schade door plaatser

fv8027
Topic Starter
Berichten: 5

schade door plaatser

#1 , 19 nov 2015 13:08

Hallo,

Deze week is er een firma nieuwe kasten komen plaatsen in de slaapkamers van onze kinderen. Niettegenstaande dat ik hem 's morgens bij het ontvangen vriendelijk gevraagd had om zeer voorzichtig te zijn, heeft hij tijdens het naar boven brengen van de stukken op een aantal plaatsen schade aangebracht aan een met patent + verf afgewerkte muur. Deze schade gaat tot op de ondergrond dus dwars door de verf en patent.

Ik heb hiervoor een brief opgemaakt waarin een beschrijving staat van de schade, enige foto's, de naam en handtekening van de plaatser en dit opgezonden via mail naar de "kasten-firma".

Als antwoord op deze mail kreeg een aantal verwijten naar mijn hoofd, wat er min of meer op neerkomt dat het mijn fout is, dat mijn planning maar beter moest zijn en dat ze zelf wel de schade gaan oplossen met een likje verf hier en daar. Tevens kreeg ik ook nog eens het verwijt dat dit geen manier van handelen is...

De dag nadien is er iemand langsgekomen van het bedrijf die de oorpspronkelijke schilderwerken heeft gedaan om de schade op te meten en die heeft ook een schadebestek opgemaakt. Dit bestek werd de dag nadien doorgezonden naar de "kasten-firma".

Ik wacht tot op heden nog op een antwoord.

Nu, mijn vraag.. Wij hebben nog een voorschot factuur te betalen (einddatum binnen een paar weken). Kunnen wij het schadebedrag daarvan aftrekken? of toch best het volledige bedrag betalen?

Wat als zij niet akkoord gaan met het schadebestek en er bij blijven dat ze zelf de reparatie wel zullen doen? Is het volgende dan een in gebreke stelling?

Alvast bedankt,
fv
Laatst gewijzigd door fv8027 op 19 nov 2015 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 nov 2015 13:17

Indien je een luik gerechteljke bijstand in je brandpolis of familiale polis hebt geeft dit dan door aan je verzekering.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.
Berichten: 876

#3 , 19 nov 2015 14:02

Indien je een luik gerechteljke bijstand in je brandpolis of familiale polis hebt geeft dit dan door aan je verzekering.

Ik heb zo een vermoeden dat geen van deze verzekeringen een oplossing zal bieden ...

De familiale polis zal volgens mij opwerpen dat de schade is ontstaan bij een contractuele verbintenis ...
De brandpolis zal vermoedelijk opwerpen dat het risico niet onder de onderschrijving valt ( brand , overspanning , waterschade , aanrijding voertuig tegen gebouw , ...)

De gebruikelijke gang van zaken zou zijn dat deze aannemer dit schadegeval meldt aan zijn verzekeraar ... hij is immers burgerlijk aansprakelijk voor de door hem aangerichte schade of deze nu is ontstaan door een actie of door zijn nalatigheid ( onvoldoende voorzichtig geweest) ...

k.b.

Reclame

fv8027
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 19 nov 2015 14:25

Indien je een luik gerechteljke bijstand in je brandpolis of familiale polis hebt geeft dit dan door aan je verzekering.

Ik heb zo een vermoeden dat geen van deze verzekeringen een oplossing zal bieden ...

De familiale polis zal volgens mij opwerpen dat de schade is ontstaan bij een contractuele verbintenis ...
De brandpolis zal vermoedelijk opwerpen dat het risico niet onder de onderschrijving valt ( brand , overspanning , waterschade , aanrijding voertuig tegen gebouw , ...)

De gebruikelijke gang van zaken zou zijn dat deze aannemer dit schadegeval meldt aan zijn verzekeraar ... hij is immers burgerlijk aansprakelijk voor de door hem aangerichte schade of deze nu is ontstaan door een actie of door zijn nalatigheid ( onvoldoende voorzichtig geweest) ...

k.b.
Bedankt voor de reacties. Ik heb ondertussen ook al contact gehad met onze verzekering en dergelijke schade kunnen we inderdaad niet via onze familiale of brandpolis regelen. Enige manier is via een in gebrekestelling. Op dit moment wacht ik nog op hun reaktie op het bestek.

k.b.
Berichten: 876

#5 , 19 nov 2015 14:31

Roharro bedoelde vermoedelijk niet de schade zelf te regelen met de verzekering doch wel jullie rechten te laten verdedigen door de dekking rechtsbijstand ...

Maar ik vermoed dat men ook deze bijstand niet zal willen kaderen onder de genoemde verzekeringsovereenkomsten .

k.b.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 19 nov 2015 17:20

Enkel mogelijk indien de rechtsbijstand in de familiale polis ook geldt voor contractuele schade.
Is soms (in beperkte mate) het geval. Lees de polis eens na.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

fv8027
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 20 nov 2015 09:18

Gisterenavond heb ik nog een berichtje gekregen dat ze het 'nodige gaan doen'.. Ik hou jullie wel verder op de hoogte

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 22 nov 2015 19:41

Laat dit steeds voorzien in uw aannemingskontrakt. U beschermd zelf de boel of u laat de uitvoerder het doen maar leg het vast.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

fv8027
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 23 nov 2015 11:05

bedankt voor de reacties... Ik veronderstel dat ik wel de voorschotfactuur moet betalen. Het resterende bedrag (factuur die we nog niet ontvangen hebben) dekt normaal gezien de schade nog voldoende.

fv8027
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 05 dec 2015 16:10

We hebben nu de eindafrekening ontvangen...Verder nog geen nieuws ivm het schade dossier. Kunnen wij juridisch gezien het bedrag van de 'herstel offerte' aftrekken van de eindafrekening? Of zijn dit twee verschillende dossiers?

Terug naar “Andere”