Paard huren aan zee. Wat bij ongeval.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

Paard huren aan zee. Wat bij ongeval.

#1 , 07 dec 2015 12:47

Ik heb onlangs aan zee een paard gehuurd. Best leuk en niet duur, maar ik stel mij wel een aantal vragen bij de manier van zaken. Ik ga geen namen of plaatsen noemen, omdat ik dit best een leuke manege vond en dit nog wil doen, maar wou toch even jullie mening. Samengevat:

* Manege organiseert elk weekend strandritten met begeleiding. In de schoolvakanties dagelijk strandritten.
* Er wordt totaal niet gecontroleerd of je al dan niet kan paardrijden. Ik vind dit persoonlijk vrij riskant daar een paard niet zo iets is als een fiets of go-cart.
* Bij aankomst hoef je geen naam of id af te geven, je betaalt ( al dan niet vooraf) aan de uitbater en gaat mee op wandeling. Er hangen her en der blaadjes dat de directie niet verantwoordelijk is voor gebeurlijke ongevallen.
* Vorige week belde ik of ik zo een paard kon huren. Ik ben er in geslaagd om zo een paard te huren zonder naam op te geven of vooraf iets te tekenen.

Nu stel ik mij volgende vragen:

* Stel dat ik in galop op het strand van mijn paard val en hierbij mijn nek breek. Ik vermoed dat er dan geen enkele verzekering is ?
* Stel dat er wat met het paard gebeurt: paard struikelt en breekt been, ik val van paard en paard loopt kind omver, paard doodt in galop een hond die losloopt op het strand, paard slaat op hol en loopt voor kusttram. Lijkt misschien allemaal ver gezocht, maar dit kan elke ruiter overkomen.

In hoeverre ben ik verzekerd ? De ruiters onder ons zullen weten dat een paard niet als een voertuig is en zelf de beste ruiter ten val kan komen of 1 van bovenstaande zaken kan meemaken. In hoeverre ben ik dan verantwoordelijk en dien ik op te draaien voor de kosten? In principe staat er nergens geregistreerd dat ik het paard gehuurd heb. Men kan ook beweren dat ik het opgezadeld heb en gestolen heb ? Hoe weet ik of het paard BA-verzekerd is? Of dien ik zelf een BA-verzekering af te sluiten? Wat als ik iemand omver loop, vb wandelaar op het strand en die loopt hierbij ernstig letsel op of sterft? Welke principes gelden er op het strand of in de duinen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#2 , 07 dec 2015 13:19

Allemaal zéér goede vragen maar die u expliciet aan de manège zou moeten stellen want inderdaad, zolang er niets mis gaat is er nooit een probleem en blijft iedereen vriendelijk. Het is maar bij een ongeval dat iedereen zoekt naar een overeenkomst of bij gebreke daaraan in het wetboek begint te bladeren.

Burgerlijk wetboek:

Artikel 1385 BW

“De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.”


Dit artikel regelt uw buitencontractuele aansprakelijkheid, vb indien u een wandelaar omver rijdt. Het zou kunnen (maar kijk dit na) dat uw familiale verzekering dit dekt.

De contractuele aansprakelijkheid die u kan hebben t.o.v. de manège is een andere kwestie. Zij kunnen (en zullen, indien minimaal verstandig) ook een verzekering afsluiten die de schade dekt door of aan anderen veroorzaakt terwijl het dier bereden wordt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 07 dec 2015 14:27

Eigenaardige manier van werken, hangt daar dan geen uitgebreid regelement in de manege. Kan de ruiter de wetgeving als ze zich op de openbare weg begeven.
Wat als er een ernstig ongeval gebeurd, en welke verzekering is er.

Het is in het belang van huurder en verhuurder dat de volgende zaken in een schriftelijke overeenkomst worden vastgelegd: naam en adres van huurder en verhuurder, de duur van de huur (een uur of een half jaar) en de huurprijs.
Daarnaast doet de verhuurder er goed aan in de overeenkomst vast te leggen dat bepaalde veiligheidsmaatregelen moeten worden nageleefd, zoals het dragen van een cap en geschikt schoeisel. Om zijn aansprakelijkheid zoveel mogelijk te beperken, dient de verhuurder zich ervan te vergewissen dat de huurder voldoende rijervaring heeft en dat het paard past bij deze rijervaring.
Hoe is bij schade de aansprakelijkheid geregeld enz.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 07 dec 2015 15:25

en ter aanvulling: in geval je ruiter bent en je rijdt regelmatig paard, of het nu op jouw paard of een paard van iemand anders is, moet je steeds ook een persoonlijke ruiterverzekering afsluiten. De manege heeft een verzekering voor zijn paarden. Jij een ruiterverzekering. En op de openbare weg hebben bestuurders van wagens ook een verzekering. Om een voorval op te noemen: als in het verkeer een chauffeur v/e wagen zich niet houdt aan de wegcode mbt; passerende paarden (velen doen dat niet, en kennen het zelfs niet) dan kan de aansprakelijkheid van een ongeval door een schrikkend panikerend paard ook bij de bestuurder van de wagen liggen. en dan is zijn verzekering de pineut. Maar de ruiter moet ook verzekerd zijn.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 dec 2015 18:47

Het ruikt ook naar zware belasting ontduiking.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Didier25
Topic Starter
Berichten: 33

#6 , 08 dec 2015 09:54

Waarschijnlijk is het ook belastingsontduiking. Er staat niks op papier vermeld als je daar een paard huurt. Zou ik het laten volgende keer om een paard te huren? In hoeverre kan men mij aansprakelijk stellen als er iets fout loopt op wandeling?

Terug naar “Andere”