kapvergunning voor ganse Eikendreef.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

kapvergunning voor ganse Eikendreef.

#1 , 07 jun 2015 15:32

Wij wonen in een laan (of dreef) met oorspronkelijk een 90 tal Amerikaanse eiken. Al jaren zijn een aantal bewoners aan het lobbyen om deze gekapt te krijgen wegens te veel schaduw, teveel bladeren, te veel overlast in de herfst. Natuurlijk geven ze dit niet aan als argument, maar de 91 eiken zouden ziek zijn.
Einddoel was de bomen weg te krijgen, ook al stonden die er toen de meeste bewoners er hun huis kwamen bouwen. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat de gemeente in de 25 jaar dat wij er wonen hoogstens 3 maal deze bomen gesnoeid en onderhouden heeft.
3jaar geleden verleende de gemeente zichzelf een kapvergunning om alle bomen te rooien, ziek en gezond (zelfs een 10 tal van een 15 jaar oud) om van het gezeur af te zijn. Wij hebben daar toen tegen geprotesteerd met als gevolg dat het provinciebestuur beslist heeft om een vergunning te verlenen voor uitsluitend de "zieke" bomen te kappen (37 in totaal), maar wel met de voorwaarde dat er binnen het jaar jonge bomen zouden heraangeplant worden telkens er eentje gekapt werd.
Bij het kappen is dan gebleken dat niet lang alle bomen "ziek" waren maar toen was het natuurlijk te laat.
Na 3 jaar nog geen heraanplanting gezien, maar wel een nieuwe aanvraag tot kapvergunning opnieuw om alle bomen te kappen. Dit maal met de intentie om wel nieuwe bomen (zij het een pak minder) aan te planten. Weliswaar een eik die te kampen heeft met de processierupsenplaag, maar ja dat is blijkbaar niet belangrijk. Opnieuw geprotesteerd, maar geen reactie: kapvergunning wordt door gemeentebestuur verleend aan zichzelf. Wij zijn dus verplicht geweest om opnieuw beroep aan te tekenen bij de provincie en uitgenodigd op een hoorzitting om onze argumenten uit de doeken te doen.
Op 12 mei is hoorzitting zéér gunstig verlopen voor ons: zelfs de mensen van de provincie die aanwezig waren kwamen met bijkomende argumenten in ons voordeel en gaven ons op alle vlakken gelijk: historisch gegeven, vernietigen van plaatselijke fauna en flora, gebrek aan onderhoud vanwege gemeente enz. plus de gemeente had geen bijkomende argumenten van 3 jaar geleden en toen was vergunning om gezonde bomen te kappen geweigerd.
Dus waren wij vrij gerust toen ons binnen de 3 weken een antwoord werd beloofd.
Groot onze ontzetting afgelopen vrijdag toen bleek dat de gemeente toch een kapvergunning krijgt om ALLE bomen te kappen. Voor ons is het duidelijk: de politiek is in België nog altijd iets belangrijker dan de rechten dan de kleine man, maar we zijn niet van plan om het daarbij te laten.
Daarom mijn vraag : heeft iemand hiermee ervaring? Wat zijn de volgende stappen? Blijkbaar moet er nu een beroep aangetekend worden in Brussel? Bij wie?
en vooral...hoe groot is onze kans op slagen??? Heb er al nachten van wakker gelegen en het zal echt een ramp zijn als men die mooie bomen zomaar gaat neerhalen, dus we willen er alles aan doen om te redden wat er te redden valt al zijn het maar de 10 jonge bomen van een 18 jaar oud.
met dank voor alle mogelijk hulp of inlichtingen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 07 jun 2015 15:54

Natuurpunt eens inschakelen?
Partij Groen

Nu Amerikaanse Eiken zijn niet inheems... als de gemeente die stelselmatig vervangt door inheemse bomen dat kan u als argument wel gebruiken en staat u sterker.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 07 jun 2015 18:25

Ja dat is blijkbaar een "trend" : alle Amerikaanse eiken zijn in ons Vlaanderen bomen "non grata" geworden om een reden die ons niet duidelijk is en MOETEN vervangen worden door de inheemse zomereik die dan weer zéér gevoelig is aan processierupsen. ik kan u verzekeren dat is een vuiligheid, maar blijkbaar is dat dus niet van tel...
Maar waar wij vooral voor vrezen is dat na het kappen "het geld gaat op zijn" om nieuwe te planten en het uitzicht van één van de mooiste straten in ons dorp voor altijd om zeep gaat zijn.
Als je ziet wat er nu opeens mogelijk is, dan hou ik mijn hart vast en zullen die nerds die nu geen vallend blad kunnen uitstaan al het mogelijke doen om te verhinderen dat er nieuwe bomen worden aangeplant of kunnen groeien (als u begrijpt wat ik bedoel) Kan zo al 3 bewoners opnoemen die dat ook openlijk durven zeggen nl dat ze er alles zullen aan doen om géén boom meer voor hun deur te krijgen! Maar bewijzen kan ik dat natuurlijk niet, trouwens er luistert zelfs niemand naar de echte argumenten, laat staan naar zulke uitspraken.
Ga morgen in elk geval Natuurpunt en alle mogelijke partijen waar we iets of wat steun kunnen verkrijgen contacteren. Denk er zelfs aan om de krant in te schakelen maar daar wacht ik nog effe mee.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 07 jun 2015 18:35

Natuurpunt zal wel uitleggen wat er goed of slecht is aan deze soort.
Zeker in een bos laten ze totaal geen ondergroei toe. Bij ons zijn ze allebei trouwens afgestorven wegens blijkbaar geen geschikte ondergrond.
Zijn vervangen x jaar gelden door een wintereik.

Terug naar “Andere”