boete m.b.t. hulpdienst

Albert N.
Topic Starter
Berichten: 2

boete m.b.t. hulpdienst

#1 , 23 sep 2015 08:43

Mijn dochter, toen 19, was in April met school een week naar Berlijn. Voor de meiden betekende dat vroeg opstaan voor excursies en 's avonds uitgaan.
Na een paar intensieve dagen zaten ze op een bankje te wachten op de bus. Mijn dochter is daarbij in slaap gevallen. Plots werd ze gewekt door ambulance personeel en moest ze mee. Blijkbaar had iemand gebeld dat zij onwel geworden was. Dit was erg vreemd want haar vriendinnen zaten er gewoon bij. Ze vertelde het ambulancepersoneel dat er niets aan de hand was maar zij moest haar paspoort laten zien en mee.
Geïntimideerd door deze 'overval' liet ze haar paspoort zien en stapte in. Haar vriendinnen stapte ook snel in. Bij het ziekenhuis werden ze bij de voordeur gedropt en reed de ambulance weer verder. Er stond niemand paraat om ze op te vangen. Daarom hebben ze de bus terug naar het hotel genomen.
Het voorval werd vergeten tot er in juni een boete van € 319,-- op de deurmat viel wegens het onnodig oproepen van een hulpdienst. Dit druiste tegen alle gevoelen voor rechtvaardigheid in dus heb ik samen met haar bezwaar gemaakt. De boete was in het Duits geschreven dus heb ik in het Nederlands bezwaar gemaakt omdat ik nauwelijks Duits spreek, laat staan schrijf.
Deze week viel de uitspraak van het bezwaar op de deurmat. Voor zover ik het kan opmaken uit de brief is het in Duitsland de regel dat degene die vervoert wordt ook betaalt. Het bezwaar is daarom ook ongeldig verklaart.
Regel of geen regel, het voelt nog steeds niet goed. Zij werd min of meer gedwongen om mee te gaan. Daarnaast heeft zij nog haar vriendinnen gebeld.

Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik ben geneigd om te zeggen tegen haar om niet te betalen maar dat lijkt mij ook niet verstandig. Wat kunnen de consequenties zijn? Mogen dergelijke boetes in de taal van het land gestuurd worden?

bij voorbaat dank.
gr. Albert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 23 sep 2015 18:48

In Duitsland moeten ze geen Nederlands schrijven. Ook in Belgie is de taalwetgeving zo dat de taal van de plaats van het gebeuren gebruikt moet worden (frans in Wallonie, nederlands in Vlaanderen, duits in het eentalig gedeelte van de oostkantons,naar keuze in de tweetalige gebieden)

Je zou je enkel kunnen keren tegen die malafide duitser die de hulpdiensten ongevraagd opbelde. Voor 350€ gaan procederen is hopeloos. t Zal dus betalen worden.

Albert N.
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 24 sep 2015 12:46

Dank je Sirkii.
Daar was ik ook al bang voor. Maar wat kunnen de consequenties zijn als mijn dochter niet betaalt?

gr. Albert

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 24 sep 2015 13:51

Dat is iets wat waarschijnlijk niemand hier zal weten, gezien het Duitse recht dat zal bepalen. In sommige landen worden sommige boetes voor buitenlanders geïnd door die persoon, eens ze in het land terugkomen, staande te houden en eventueel wagen in beslag te nemen.

Sowieso riskeert ze, indien Duitsland de uitvoering van de boete probeert in België, alle extra kosten hiervoor te moeten betalen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 24 sep 2015 13:56

Ziekenwagen... ga een indo vragen bij uw ziekenfonds.
Ook een via een www.caw.be

Terug naar “Andere”