Onterechte boete uitgeschreven door de politie.

eylis
Berichten: 8840

Re: Onterechte boete uitgeschreven door de politie.

#16 , 30 mei 2015 09:05

Maar je kàn op die plekken gewoon niet sneller rijden...we komen stilaan terecht in één lange file. We zijn met tevéél wagens voor weinig mensen. Als in elke auto altijd minstens 3 mensen zouden zitten, dan waren er al 50% minder auto's op de baan 8-o enne, auto's zijn ook gemaakt om tegelijk ongeveer 3 tot 4 mensen te verplaatsen. T'is niet koning wagen, t'is koning chauffeur :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BrechtS
Berichten: 463

#17 , 30 mei 2015 12:22

Of moest iedere bedrijfswagen worden vervangen door een bedrijfsfietsen he :wink:
We zijn met teveel wagens voor een beperkte capaciteit van de wegen. In de steden: de huizen staan al tot op de stoep dus geen uitbreiding nodig. Sluwe tactiek: maar enkele richting van en capaciteit verdubbelt/er kan een parkeerstrook bij voor de mensen die daar wonen in een woning zonder garage. En zone 30 wordt vaak aangehaald als niet ecologisch: ik dacht dat bij benzine (waarvan intussen is toegegeven dat het minder vervuilend is dan diesel) men 30 kan rijden in 3de versnelling met zeer laag toerental (als ik mij niet vergis is in derde rijden zonder gas geven dus minimale toerental 25 km/h) afhankelijk van of de weg hiervoor geschikt is (voorrang van rechts, drempels...). U mag mij corrigeren, mij kennis over het autorijden is nogal beperkt (heb rijbewijs pas van de paasvakantie) tot de manuele wagen van mijn moeder en de automatic van mijn vader.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 31 mei 2015 12:03

Er zijn de afgelopen pakweg 30 jaar ongeveer 1,4 miljoen inwoners bijgekomen
We zijn nu met ongeveer 14% meer dan we waren, of anders gezegd: per 7 inwoners kwam ééntje er bij ...
Die inwoner zijn ook meer actief, én langer actief .

Het wegennet is daar nooit aan aangepast.

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#19 , 01 jun 2015 12:16

Dus als ik het goed begrijp mag een aannemer, zonder enige vergunning à volonté, verkeersborden plaatsen en kan de politie dan iedereen verbaliseren?
Is het dan niet de taak van de politie om eerst na te gaan of het verkeersbord daar wel reglementair staat?

BrainTrain
Berichten: 496

#20 , 01 jun 2015 12:18

Verkeersreglement Art. 5 Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Als ze dus niet volgens de voorschriften (lees:reglementair) zijn aangebracht dient men ze dus niet na te leven?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 01 jun 2015 19:21

Dus als ik het goed begrijp mag een aannemer, zonder enige vergunning à volonté, verkeersborden plaatsen en kan de politie dan iedereen verbaliseren?
Is het dan niet de taak van de politie om eerst na te gaan of het verkeersbord daar wel reglementair staat?
Reglementair moet je zien als geplaatst zoals de wegcode voorschrijft
(zelfs inbreuken op de plaatsingsvoorwaarden zijn volgens Belgisch gerecht geen vrijbrief om ze niet na te leven)
Niet of de plaatser gerechtigd was die borden te plaatsen ...


Volgens Cassatie MOETEN de weggebruikers elk verkeersbord naleven, ongeacht wie het geplaatst heeft.

Dus:
Een halve gek die zijn straat vol zet met verbodsborden, kan alle verkeer lam leggen


Ik zou het eigenlijk eens willen testen op de snelweg waar nogal vaak een C3 rechts geplaatst staat

giserke
Berichten: 2434

#22 , 01 jun 2015 19:46

Dus als ik het goed begrijp mag een aannemer, zonder enige vergunning à volonté, verkeersborden plaatsen en kan de politie dan iedereen verbaliseren?
Is het dan niet de taak van de politie om eerst na te gaan of het verkeersbord daar wel reglementair staat?
Reglementair moet je zien als geplaatst zoals de wegcode voorschrijft
(zelfs inbreuken op de plaatsingsvoorwaarden zijn volgens Belgisch gerecht geen vrijbrief om ze niet na te leven)
Niet of de plaatser gerechtigd was die borden te plaatsen ...


Volgens Cassatie MOETEN de weggebruikers elk verkeersbord naleven, ongeacht wie het geplaatst heeft.

Dus:
Een halve gek die zijn straat vol zet met verbodsborden, kan alle verkeer lam leggen


Ik zou het eigenlijk eens willen testen op de snelweg waar nogal vaak een C3 rechts geplaatst staat
Dat zou U wel eens zeer duur te staan kunnen komen.
Voor het plaatsen van een verkeersbord heb je een signalisatievergunning nodig. De aanvraag wordt goedgekeurd door de verkeerspolitie.

