Aansprakelijkheid voor weg in erbarmelijke staat

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

Aansprakelijkheid voor weg in erbarmelijke staat

#1 , 02 feb 2015 15:20

Volgende situatie doet zich voor:

Achter ons appartementsgebouw loopt er een wegje. Een wegje dat uitsluitend gebruikt wordt door ons (bewoners) en geburen van andere appartementen om in de garages te geraken, alsook door bewoners van de achterliggende straat om via dit wegje hun 'erf' langs achter te betreden.

Het wegje is voorzien van straatverlichting, maar is niet geasfalteerd. Het is een gewone aardeweg, die zo bezaaid is met putten, dat het me verbaasd dat er nog niemand een bumper verloren is.
Eens om de zoveel tijd klaagt één van de geburen en dan komen de gemeentediensten de putten opvullen. Een werk waar de heren met zijn drieën voor moeten langskomen: eentje rijdt met de vrachtwagen, eentje bedient de kraan en eentje slaat er eens met zijn schup op. Een mooi, doch nutteloos werk: bij de eerstvolgende degelijke regenbui komen de putten terug open te liggen.

Mijn vraag: aangezien er straatverlichting staat en aangezien de gemeentediensten blijkbaar die putten komen opvullen om de zoveel tijd, neem ik aan dat het een gemeenteweg is (ondanks het feit dat het door een beperkte groep inwoners gebruikt wordt). Bestaat er een mogelijkheid om de gemeente op de vingers te tikken en ze te verplichten deze weg DEGELIJK te onderhouden (lees: asfalteren als het even kan)?
Of ben ik aangewezen op de "meldingskaart" , waar ik een klacht over "onderhoud openbare weg" kan aangeven en hopen dat als ik dit vaak genoeg doe, ze hun lesje wel leren?

Ik heb er nu geen idee van wat asfalteren kost, maar om de twee maanden drie gemeentewerkers sturen met een vrachtwagen vol zand, kost toch ook geld.

Dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 feb 2015 16:21

Asfalteren wordt bijna niet meer uitgevoerd vanwege het decreet natuurlijke afvloeiing hemelwater...

Bijgevolg wil dat zeggen dat de heraanleg van een dergelijk wegje het uitgraven van een respectabele hoeveelheid grond met zich meebrengt zodat een stevige basis kan worden geplaatst waarop vervolgens twee loopsporen van 50 cm breed worden geplaatst... Kostelijke grap in tijden van besparing.

Aanleg van een dergelijk wegje achter mijn woning over een afstand van ongeveer honderd meter heeft 13 jaar geduurd vanaf aanvraag, tot planning, tot onteigening (een verdwaalde 6m² die ze van de eigenaar gratis mochten hebben maar dat ging blijkbaar niet...) tot uitvoering.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 02 feb 2015 16:32

Dien er dan nog bij te vermelden dat deze weg sinds 1967 in het BPA stond ingetekend...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 03 feb 2015 00:00

Kijk eerst in uw koopakte na of er iets over dat wegeltje in staat.

Stuur de gemeente een aangetekende ingebrekestelling - best met zoveel mogelijk belanghebbenden rond dat wegeltje - dat de staat van de weg beneden alle peil is, onveilig, en dat het voortdurende oplapwerk niet deugt.

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 03 feb 2015 00:02

Kan een trage weg zijn waar vb geen GEEN wagens mogen komen.

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#6 , 03 feb 2015 10:20

Nergens in enige akte iets van het weggetje te bespeuren.

