dunningskap

Diverguy
Topic Starter
Berichten: 8

dunningskap

#1 , 17 aug 2015 12:29

Mijn zus en ik hebben samen een bos en aan de zijkanten van dit bos staan de (hoge dennen)bomen gevaarlijk overhellend naar een huis en aan de andere kant een huis dat is afgebroken en waar er een nieuw huis wordt gebouwd.
Ook over de weg hangen de bomen.

Ik was naar de gemeente geweest met foto's en legde mijn probleem uit.
Ze raadde me een dunningskap aan en dit hebben we aangevraagd en gekregen.
Hierin staat dat het gaat over dat de dunning max. 30% gekapt mag worden, regelmatig over het bos.
Deze dunning is een selectieve kapping. Ze moet zodanig gebeuren dat aan de betere bomen de nodige groeiruimte wordt geboden om een goede kruin te kunnen ontwikkelen. Het gaat om hoogdunning : een ingreep in de bovenste-etage, waarbij de beste bomen bevoordeeld worden door hun rechtstreekse concurrenten te kappen.
De kapping mag in geen geval leiden tot een vermindering van de huidige bosoppervlakte.

Het niet naleven van de bepalingen van deze machtiging kan aanleiding geven tot een bestuurlijke en/of strafrechtelijke sanctionering volgens titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Ik wil de gevaarlijke bomen zo goedkoop mogelijk laten kappen (kappen voor het hout).
Nu willen we hier ook zekerheid van hebben dat we hier ook geen kosten/risico ... hebben wanneer er iets zou verkeerd lopen.

Als een particulier deze bomen wil kappen voor het hout, maar bij deze werken een boom op het huis / auto / fietser / elektriciteitsdraden ... (omdat dit ook langs de weg ligt ) zou laten vallen, kunnen ze ons hiervoor aansprakelijk stellen?
Of is dit dan voor hen?
Moet hier iets van op papier gezet worden of is een mondeling akkoord ok?

Ook op de dunningskap staat dat de kapping in geen geval mag leiden tot een vermindering van de huidige bosoppervlakte.
Maar de bomen die aan de zijkant staan die hellen allemaal over, mogen die dan maar half worden afgezaagd ?

Ik had nochtans duidelijke foto's mee verzonden waarop de overhellende bomen stonden en dat ik die wilde verwijderen om de veiligheid van het huis en de weg te kunnen garanderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 aug 2015 12:42

De oppervlakte van een bos wordt gemeten langs de perceelgrenzen van de grond, en NIET op kruinhoogte.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 aug 2015 14:10

Bomen die een gevaar vormen moeten gerooid worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Diverguy
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 18 aug 2015 10:05

weet er ook iemand of ik verantwoordelijk kan gesteld worden als het bij het kappen van de bomen iets gebeurd (boom valt op huis of elek. draad)?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 aug 2015 10:21

Als jij kapt, ben jij verantwoordelijk. Is het een aannemer, dan is hij verantwoordelijk.

Terug naar “Andere”