collocatie, probatievoorwaarden geschonden?

jan91
Topic Starter
Berichten: 2

collocatie, probatievoorwaarden geschonden?

#1 , 15 apr 2015 19:39

hallo,

ik sta momenteel onder collocatie. dan is er een oud misdrijf naar boven gekomen (drugsfeiten) waarvoor ik probatie heb gekregen. ik heb hier wel nog steeds geen brief gehad of al een justitieassistent over de vloer gehad
dus ik zit nog steeds in een instelling. nu is het probleem dat er weer een misdrijf van 3jaar geleden terug naar boven komt. als ik hier word voor veroordeelt worden mijn probatievoorwaarden dan geschonden. het is een feit dat nog voor mijn collocatie is gebeurd en voor de probatiemaatregel. het is ook weer een drugsfeit
tweede vraag, sinds ik onder collocatie sta kunnen ze me dan in de gevangenis zetten. of gaat mijn collocatie voor een gevangenisstraf als ik die al krijg. of gaat mijn probatie maatregel verdikt worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jan91
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 15 apr 2015 19:40

ik bedoel dan gewoon of mijn probatievoorwaarden geschonden worden sinds het een oud misdrijf is en geen nieuw misdrijf

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 17 apr 2015 11:36

Met collocatie duidt men volgens Wikipedia in het Belgisch recht een gedwongen opname in de Psychiatrie aan,met toepassing van de Wet van 26 juni 1990 ("wet bescherming persoon geesteszieke").
.
“Art.11.De observatie mag niet langer duren dan veertig dagen. Gedurende deze periode wordt de zieke bewaakt, grondig onderzocht en behandeld met inachtneming van de beperkte duur van de maatregel...Art.13.Indien de toestand van de zieke zijn verder verblijf in de instelling na het verstrijken van de observatieperiode vereist, zendt de directeur van de instelling, ten minste vijftien dagen vóór het verstrijken van de termijn bepaald voor de opneming ter observatie, aan de rechter een omstandig verslag van de geneesheer-diensthoofd dat de noodzaak van verder verblijf bevestigt...De rechter doet uitspraak bij voorrang boven alle andere zaken. Hij stelt de duur vast van het verder verblijf, die twee jaar niet te boven mag gaan.”(26 JUNI 1990. - Wet betreffende de bescherming van de persoon van de geesteszieke).

Die collocatie,maatregel van psychiatrische aard, kan mijns inziens niet onderbroken worden door strafrechtelijke maatregelen.

“Art.1.§ 1. Het toestaan van een proeftijd aan een delinquent geschiedt :1° door de uitspraak van de veroordeling op te schorten; 2° door de tenuitvoerlegging van de straffen uit te stellen. § 2. Aan de maatregelen waarin § 1 voorziet, kunnen bijzondere voorwaarden worden verbonden : in dat geval worden zij respectievelijk "probatie-opschorting " en " probatieuitstel " genoemd en omvatten zij tenminste de in § 2bis vermelde voorwaarden; zijn er geen bijzondere voorwaarden aan verbonden, dan worden zij " gewone opschorting " en " gewoon uitstel " genoemd. Indien probatie-opschorting of probatie-uitstel wordt overwogen, licht het onderzoeks- of vonnisgerecht de verdachte voor de sluiting van de debatten in over de draagwijdte van zodanige maatregel en hoort hem in zijn opmerkingen.”(29 JUNI 1964. - Wet betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie).

Ik ga ervan uit dat uw ‘probatie’ geen autonome probatiestraf is krachtens art.37octies Strafwetboek.

Onderzoek vooraf zelf aan welke probatie u onderworpen bent en welke voorwaarden u eventueel zou geschonden hebben.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Andere”