Om ingebreke te stellen moet ik me toch ergens op kunnen baseren? Ik bedoel maar, ik heb al eerder ingebrekestellingen opgesteld en dan kon ik als rechtsgrond een artikel uit de woninghuurwet of gewoon 1382 aanhalen. Wat zou ik in dit geval moeten schrijven? "Ik stel u in gebreke want de weg is in slechte staat en wij willen een degelijke weg om naar onze garages te rijden. Ik heb geen rechtsgrond om me op te baseren, maar luister toch maar"? :-)

Wat houdt dat dan in Franciscus? Dat de gemeente totaal niet verplicht is die weg te onderhouden?
Het weggetje staat op Google Maps en zelfs op Google Streetview, het heeft alleen geen officiële naam. Ik neem aan dat voertuigen wel zijn toegelaten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 feb 2015 12:16

Elke gemeente heeft de verplichting de veiligheid, inbegrepen de verkeersveiligheid, te waarborgen op haar ganse grondgebied.

Gemeentewet, artikel 135

fieke0509
Berichten: 188

#8 , 03 feb 2015 13:52

Elke gemeente heeft de verplichting de veiligheid, inbegrepen de verkeersveiligheid, te waarborgen op haar ganse grondgebied.

Gemeentewet, artikel 135
Wat belet dan de gemeente om het weggetje gewoon af te sluiten wegens 'niet veilig'?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 04 feb 2015 10:51

‘De artikelen 1 tot 9 van de wet van 10 april 1841 op de buurtwegen bepalen de procedure van erkenning van een buurtweg.De gemeenten doen op grond van de artikelen 1 tot 3 van de Buurtwegenwet plannen opmaken. Deze plannen liggen vervolgens ter inzage van het publiek (artikel 4).De eigenaars van de stukken grond aangeduid als bestemd om ten behoeve van de weg teruggegeven of in bezit genomen te worden op grond van artikel 5 van de Buurtwegenwet worden in kennis gesteld van de dag van de neerlegging van het plan. Eenieder.heeft het recht om bezwaar in te dienen bij de gemeenteraad tegen voormelde plannen. Na de beslissing van de gemeenteraad, en desgevallend na hoger beroep, worden de plannen op grond van artikel 9 van de Buurtwegenwet definitief vastgesteld. De eigenaars kunnen tijdens deze periode van 10 en 20 jaar enkel schadevergoeding eisen.Zij kunnen het publiek er echter niet van weerhouden de weg te betreden.De kwalificatie van een weg als buurtweg door opname in de atlas, heeft tot gevolg dat deze tot het openbaar domein behoort, en dient tot het openbaar gebruik.De gemeente verkrijgt op grond van artikel 10 van de Buurtwegenwet het eigendomsrecht na verloop van 10 en 20 jaar, op voorwaarde dat de weg zijn bestemming als buurtweg behoudt, zonder dat aangetoond moet worden dat de weg daadwerkelijk door het publiek gebruikt wordt.Er bestaat een publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van overgang zolang de gemeente geen eigenaar is geworden van de bedding van de weg door de verkrijgende verjaring (Artt.649,650,651 B.W.)’,uit Cass. 20 juni 2003.

Onderzoek vooraf of het betrokken wegje opgenomen is in de gemeentelijke atlas van buurtwegen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tira00
Berichten: 929

#10 , 04 feb 2015 13:03

Inderdaad: eerste werk is opzoeken of de weg is opgenomen in De Atlas der Buurtwegen.
Gewoon contact nemen met het provinciehuis, ze helpen ze je daarbij en geven je alle nodige informatie.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 04 feb 2015 13:35

In onze gemeente is er een bepaalde weg - eerste deel is zeker van de gemeente - huizen langs twee kanten - stoepen en riolering.
Langs beide zijden staat er een bord doodlopende weg.(F45)
Wat verder staat er langs beide zijde een C3 met onderbord private weg. Meters ervoor stopt de asfaltering en gaat over in kasseien. Enkel garagepoorten zijn langs de ene kant zichtbaar. Evenmin terug te vinden wie deze borden 'ooit' heeft gezet.... we vermoeden de vroegere gemeente maar zonder enige raadbeslissing eind jaren 70 - begin jaren 80 in elk geval voor de annexatie. :wink:
Er staan verlichtingspalen maar die staan achter een betonnen schutting. Daar liggen sportvelden van ploeg X.
Volgens mijn gegevens is de grond van de aanlandige eigenaars ... maar niet volledig.
Mogelijk is er een klein stukje van de gemeente (geweest) naast dat stuk is het provinciaal domein maar deze zijn zeker geen eigenaar van de palen noch van de schutting. Ook zou er nog in het begin van de straat een repel grond zijn van de staat ... maar dat staat niet op alle akten.

