ingebrekestelling

tasjke
Topic Starter
Berichten: 19

ingebrekestelling

#1 , 12 nov 2015 22:15

Hallo,

Ik zal even kort schetsen wat er aan de hand is...

Ik heb een aannemer werken laten uitvoeren (gyproc wand plaatsen + 2 deuren op zolder), aangezien wij met een verbouwingslening werken en hij een voorschot wou (wat logisch is natuurlijk) heeft hij de volledige factuur opgemaakt voor de opstart van de werken, dus op datum van 26/10/2015.

Één deurblad staat lichtjes gebold, ik had hem hier tijdens de werken ook attent op gemaakt.. hij zei dat dit wel ging goedkomen als de deur een tijdje toebleef. Gisteren heb ik opgemerkt dat de scharnieren niet goed in elkaar haken en van het bovenste scharnier een stukje is afgesprongen. Aangezien ik niet dagelijks op de zolder kom, had ik dit nog niet eerder opgemerkt.

De werken zijn pas van afgelopen woensdag 4/11/2015 afgerond. Vandaag heb het resterende bedrag overgeschreven min een bedrag van 500 euro (ongeveer de waarde van de deur + plaatsen).

Ik heb hem kennisgegeven dat ik graag heb dat die deur helemaal in orde is en dat ik dan het resterende bedrag van 500 euro per direct zal overmaken op zijn rekening. Toen stelde hij voor dat ik het morgen overschreef en hij het dan 's avonds in orde kwam maken, dat hij het jammer vond dat ik niet correct ben en dat ik een wanbetaler ben, etc... Ik heb hem erop gewezen dat ik nog geen wanbetaler ben aangezien het nog binnen 30 dagen na factuurdatum is... Toen begon hij te dreigen met het feit dat ik pas reageer 17 dagen na factuurdatum en hij zijn boekhouder de betalingen zal laten opvolgen en de interesten zal laten ingaan vanaf 30 dagen na factuurdatum... Dat ik maar moet doen... Dus zijn we helaas niet tot een oplossing gekomen.

Ik heb reeds een ingebrekestelling opgemaakt, maar ik vraag me af binnen hoeveel tijd moet ik deze opsturen naar hem om zelf in regel te blijven?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22286
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 nov 2015 09:08

Best zo snel als mogelijk.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 13 nov 2015 16:53

Nu uiteraard, welk nut heeft het om te wachten? Zet er heel het relaas in + de reden waarom u zijn factuur betwist en doe dat binnen de betalingstermijn, dan ligt de bal in zijn kamp. Betaal in elk geval niet voordat het in orde is, anders ziet u uw geld nooit terug en kan u voor de eeuwigheid op een scheve deur aankijken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

tasjke
Topic Starter
Berichten: 19

#4 , 14 nov 2015 07:42

Ik heb deze gisteren op de post gedaan, ik zou niet wachten hoor om deze op te sturen. Maar ik vroeg me af binnen welke termijn ik dit moest doen, of ik nog een been had om op te staan...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#5 , 22 nov 2015 10:45

ik vrees dat dit misschien wel eens zou kunnen terugkomen als een boomerang. 500 € achterhouden voor een scharnier en een deur die mogelijks bol blijft staan en dan nog volgens uw eigen regels , Ik weet het niet hoor. Rechters worden in deze alsmaar strenger naar mensen toe die veel te grote sommen tov een gebrek achterhouden. U zegt wel geen wanbetaler te zijn maar aannemers krijgen meer en meer te maken met dergelijke scenario's die meer lijken op ik wil nog een extra korting dan de feitelijke grond van de zaken. Dat op zich is de laatste jaren al een grotere oorzaak aan het worden van faillissementen dan slecht uitgevoerde opdrachten.
U zou misschien beter zijn om een door de bank uitgereikte cheque klaar te hebben voor de plaatser op de dag dat hij langskomt om het gebrek te verhelpen. Denk dat dit het beste bewijs is dat u wel het probleem wil opgelost zien en geen extrakorting-jager bent. Verder is de redelijkheid in dit soort zaken altijd van toepassing. De schrijnwerker moet zijn werk goed doen maar dit wil niet zeggen volgens uw regels. U moet de schrijnwerker betalen als zijn werk binnen de geldende normen is uitgevoerd. En er bestaan dus wel degelijk normen binnen de schrijnwerkerij inzake toleranties van materialen en plaatsingen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 22 nov 2015 11:25

