opgelicht, via overschrijving

Replika
Topic Starter
Berichten: 5

opgelicht, via overschrijving

#1 , 22 jan 2016 12:00

Beste,

enkele dagen ben ik (hoogstwaarschijnlijk) opgelicht via overschrijving. Dom, inderdaad, maar het leek me betrouwbaar. Weer een minder aangename levensles bijgeleerd.

Echter heb ik wel alle gegevens van de oplichter (naam, adres, tel, mailadres e.d.) Uiteraard krijg ik geen reactie hierop, als ik hem contacteer.

Ik wou even navragen qua kansen ik heb om dit via de politie te regelen?

Ik heb ook veel zin gewoon langs te gaan en mijn geld terug te vragen, maar dit zal hoogstwaarschijnlijk uitdraaien op een confrontatie en daar heb ik dan terug weinig zin in.

Anders tip hoe ik dit ook kan aanpakken? Ik wil gewoon mijn geld terug. Aangezien het bedrag te laag (€ 205) is, veronderstel ik ook dat de politie hier niet zwaar zal aan tillen, dus wil ik mij ook die "problemen" besparen, als het enigszins anders kan.

Dank bij voorbaat voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12858

#2 , 22 jan 2016 12:10

Op welke manier werd u "opgelicht" ?

Replika
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 22 jan 2016 12:15

Ik ben ingegaan op een zoekertje via een website, na overeenkomst van het bedrag dit betaald via overschrijving en niets ontvangen. De verkoper reageert ook niet meer op elke vorm van communicatie die ik onderneem.

ik heb zowel het zoekertje nog, als ons gesprek & overeenkomst als ook een uittreksel van de betaling.

Reclame

Replika
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 22 jan 2016 12:18

Het enigste wat de verkoper nog heeft laten weten dat het verzonden is via een vriend, via kiala. Bij navraag bij Kiala, melden ze mij dat er op mijn naam niets onderweg is. Geen contact meer, maar hiermee heeft de verkoper wel te kennen gegeven dat hij de betaling heeft ontvangen.

Ik zei ook hoogstwaarschijnlijk, omdat ik dit uiteraard nog enkele dagen wil geven, rekening houdend met vertraging bij Kiala, mogelijks mijn naam verkeerd doorgegeven, waardoor ze op mijn naam niets terugvinden.

Maar als dit maandag nog zo is, weet ik wel zeker dat ik opgelicht ben. Daarom zou ik me graag wat voorbereiden op volgende stappen.

Bedankt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 22 jan 2016 12:24

Om te beginnen verkoper in gebreke stellen met een AS. Voor je iets kan opsturen met kiala, moet de bestemmeling een mail krijgen waar hij zijn ophaalpunt moet kiezen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Replika
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 22 jan 2016 12:29

Ook als ik dit op voorhand doorgeef welk punt gekozen mag worden, dan niet? Of gebeurt dit sowieso? Ik ging er ook vanuit dat er een bevestigingsmail zou verzonden worden naar de geadresseerde, ter bevestiging dat er een zending onderweg is, maar dit is ook niet gebeurd.

Wil u wat meer informatie geven over het aangetekend schrijven aub? Wat meld ik dan naar de verkoper?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jan 2016 14:06

Als er via Kiala verstuurd is, heeft de verzender zeker een tracking nummer gekregen. Vraag de verzender naar dit nummer. Als hij het niet kan geven / niet reageert, inderdaad een AS sturen om hem in gebreke te stellen, vragen dat uw product binnen de 14 dagen geleverd wordt, of dat u anders naar het vredegerecht stapt om uw geld terug te eisen + een schadevergoeding voor het door u geleden tijdsverlies (bereken dit aan de hand van uw loon. Als u bijvoorbeeld 20 dagen werkt en je moet een halve dag verlof nemen voor deze zaak, dan is uw geleden schade uw netto maandloon / 40).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Replika
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 22 jan 2016 16:24

Ok, bedankt! hier kan ik al even mee verder

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 24 jan 2016 16:18

“Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.Art.1609.De levering moet geschieden op de plaats waar het verkochte goed zich ten tijde van de koop bevond, indien daaromtrent niet anders is overeengekomen.Art.1610.Wanneer de verkoper in gebreke blijft de levering te doen binnen de tussen partijen bedongen tijd, heeft de koper de keus om ontbinding van de koop ofwel inbezitstelling te vorderen, indien de vertraging alleen aan de verkoper te wijten is.”(Burgerlijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt blijkt geen oplichting . Onderzoek of inzake levering ‘niet anders is overeengekomen’
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”