Mag een minderjarige strikt juridisch software installeren?

skabalie
Topic Starter

Mag een minderjarige strikt juridisch software installeren?

#1 , 27 aug 2015 13:54

Hi,
omdat ik gisteren een klacht sms kreeg, dat een nieuwe computer na slechts 5 dagen vol zat met spyware, vroeg ik me het volgende af.
Bij veel van die zogenaamde gratis software, wordt veel randsoftware geïnstalleerd, die allesbehalve koosjer zijn, maar eigenlijk niks kan aan doen, omdat je "ik ga akkoord" heb geklikt.
Ik heb me laten vertellen (wijsmaken?), dat het klikken op "ik ga akkoord", het eigenlijk hetzelfde is als een contract aangaan met die firma.
Strikt gezien, mag een minderjarige, geen contracten afsluiten.
Maar hoe zit het dan strikt juridisch, mag een minderjarige dan eigenlijk software installeren?
Hoe zit dit met buitenlandse software, met apps die aangeboden worden op smartphone's en tablets?
Je kan nu die vraag hier echt belachelijk gaan vinden, en zeggen, waar maak jij je druk over, iedere minderjarige doet dit.
Veronderstel, dat wegens het installeren van soft door een minderjarige, een misdrijf is gemaakt, wie is dan eigenlijk verantwoordelijk? Ik zou zeggen, de abonneehouder van dit ip, maar je kan toch niet 100% bij je kind(eren) of tiener(s) gaan zitten, welke software ze installeren, en beperkte rechten, is voor een doorsnee jongere, een lachertje, als je weet dat deze soms al servers gaan hacken.
Wie durft hier een uitleg over doen? T'is voor mij puur informatief, en mocht er problemen zijn, toch een jurist of zo gaan aanspreken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 27 aug 2015 14:44

Strikt gezien mag een minderjarige geen contracten aangaan. Maar dit zou ook willen zeggen dat een 8-jarige geen snoepjes zou mogen kopen, of dat een 16-jarige geen brommer of laptop mag kopen.

In België vertrekt men in de rechtspraak van het principe dat elke leeftijd een aantal zaken voldoende begrijpt, en men dan ook perfect in staat is om contracten af te sluiten, voor zover dat dit normaal en gepast is voor die leeftijd. Zo zal bovenstaande 8-jarige geen brommer mogen kopen, of de 16-jarige geen huis.

Of, om het korter te zeggen, hoewel het wettelijk niet toegestaan is, laat de rechtspraak het wel toe (rekening houdend met de leeftijd en het type contract).

sloeberken

#3 , 27 aug 2015 21:23

Jij ben en blijft altijd verantwoordelijk, voor de daden van u minderjarig kind.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

skabalie
Topic Starter

#4 , 31 aug 2015 20:00

Is het verkopen van snoep aan een 8 jarig kind dan ook een contract?
Ik dacht, dat een contract eigenlijk iets is, waar geschreven tekst (al of niet via een computerscherm) bij te pas kwam.
Ik zou nu wel eens aan mijn brommerwinkel vragen, of verkoop aan 16 jarigen mag en of hij dit doet zonder de ouders erbij.
Als reactie, kwam ook, dat ouders aansprakelijk zijn, tot ze niet meerderjarig maar financieel tot aan de leeftijd van 21 jaar.
Eigenlijk, moet ik hieruit dan concluderen, tot men bij zijn kind/tiener/puber continu moet bijzijn als hij/zij enige vorm van elektronica gebruikt?
En ik vraag me af, als een minderjarige, gelijk welke winkel binnengaat om een voorafbetaalde sim kaart te kopen zijn of haar leeftijd zal controleren? Want een prepay sim kaart moet verlopig nog niet geregistreerd zijn in o.a. België.
Zijn de huidige wetteksten eigenlijk al allemaal aangepast aan die nieuwe digitale diensten?

Turaki

#5 , 31 aug 2015 23:36

Elke vorm van aankoop is een contract. En neen, naar de letter van de wet mag dan een 8-jarige geen snoep kopen, of een 16-jarige een GSM (misschien een beter en couranter voorbeeld dan brommer). Maar rechtspraak stelt dat men voor bepaalde zaken reeds handelsbekwaam is voor de leeftijd van 18, en hieruit volgt dat het aan de ouders is om aan de kinderen duidelijk te maken wat wel en niet kan (alternatief is dat men plots, zonder enige kennis of ervaring, op 18 alles wel mag beslissen).

Wil dit zeggen dat u altijd op de vingers van uw kind moet zitten kijken? Neen, maar wel dat u ervoor zorgt dat uw kind weet wat wel en niet kan. Mijn zoon van 11 weet dat hij mij moet roepen als er op het scherm iets verschijnt waar hij met iets moet akkoord gaan of niet (en mijn volwassen vriendin ondertussen ook, waarmee ik wil zeggen dat veel volwassenen zelfs nog niet op een goede manier met zulke zaken kunnen omgaan), maar is ook perfect in staat om zelf een brood te gaan kopen, en weet dat hij dan ook een klein extraatje voor zichzelf mag meebrengen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 sep 2015 00:12

Burgerlijk wetboek vanaf 1101 en zeker 1138 ...contract is gesloten vanaf het ogenblik van overeenkomst.

Terug naar “Andere”