Als de aannemer zijn werk niet vrijwillig goed uitvoert, zal de schade voor TS stukje hoger zijn dan €500. De reactie van de aannemer is ook alles behalve professionneel.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 22 nov 2015 19:21

Als de aannemer zijn werk niet vrijwillig goed uitvoert, zal de schade voor TS stukje hoger zijn dan €500. De reactie van de aannemer is ook alles behalve professionneel.
Als u dat denkt is dat uw goed recht maar ik vermoed dat het dan wel heel erg dure deuren moeten zijn. Als het voor een zolder is zal het waarschijnlijk een schilderdeur zijn die je inkoopt aks schrijnwerker voor een 75 €. het scharnier zelfs als je al een inox uitvoering pakt ga je geen 25 € betalen. Dus zit je aan 100 €. Deurblad in hangen zal geen 400 € kosten denk ik of we zouden er geen meer verkocht krijgen.
Dus ja als de schrijnwerker dit een beetje uitlegt aan zijn klant en klant blijft weigeren voor 500 € dan denk ik dat er een verborgen agenda is. En zoals ik zei als men goodwill verwacht van een aannemer toon die dan ook zelf door elkaar in het midden te ontmoeten en niet de stijfkop uit te hangen voor uw grote gelijk. Daar raakt ge geen meter mee vooruit. Integendeel
Men kan alleen maar blij zijn met de evolutie bij justitie dat men meer en meer inziet dat men een pak wanbetalers onder het mom van slecht uitgevoerd moet aanpakken en dat ook doet. ik zeg evenwel niet dat dit het geval bij TS is.
Anderzijds schreef TS dat hij geen wanbetaler is gezien hij binnen de dertig dagen betaald. Staat dat op de factuur ? . Indien wel dan heeft TS recht van spreken indien niet dan weet ik niet waar TS het vandaan haalt dat hij dan geen wanbetaler is. Tenzij anders vermeld of bedongen zijn facturen per direct betaalbaar dus binnen de vijf dagen. Daarna bent u strikt gezien idd een wanbetaler.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#8 , 22 nov 2015 19:41

Maar je weet natuurlijk niet voor hoeveel die deur + plaatsing eventueel werd aangerekend. Ik ben akkoord dat indien de totale kost voor een wand + 2 deuren nu 1500 EUR was, hij dan geen 500 EUR moet inhouden voor die ene deur die niet perfect is. Maar als op de offerte + factuur 500 EUR staan voor die deur of de totale prijs was 5000 EUR dan verandert het plaatje m.i.

Volgens TS heeft hij ook geprotesteerd binnen de betalingstermijn. Een beetje vakman zou dan snel langsgekomen zijn om te kijken of het te repareren, zeker als zoals je zegt zo'n deur + scharnier ocharme 100 EUR kost. Ik vind dat er correct moet worden betaald, maar ook dat er correct werk moet worden geleverd. Als die werkman nu al niet wil komen kijken, hoe groot is dan de kans dat hij iets zal doen nadat de betaling er is? Ik zou gewoon afspreken: herstelling, inspectie en dan onmiddellijk boter bij de vis.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 22 nov 2015 20:27

