Samenwerken met verplichte leverancier

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

Samenwerken met verplichte leverancier

#1 , 24 feb 2015 19:58

Klein vraagje met betrekking tot het samenwerken met een verplichte leverancier voor licht/geluid techniek bij de huur van een zaal.

Wij worden bij de huur van een zaal/locatie (kasteel 'Terblock' te Overijse) verplicht om met een door hun gekozen leverancier
voor techniek samen te werken. Wij hebben uiteraard zelf ook onze eigen leverancier, waarmee wij altijd en liefst samen werken.

Onze leverancier wist mij te vertellen ooit in gelijkaardige situatie terecht te zijn gekomen met een andere klant die dat destijds
via een advocaat heeft weten op te lossen om toch met hun eigen leverancier te kunnen werken. Naar het schijnt zou dit onwettig
zijn en iets te maken hebben met concurrentie vervalsing en kan een zaal je niet echt wettelijk verplichten met een bepaalde leverancier te werken.

Indien dit klopt graag iets meer uitleg hieromtrent zodat ik met degelijke argumenten naar de zaal verantwoordelijke kan stappen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 24 feb 2015 20:00

Is het niet gemakkelijker om naar diezelfde advocaat te stappen?

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 24 feb 2015 20:12

mocht mijn leverancier nog weten wie dat was zou het inderdaad simpel zijn, het betrof de advocaat van een van zij klanten ook, hij heeft dit zelf maar achteraf vernomen.
dus ik denk dat we ergens de klepel wel weten hangen maar niet volledig het fijne van weten. sowieso een interessant vraagstuk. we zijn een studenten vereniging en
al vrij vaak dergelijke verplichtingen tegen gekomen. Als we hierover duidelijk antwoord hebben wat de wet echt zegt denk ik dat we sterker in onze schoenen kunnen staan
bij onderhandelingen. :)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 24 feb 2015 23:48

Staat dat in het contract dat u getekend hebt?

giserke
Berichten: 2434

#5 , 24 feb 2015 23:51

Niemand verplicht U die zaal te huren voor een evenement?
Als zij in hun voorwaarden schrijven dat jij moet werken met hun leveranciers, is het aan U om te overwegen of je daar op in gaat of niet.

De wet zal niet tussenkomen in een intern regelement. Het is die ondernemer vrij te werken met een raamcontract of niet. Het is zijn zaak toch?

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 25 feb 2015 18:31

Ja, het is zijn zaak,n maar in de huur overeenkomst staat dat niet beschreven, en dit is ook nog nooit eerder ter sprake gekomen.
Ondertussen ligt alles voor ons al vast en kunnen wij ook moeilijk nog uitwijken naar een andere locatie.

Ze komen er nu bijna last minute mee af dat wij verplicht zouden zijn met hun leverancier te werken.
Iets wat volgens mij niet kan als dat niet in de huur overeenkomst stond toch?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 25 feb 2015 19:57

Als het niet in het contract staat, dan kunnen ze u dit niet verplichten. Kijk echter wel na of er in het contract niet wordt verwezen naar een ander document (huisreglement, gebruiksvoorwaarden, ...) waarin deze verplichting wel staat.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2015 14:20

Als het niet in het contract staat, dan kunnen ze u dit niet verplichten. Kijk echter wel na of er in het contract niet wordt verwezen naar een ander document (huisreglement, gebruiksvoorwaarden, ...) waarin deze verplichting wel staat.
Voila... Als je niets terugvind, vraag dan even aan de eigenaar van de zaal waar exact beschreven staat dat met hun leveranciers moet gewerkt worden. Als hij niet met een document kan afkomen waar jij rechtstreeks of onrechtstreeks mee akkoord gegaan bent door je handtekening te zetten, meld de leverancier dan dat je geen beroep wenst te doen op zijn techniekers.

Daarna schakel je dan zelf in wie je wenst.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#9 , 26 feb 2015 15:28

Tja als het id niet in het contract staat, of er wordt nergens verwezen naar een gebruiksreglement, dan kan die zaakvoerder U niet dwingen om te werken met zijn leveranciers.

Is een grond om het contract te verbreken, indien hij blijft volharden in de boosheid.

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 05 mar 2015 16:20

bedankt voor de reacties! :) stuk wijzer uit geworden, wordt vervolgd!

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#11 , 10 mar 2015 20:54

na contact te hebben gehad met met de verhuurders van de zaal (die deze in opdracht van de eigenaar uitbaten) en de door hen gekozen leverancier is dit hoe de vork aan de steel zit.

De samenwerking tussen de zaal verhuurder en de licht en geluidsfirma is slechts zeer recent, en het betreft deels een vaste installatie die permanent in de zaal staat,
welke wij dus sowieso verplicht zouden zijn te huren, plus alle extra's zouden ook van bij hen moeten komen.

