Hoi,
Dit is misschien een vraag die misschien niet relevant lijkt, maar ik weet niet waar ik anders mijn verhaal kwijt kan of hoe er iets aan gedaan kan worden.
Gisteren ben ik met mijn Toyota Corolla van 2001 (14 jaar oud met 230.000 km op de teller) naar de keuring gereden.
Ik moest anderhalf uur aanschuiven en de motor draaide op stationair toerental (600 toeren ongeveer).
Vlak voor het binnenrijden kwam er een medewerker op mij af, controleerde mijn papieren buiten de hal en ik moest mijn motor stilleggen, waarom weet ik niet (terwijl er toch een groot bord staat met de melding dat je de motor warm moet houden).
Hij deed ook daar mijn motorkap open en liep eens rond de auto.
Ik stond dus met stilstaande motor een 10-tal minuten buiten vooraleer ik mocht binnenrijden, terwijl de eerste lijn zo goed als leeg was.
Uiteindelijk mocht ik binnenrijden en meetten ze mijn uitlaatgassen en mijn CO was 0,49, terwijl dat maximaal 0,30 mocht zijn volgens die mannen.
Rode kaart dus.
Ik belde naar mijn garagist met dit verhaal en die zei dat mijn CO onmogelijk zo hoog kon zijn.
Vandaag ben ik dus naar de garage geweest en daar waren mijn uitlaatgassen perfect normaal, met 0,0 CO.
Dus terug naar de keuring met de raad van de garagist om een minuut voor het binnenrijden het toerental op te drijven naar 3000 toeren om de katalysator heet te houden, die zorgt namelijk voor het neutraliseren van de CO.
Volgens internet-sites werkt een katalysator pas optimaal als die minimaal 450 graden heet staat.
Zo gezegd, zo gedaan.
Zonder afstelling opnieuw naar de keuring en opnieuw laten meten.
Na een kwartier aanschuiven op 3000 toeren mocht ik binnenrijden en mijn CO was nu 0,01.
Een factor 49 lager dan de dag ervoor.
Tijdens het gesprek met de chef zei hij dat men niets in de richtlijnen heeft staan aangaande temperatuur van de katalysator, enkel de motortemperatuur telt voor hen.
Waarom controleren ze die katalysatortemperatuur niet en waarom staat dat niet in hun richtlijnen als toch blijkt dat dit een grote impact heeft op de uitstoot?
Zonder enige aanpassing aan de auto ging de CO van 0,49 naar 0,01 van de ene dag op de andere.
Het enige at verschilt is dat ik gisteren lang heb aangschoven op statonair toerental en vandaag een kwartier op 3000 toeren om de katalysator heet te houden.
Mijn klacht tegen de chef heeft niks uitgehaald want die blijft beweren dat er iets anders aan mijn auto scheelt waardoor mijn CO gisteren maar liefst 49 keer hoger was dan vandaag. En volgens hem doet de temperatuur van de katalysator er helemaal niet toe aan de werking ervan, terwijl alle internet-sites het tegengestelde beweren.
Hoe zou ik dit kunnen aanpakken zodat anderen niet hetzelfde ondervinden in de toekomst?
Volgens mijn garagist krijgt hij elk jaar zo'n 40-tal gevallen over de vloer met te hoge CO waar hij totaal niks aan doet en na iedereen gewoon terug te sturen, is iedereen erdoor.