Aannemer - strafrechtbank

Kelly_1988
Topic Starter
Berichten: 1

Aannemer - strafrechtbank

#1 , 09 sep 2015 15:06

Hallo,

Om jullie een volledig beeld te geven van de situatie ga ik beginnen bij het begin.

In december 2013 hebben wij contact gehad met een aannemer (Jean), hij verzekerde ons dat hij in januari 2014 kon beginnen. Na veel gesleur en getrek is hij uiteindelijk mei 2014 begonnen aan de ruwbouw van onze woning, de kelder (die ook in zijn offerteprijs zat) hadden wij ondertussen zelf gemetst en klaar gemaakt. Hij heeft dus alleen het huis moeten zetten vanaf de begane grond.
Wij hebben altijd onze facturen netjes op tijd betaald (binnen 10 dagen).
Mijne man heeft iedere dag meegeholpen, ook hier was mondeling afgesproken dat dit verrekend werd in de eindfactuur.
In september waren de werken klaar.

We hoorden niets meer van Jean, maar zagen hem wel nog geregeld op de werf komen, ik vond dit vreemd, ik vond dit niet normaal.
Enfin, begin december kregen wij ineens een factuur van hem. We stonden nog ongeveer 2000 euro onder de offerteprijs. De rest hadden wij betaald. Deze factuur bedroeg maar liefst 7500 euro. Dit was dus 5500 euro meer dan we hadden afgesproken + er werd geen rekening meer gehouden met het werk van mijn man.
We hebben hierop direct telefonisch contact gemaakt met de man en hij zei dat hij een verrekening ging doorsturen. We hoorden niet tot 31/12/2014. Toen kregen we een niet al te vriendelijke sms, dat wij onze factuur moesten betalen. Wij waren toen op dat moment op vakantie.

Via het NSZ van Jean hebben wij dan verschillende brieven geschreven, ook gezegd dat wij altijd bereid zijn om met elkaar aan tafel te gaan zitten en dit samen op te lossen. Hier is hij echter nooit op ingegaan. Ondertussen had ik het stuk van 2000 euro betaald, zodat hij alleszins zijn offerteprijs had gekregen (ook al had hij dan hierbij geen rekening gehouden met het werk van mijne man).

Na een letterlijke vraag om af te spreken met het NSZ, de aannemer Jean zelf, en ons hoorden we niets meer. Tot de tweede week van juni de gerechtsdeurwaarder aan mijn deur stond met een dagvaardiging van de rechtbank. Hij had ons voor de strafrechtbank van Tongeren gedaagd, de zitting was dan 14 dagen later.
Wij hebben dan maar direct een advocaat onder de arm genomen en die heeft de zitting laten uitstellen. Van de rechtbank kregen wij tot 31/7 om onze standpunten te verdedigen en Jean tot 31/8 om onze standpunten te weerleggen.

Vandaag is het 09/09. Er zijn geen standpunten binnengekomen van Jean, het secretariaat van onze advocaat zei dat de zitting dan waarschijnlijk niet meer ging doorgaan omdat hij geen advocaat meer had. Ondertussen hebben wij wel kosten gehad aan dit heel spelletje, om nog maar te zwijgen van de spanning die de hele tijd op mijn lijf heeft gehangen.

Kan dit zomaar?? Wij hebben nu weer extra kosten gehad en uiteindelijk voor niets?

Kan er mij iemand verder mee helpen met advies?
Alvast bedankt en als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mjers
Berichten: 1788

#2 , 09 sep 2015 15:23

Laat ik beginnen bij het oorspronkelijk probleem.

Een offerte is een bindend contract. "Jean" kan nooit zomaar zonder overleg die prijs opdrijven. Het feit dat uw man meegeholpen heeft en dat u mondeling heeft afgesproken dat hij dit ging verekenen heeft juridisch geen waarde. Dus betaal de afgesproken prijs, wat jullie dan ook gedaan hebben. Het is dan ook niet mogelijk voor hem om die zaak te winnen. Dat is waarschijnlijk de reden dat die zaak dan ook niet doorgaat.

Nu is het aan jullie om de gemaakte kosten terug te eisen. Bespreek dit met jullie advocaat...

Reclame

Terug naar “Andere”