Problemen aannemer

Kim_P
Topic Starter
Berichten: 1

Problemen aannemer

#1 , 12 sep 2015 20:39

Hallo,

Graag hadden wij wat 'bijkomend advies' omtrent een aannemer die zijn werk niet/niet volledig geleverd heeft.
Om de volledige situatie duidelijk weer te geven moet ik de hele situatie schetsen:

Tweede week van maart contacteren wij een aannemer voor elektriciteit & sanitair werken. Hij leek een degelijk man die wist wat hij ging doen. Na drie weken, en veel telefoons later, kregen we eindelijk een offerte. We zaten zo al een beetje achter op onze planning van de renovatie maar soit.
De offerte was verstuurd per mail en wij hebben hierop gezegd "ok met de prijsopgave".. dus ik vermoed dat dit min of meer een akkoord is?

Enkele dagen later is hij gestart met de werken, hij is die dag laat in de voormiddag aangekomen en rond 16u al vertrokken. Weten we van iemand die hier aan het uitplakken was. Er waren alpex buizen gelegd en een collector geplaatst.

De week erop is hij niet op de afgesproken dagen afgekomen. De week daarop is hij één dag hier geweest, dan wilde hij dat wij alle wanden met osb-platen bedekten om zo zijn buizen op te bevestigen.... mijn man is er die dag om geweest om hem tevreden te stellen maar 's avonds en na praten met anderen met wat bouwervaring wisten we dat dit een zotte kost was en bovendien niet nodig!
Die avond beslisten we om niet meer met hem te werken. We hebben telefonisch dit gemeld aan hem, hij was hier blij mij zei hij zelf want hij had 'toch genoeg werk'. We vroegen om een afrekening te maken zodat we dit konden afhandelen.

Gelukkig vonden we iemand anders die de werken kon opvolgen. Hij vertelde ons dat hij niet kon werken op de gelegde alpex buizen want deze waren niet goed geplaatst, op die manier ging er lucht in de leidingen komen en zou de verwarming niet werken. Hij heeft enkele alpex buizen moeten vervangen en de werken verder gezet.

In juni ontvangen wij een brief van de aannemer zijn advocaat voor ingebrekestelling. Tot op die datum hadden wij geen factuur ontvangen van de aannemer.

Het adres op de brief bleek verkeerd, gestuurd naar nummer 59, die niet bestaat, wij wonen op 57.
De factuur zelf met de details van werken en materiaal was niet bij de brief van de advocaat gestopt. Die factuur hebben wij tot op heden niet ontvangen.

We hebben uiteraard een aangetekend antwoord gestuurd met hierin geschreven dat wij enkel de materialen willen betalen die gebruikt zijn (min alpex buizen want die moesten vervangen worden) en werkuren van die halve dag, zijn onduidelijkheid over werkschema, het ondeskundig geplaatst zijn van de buizen, e.d.

Vorige week ontvangen wij een tegenbrief van de advocaat die terug het factuurbedrag eist, het adres zogezegd correspondeerde met de offerte (waar geen huisnummer op stond), dat de aannemer alle leidingen in het huis gelegd heeft en alle werken volgens opgave uitgevoerd heeft.
Voorstel van minnelijke schikking, met de interesten erbij.

Onze eerste reactie is natuurlijk om terug een brief te sturen en te volharden dat wij enkel de collector & enkele uren willen betalen. Niet wat hij vraagt op zijn factuur (die we nog steeds niet gehad hebben). De aannemer die dan uiteindelijk de werken heeft uitgevoerd wil ook een verklaring opstellen dat de huidig installatie (zijn installatie) niet voldeed..
Maar aangezien wij geen enkele ervaring hebben met zulke situaties, laat staan een rechtbank weten wij niet of we echt willen volharden of als we gewoon 'voor alle miserie te vermijden' het bedrag zullen betalen.

Wat zou het advies zijn voor deze situatie? Verder gaan en hopen dat de tegenpartij het 'opgeeft' want een advocaat kost ook geld, of betalen?

Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 sep 2015 09:20

Je had de toestand van de werken van de eerste aannemer moeten laten vaststellen door een deurwaarder, en deze aannemer de kans geven zijn werk te verbeteren. Ook een paar AS meer zouden ook geholpen hebben. Nu sta je zeer zwak . Wie zal bevestigen dat het werk slecht werd uitgevoerd? Er is geen expertise geweest. Wat zegt uw architect? Meer dan waarschijnlijk heb je er geen uit besparingsoverwegingen, maar dat is nooit een goede zaak als je zelf niet in de bouwmaterie thuis bent.

Reclame

Terug naar “Andere”