Als de aannemer zijn werk niet vrijwillig goed uitvoert, zal de schade voor TS stukje hoger zijn dan €500. De reactie van de aannemer is ook alles behalve professionneel.
Als u dat denkt is dat uw goed recht maar ik vermoed dat het dan wel heel erg dure deuren moeten zijn. Als het voor een zolder is zal het waarschijnlijk een schilderdeur zijn die je inkoopt aks schrijnwerker voor een 75 €. het scharnier zelfs als je al een inox uitvoering pakt ga je geen 25 € betalen. Dus zit je aan 100 €. Deurblad in hangen zal geen 400 € kosten denk ik of we zouden er geen meer verkocht krijgen.
Dus ja als de schrijnwerker dit een beetje uitlegt aan zijn klant en klant blijft weigeren voor 500 € dan denk ik dat er een verborgen agenda is. En zoals ik zei als men goodwill verwacht van een aannemer toon die dan ook zelf door elkaar in het midden te ontmoeten en niet de stijfkop uit te hangen voor uw grote gelijk. Daar raakt ge geen meter mee vooruit. Integendeel
Men kan alleen maar blij zijn met de evolutie bij justitie dat men meer en meer inziet dat men een pak wanbetalers onder het mom van slecht uitgevoerd moet aanpakken en dat ook doet. ik zeg evenwel niet dat dit het geval bij TS is.
Anderzijds schreef TS dat hij geen wanbetaler is gezien hij binnen de dertig dagen betaald. Staat dat op de factuur ? . Indien wel dan heeft TS recht van spreken indien niet dan weet ik niet waar TS het vandaan haalt dat hij dan geen wanbetaler is. Tenzij anders vermeld of bedongen zijn facturen per direct betaalbaar dus binnen de vijf dagen. Daarna bent u strikt gezien idd een wanbetaler.
Dan is het aan de aannemer om zijn werk goed uit te voer, TS betaalt het resterend bedrag, zoals hij zelf meld en zaak is opgelost.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tasjke
Topic Starter
Berichten: 19

#10 , 29 jan 2016 15:30

Een tijdje geleden heb ik dit bericht gepost op dit forum. Na enkele dagen geen reactie heb ik dit topic natuurlijk niet meer opgevolgd...

Ik ga even het ingehouden bedrag van 500 euro uitleggen...
De schrijnwerker heeft daarvoor deuren geplaatst in onderaanneming voor een andere firma, dezelfde deuren. Dit kwam op ongeveer 500 euro per deur, geplaatst. Als wij dit door een andere schrijnwerker laten in orde brengen zal ons dit ook 500 euro kosten, die gaat zeker niet voor niets een ander zijn fouten komen oplossen...
Het totaalbedrag van zijn factuur was net geen 2500 euro.
Wij vragen zelfs geen korting, wat ben je met een kromme deur waar de scharnieren van kapot gesprongen zijn en die niet op slot kan? Wij vragen gewoon dat hij een nieuw deurblad en scharnieren komt steken, ik heb vermeld in mijn aangetekend schrijven dat wij binnen de twee werkdagen dan het bedrag overschrijven, dus niet onredelijk toch? Indien wij dit niet doen zijn wij in fout en kan hij interesten aanrekenen etc.

We zijn nu enkele maanden verder en nog geen stap vooruit... Zijn ingebrekestelling heeft hij niet gaan afhalen, ik heb hem die per mail doorgestuurd waar ik reactie op gekregen heb. Dat wij saboteurs en leugenaars zijn...
Hij zelf weigert nu zijn fout in te zien, hij wil zelfs niet komen kijken. Tenzij wij het resterende bedrag van 500 euro overmaken op zijn rekening, dan zou hij komen... De grote vraag is, zie ik hem dan nog terug?
Nu heb ik een aangetekend zending ontvangen vorige week met vraag tot betaling, daarop heb ik weer gereageerd met verwijzing naar de mails en de ingebrekestelling... Vandaag krijg ik (ik veronderstel als antwoord op mijn aangetekend schrijven) een mail waarin hij dreigt met een rechtzaak en dat hij de deuren komt uitbreken als ik niet betaal tegen volgende week. Ik hoop dat hij de procedure bij het gerecht opstart, zal de enige oplossing zijn... Zijn manier van schrijven in de mails komt heel agressief over, nu het dreigement... ik krijg al schrik om hem ooit nog in huis te moeten laten om die deur in orde te brengen...

Groetjes

Terug naar “Andere”