet bij politie verlies documenten.
Dat koper in bezit is van de documenten, is geen bewijs van aankoop.
Nooit iets verkopen zonder bewijs en gegevens koper.
Maar TS heeft deze niet verloren, hij heeft deze afgegeven aan de koper, zoals de wet het voorschrijft. Laten we aub geen mensen aanzetten tot criminele activiteiten op dit forum, ook al kan men er mee wegkomen.

Terug naar “Andere”