U zal dus mogelijk veel opzoekwerk hebben.....

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#12 , 05 feb 2015 13:05

U zal dus mogelijk veel opzoekwerk hebben.....
Oh, maar ik heb tijd.... :-)
Inderdaad: eerste werk is opzoeken of de weg is opgenomen in De Atlas der Buurtwegen.
Gewoon contact nemen met het provinciehuis, ze helpen ze je daarbij en geven je alle nodige informatie.
Neen. De hele wijk achter ons gebouw bestond toen nog niet. Ik weet dat op de plaats van ons gebouw in 2009, toen het gezet werd, hier een weide lag. Ik vermoed dat in 1841 hierachter allemaal weides waren.

Ik heb ondertussen wat opzoekwerk verricht en ben via landelijkvlaanderen.be op een brochure gestuit die wat meer duidelijkheid brengt.
Wanneer een doorgang gedurende 30 jaar, in de termen van artikel 2229 B.W. “voortdurend en onafgebroken, ongestoord, openbaar en niet dubbelzinnig” werd gebruikt door eenieder voor openbaar verkeer, en dit gebruik gebeurde met de bedoeling de overgang als dusdanig te gebruiken en niet berust op een eenvoudig gedogen van de eigenaar van het perceel waarover de doorgang werd geschapen, verkrijgt de gemeente ten behoeve van de bevolking een publiekrechtelijke erf- dienstbaarheid van doorgang.
Van Vandebos heb ik dan weer de site geopunt.be doorgespeeld gekregen, waar op luchtfoto's te zien is dat het wegje wel in de jaren '80 al bestond.
Het is niet echt goede kwaliteit, maar ik meen toch de garagebox van de achterburen te herkennen, wat wil zeggen dat het wegje toen al meer dan een wandelweg moet zijn geweest.
Laatst gewijzigd door Maasmekka op 05 feb 2015 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

tira00
Berichten: 929

#13 , 05 feb 2015 13:20

Hij kan ook in de Atlas instaan als een "openbare voetweg".
Dat waren kleine tot middelgrote wegjes (soms maar één m. breed) die mensen gebruikten om een kortere weg te nemen.
Die weggetjes hebben een openbaar karakter (ook al behoort de grond tot particulieren) en zijn effectief allemaal opgenomen in de Atlas.
Daarom is een stad verplicht om ze te onderhouden, wat ze in veel gevallen vertikken.
Er zijn mensen die de steden dagvaarden omwille van dat niet willen onderhouden en hun zaak winnen.
Dan zijn er ook nog "recht van doorgangen" MET "een trage weg" op...(dat hebben wij bij een stuk landbouwgrond, duurt even voor je alles daarover hebt opgezocht en nagevraagd)
http://www.tragewegen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maasmekka
Topic Starter
Berichten: 51

#14 , 11 feb 2015 10:14

Alsof ze het ruiken, stopt er vandaag een vrachtwagen en een bulldozer (het grove geschut wordt boven gehaald). Ze zijn over de gehele weg aan het storten, ipv enkel in de putten.

Als ze nu dadelijk nog met een wals aankomen en de grond aanstampen, ga ik het toch even afwachten en zien of de nieuwe tactiek iets waard is.

Edit: En daar zijn ze ermee. Meneer de burgemeester, leest u mee? :lol:
Laatst gewijzigd door Maasmekka op 11 feb 2015 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 feb 2015 10:18

Misschien lezen ze ook mee. :wink:

Terug naar “Andere”