Een halve gare die er aan denkt verkeersborden te plaatsen die verwarring en bijgevolg ongevallen veroorzaken kan dit wel eens op hem worden verhaald.

Franciscus
Berichten: 38592

#23 , 01 jun 2015 19:51

Maar DAT is een andere zaak ... de weggebruiker moet het bord wel respecteren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 01 jun 2015 21:57

Ik zou het eigenlijk eens willen testen op de snelweg waar nogal vaak een C3 rechts geplaatst staat
Dat zou U wel eens zeer duur te staan kunnen komen.
Voor het plaatsen van een verkeersbord heb je een signalisatievergunning nodig. De aanvraag wordt goedgekeurd door de verkeerspolitie.

Een halve gare die er aan denkt verkeersborden te plaatsen die verwarring en bijgevolg ongevallen veroorzaken kan dit wel eens op hem worden verhaald.
Waarom :?:
De halve garens die dergelijke borden plaatsen, werken wel voor Wegen & Verkeer ...
Het zijn officiële borden, geplaatst door officiële instanties - die moeten we dus naleven hé ...

Er staan véél C3 - al dan niet met onderbord - langs de Antwerpse snelwegen, gericht naar de weggebruikers op de snelweg.

Afbeelding

Afbeelding

giserke
Berichten: 2434

#25 , 02 jun 2015 12:49

"Wegen & Verkeer" is wel een overheidsorganisatie. Maar die gaan ook geen signalisatie toelaten of plaatsen zonder advies van de federale politie in geval van gewestwegen.
Dat zijn geen dorpsfiguren van bij ons in het café.
Als dorpsfiguren van bij ons dit doen, en er komen ongevallen van, dan mag je er zeker van zijn dat ze de boter opeten.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#26 , 02 jun 2015 15:57

Al die regels zijn goed en wel bruikbaar voor grote werven.
Maar wat als de watermaatdienst, gasmaatschappij of andere diensten DRINGEND een herstelling moet uitvoeren, is er geen tijd om een toestemming te vragen. De arbeiders plaatsen dan zelf de borden, zonder plan.

BrainTrain
Berichten: 496

#27 , 02 jun 2015 16:05

maar dan blijft de vraag van TS:
als een (halve gare) bouwaannemer een bord plaatst zonder vergunning én de signalisatievergunningen (blijkbaar) een bevoegdheid is van de verkeerspolitie (en hier dus van op de hoogte dient te zijn), kan dan diezelfde politie zich doodleuk enkele meters verder parkeren en iedereen verbaliseren die dat niet-vergunde bord negeert?

Franciscus
Berichten: 38592

#28 , 02 jun 2015 16:08

Als dat bord er reglementair staat is dat geen probleem - trouwens er waren werken en politie stelde blijkbaar vast dat er een probleem was.
Niets belet u van met het ganse verhaal de zaak voor de politierechtbank te laten komen.

giserke
Berichten: 2434

#29 , 02 jun 2015 16:56

Al die regels zijn goed en wel bruikbaar voor grote werven.
Maar wat als de watermaatdienst, gasmaatschappij of andere diensten DRINGEND een herstelling moet uitvoeren, is er geen tijd om een toestemming te vragen. De arbeiders plaatsen dan zelf de borden, zonder plan.
In dit geval gebruiken ze een signalisatiewagen met flikkerlichten en een kruis achteraan. Die gaat voor de werken staan.

giserke
Berichten: 2434

#30 , 02 jun 2015 17:00

maar dan blijft de vraag van TS:
als een (halve gare) bouwaannemer een bord plaatst zonder vergunning én de signalisatievergunningen (blijkbaar) een bevoegdheid is van de verkeerspolitie (en hier dus van op de hoogte dient te zijn), kan dan diezelfde politie zich doodleuk enkele meters verder parkeren en iedereen verbaliseren die dat niet-vergunde bord negeert?
Feitelijk kunnen ze dat, maar dat gaan ze niet doen.
Als ze weten dat die borden niet reglementair of onterecht staan, gaan ze op de eerste plaats de plaatser ervan aanpakken.
Ze gaan zeker niet op de uitkijk staan om mensen te pakken die op basis van onterechte verkeerssignalisatie een overtreding maken, Want dan krijgen ze op hun donder en een slechte evaluatie van hun chefs.
Ze gaan zichzelf geen extra papierwerk geven. zeker als de politie weet dat bij tussenkomst van het parket ze onder hun voeten gaan krijgen op de politierechtbank.

Terug naar “Andere”