De licht en geluidsfirma heeft daarvoor een exclusiviteitscontract met de eigenaar.
(de verantwoordelijke van die licht en geluidsfirma heeft toevallig ook dezelfde achternaam als de zaal eigenaar...)

Nu in ons contract dat wij hebben met de uitbater van de zaal staat daarvan geen enkele letter in.

correct me if I'm wrong, maar dat de eigenaar een exclusiviteitscontract heeft met een firma en daar staat niks van in ons contract,
is dit voor ons niet bindend en hoeven wij ons daar dus eigenlijk niks van aan te trekken, right?

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 10 mar 2015 21:39

Correct, u hebt immers niets met die overeenkomst te maken.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 mar 2015 11:18

Is er over die vaste installatie iets vermeld in het contract? Indien niet, en jullie contract stipuleert dat je met de huur van de zaal, ook de infrastructuur van de zaal mag gebruiken, dan is die vaste installatie volgens mij ook deel van de infrastructuur en mogen jullie deze ook gebruiken (is inbegrepen in de huur).

Dat de eigenaar van de zaal zijn verhuurcontract niet update, maakt idd voor jullie niets uit. Jullie hebben je enkel en alleen te houden aan wat je ondertekend hebt. Andere contracten tussen de eigenaar van de zaal en derde partijen, daar moeten jullie je idd niets van aantrekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#14 , 17 apr 2015 11:57

Dat is dus het geen ik ook allemaal dacht. Nu toonden wij de goodwill om toch bij hun leverancier een offerte te vragen.
Zij (de firma in kwestie) heeft vervolgens na 2 herinneringen van mij pas na een maand hun standaard offerte voor de locatie doorgestuurd.

Ik ga er vanuit dat dit doelbewust gebeurd is, met als doel in een sterkere onderhandelingspositie te komen en ons in de hoek te duwen wegens tijdgebrek voor verdere actie.

Het is zo dat er op de locatie een deel van hun materiaal vast staat opgesteld, wat wij sowieso zouden moeten huren, betreft hier de standaard verlichting en een lichte geluidsinstallatie bedoeld voor speeches.


In onze overeenkomst staat het volgende:
"HUUROVEREENKOMST VAN KORTE TERMIJN
...
verhuurt hierbij voor een korte termijn het gelijkvloers, een stuk op de eerste verdieping van het onroerend goed genaamd XXXX, gelegen te XXXX waarvan hij de eigenaar is (hierna “Eigenaar”) - de parkings en het gedeelte van de tuin gesitueerd aan de binnenkant van de cirkelvormige baan voor het kasteel maken deel uit van het verhuur
...
Datum: van 24/04/2015 tot 25/04/2015
"
Mijn analyse hierbij is dat dit een huur overeenkomst is zoals geen ander. Wij (als huurders) hebben dus her recht om over de locatie/gehuurde onroerend goed vrij te beschikken, waarbij de eigenaar zijn vrijwaringsverplichtingen dient na te komen en ons niet mag storen in ons rustig genot gedurende de looptijd van de overeenkomst.

Mijn finaal voorstel is om onze goodwill te tonen en het basis pakket te nemen bij hun firma maar voor de rest onze eigen firma te gebruiken.

Als wij een contract kunnen tonen met onze leverancier dat wij hen het recht geven op het plaatsen van een installatie, in combinatie met onze huur overeenkomst is er volgens mij geen enkele manier waarop zij dit wettelijk gezien kunnen verhinderen.

Jammer dat dit zo ver moet komen. Wij waren niet geïnformeerd van die verplichting op moment van de ondertekening van het contract, omdat er toen simpelweg geen sprake van was.
Hun overeenkomst met hun leverancier is zeer recent (3 maanden).

Ter info, wij hebben een jaar overeenkomst met onze firma voor al onze evenementen waarbij de installatie voor deze locatie voor ons op 1300 euro incl BTW komt.
Een bijna analoge offerte, doch met minder kwalitatief materiaal van hun leverancier komt op 3140 euro incl BTW. Wel te verstaan waarom wij hierover graag eens moeilijk doen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 apr 2015 12:44

Als in uw huurovereenkomst, of de algemene voorwaarden die geldden op het moment van ondertekenen van de overeenkomst, geen melding is over het verplicht inhuren van hun leverancier, dan zijn jullie tot helemaal niets verplicht. Laat het materiaal dat er staat onaangeroerd en plaats / gebruik het materiaal van jullie eigen leverancier, en laat jullie evenement gewoon doorgaan.

Had ik van jullie geweest, ik had helemaal geen contact opgenomen met hun leverancier. Zorg nu dat je héél duidelijk aangeeft geen gebruik te willen maken van hun diensten, zodat hier later geen twijfel over kan bestaan. Als deze leverancier toch beweert dat u verplicht bent hen in te huren, dan zegt u dat u niets in die zin ondertekend hebt. Vraag hen een door u ondertekend document voor te leggen waarin staat dat u gebruik zal maken van hun diensten. Als ze dit niet kunnen, moeten ze u met rust laten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”