Gemeente dooft straatverlichting tussen 24 en 4u. Grootmoeder gevallen op straat

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Gemeente dooft straatverlichting tussen 24 en 4u. Grootmoeder gevallen op straat

#1 , 21 sep 2015 00:54

In de gemeente waar mijn grootmoeder woont gaan de lichten uit tussen 24u en 4uur smorgens.
Het is werkelijk pek donker over de volledige gemeente.
Een keuze van de gemeente om te besparen.

Na een huwelijksfeest gaat mijn grootmoeder naar huis rond 1u en valt op straat omdat het pekdonker is.
Welke zijn de kansen, als we de gemeente aanpakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#2 , 21 sep 2015 00:56

Ook zijn er redelijk veel inbraken in woningen de laatste tijd. Duidelijk het gevolg van dat de gemeente volledig donker is snachts.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 21 sep 2015 08:06

In de gemeente waar mijn grootmoeder woont gaan de lichten uit tussen 24u en 4uur smorgens.
Het is werkelijk pek donker over de volledige gemeente.
Een keuze van de gemeente om te besparen.

Na een huwelijksfeest gaat mijn grootmoeder naar huis rond 1u en valt op straat omdat het pekdonker is.
Welke zijn de kansen, als we de gemeente aanpakken?
Tenzij je kan aantonen dat je grootmoeder gevallen is over een wegdek die niet in orde was, imho geen. Niets verhindert je grootmoeder, gezien ze weet heeft dat het donker is, ofwel vroeger naar huis te gaan, later naar huis te gaan of zelf voor de nodige verlichting te zorgen.

Ook zijn er redelijk veel inbraken in woningen de laatste tijd. Duidelijk het gevolg van dat de gemeente volledig donker is snachts.
"veel" is geen criterium die een aanwijsbaar verschil aantoont. Als er 100 inbraken per jaar zijn in een klein dorp in 2014 en er zijn er nog 90 in 2015, zijn dat er nog altijd veel, maar kan je geen effect aantonen. De vraag is hoe de evolutie is van het aantal inbraken in het midden van de nacht.

Los van het feit dat je hiermee niks kan bereiken, er is helemaal geen verplichting voor een gemeente om verlichting te voorzien, ook al zou de afwezigheid van verlichting het aantal inbraken daarmee stijgen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 21 sep 2015 12:14

Hebt u door de politie PV laten opstellen?

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

#5 , 21 sep 2015 13:13

Hebt u door de politie PV laten opstellen?
Zal dat vanavond of morgen wel doen. De wijkagent zal passeren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 21 sep 2015 13:35

Doe grootmoeder een pillamp cadeau bij haar volgende verjaardag.
nb: ze was toch niet dronken na dat feestje???

Uiteraard is er geen verplichting omd e hele nacht te verlichten. Rij eens over een autosnelweg tijdens de nacht.....
Daar spot je niet mee.
Ik denk wel dat TS begrepen heeft dat het niet spottend of kwetsend bedoeld was.
Men valt toch niet omver omdat het te donker is?
Men kan wel in een put in het wegdek vallen die er normaal niet mag zijn wegens ontbreken van signalisatie, maar "omvallen" omdat het donker is leek me toch verdacht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis
Berichten: 3294

#7 , 21 sep 2015 13:58

Of men kan natuurlijk een stoeprand minder goed zien.

Het kan geen kwaad om eens bij de rechtsbijstand familiale van grootmoeder te informeren. Die zullen ook perfect weten hoe de vork in de steel zit wat dit betreft.
Deze rechtsbijstand heeft mijn moeder ooit uitstekend geholpen tegen De Lijn, na een val op de tram. Maar dat is natuurlijk iets heel anders dan vallen op straat.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 21 sep 2015 16:15

Mijn ervaring hier is dat, tenzij er een gebrek was aan de straat, dit niet veel zal uithalen. Uren dat de verlichting brand staan waarschijnlijk wel in een gemeentereglement (of beslissing van het schepencollege, of ergens anders officieel), en gemeente zal hier naar verwijzen. Kortom, uw grootmoeder kon weten wanneer de lichten uitgaan, en had maatregelen kunnen treffen.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 21 sep 2015 16:39

Bestaat er dan enige verplichting om een normale straat te verlichten?

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 21 sep 2015 16:52

Ofwel houdt men zich in ernst aan de vraagstelling van TS ofwel gebruikt men zijn misplaatste gevoel voor humor op een ander forum waar men ongetwijfeld geestesgenoten kan vinden die dit soort leedvermaak amusant vinden. HIER NIET!

Topic met grove borstel uitgekuist.

Vandebos.

Franciscus
Berichten: 38600

#11 , 21 sep 2015 19:29

Kan de plaats van de val aangegeven worden?
Waren daar getuigen bij.
Er moet een causaal verband zijn tussen de val en het ontbreken van (niet-verplicht) verlichte wegen.
Tevens moet er eventueel een causaal verband zijn tussen de exacte plaats en de val.

Bij mijn weten zijn hier zowel veroordelingen als vrijspraken over.

Een case die ik me herinner was een dame met slippers die zou gevallen zijn omdat er een spleet was tussen een deksel van de water-link en de trottoirstenen. De vrouw had verwondingen en haar brilglazen was bekrast.
Zaak verloren geen aansprakelijkheid noch voor de stad noch voor water-link.
Er waren foto's in dossier en opmetingen van de politie.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 21 sep 2015 19:42

Dan zou men de wegbeheerders ook verantwoordelijk kunnen stellen voor alle ongevallen op onverlichte snelwegen....
Er is geen enkele wet die verplicht om straten en wegen de hele nacht te verlichten.
Enkel voor ongewone situaties die de risico's significant verhogen zoals wegenwerken.
Maar een grootmoeder (of eender wie) die valt omdat het donker is tja.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 22 sep 2015 18:54

Er is VZVIW geen énkele verplichting tot het volledig verlichten van de ganse openbare weg.

In de rechtspraak zou men het als een "gebrek aan de zaak" kùnnen aanzien, maar of dat ook al gebeurd is ???

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#14 , 22 okt 2015 03:46

Ik ga de rollen omdraaien en misschien is het best mogelijk dat de gemeente reageert met feit dat uw grootmoeder gezien haar leeftijd haar gezichtsvermogen tijdens de nacht onvoldoende was om zich nog veilig op de openbare weg te begeven.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 22 okt 2015 09:25

Buitencontractuele aansprakelijkheid van de gemeente. Dus schade, fout en causaal verband tussen beiden vereist. Dat er schade is, zal niet worden betwist. Vraag is of de gemeente een fout heeft gemaakt. Zoals reeds gezegd door anderen, behalve indien op die plek het trottoir in zéér slechte toestand lag of indien er net op die plek een straatlantaarn niet werkte en dit reeds talloze malen doorgegeven was én dit de oorzaak was van de val denk ik dat u weinig kans maakt.

Geen straatverlichting voorzien is m.i. geen fout, vooral niet indien het een algemene maatregel is die elke dag geldt en dus genoegzaam bekend is zodat uw grootmoeder maatregelen had kunnen nemen (vervoer of verlichting voorzien).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”