samenwonnen constructie voor aansprakelijkheid

breakpower
Topic Starter

samenwonnen constructie voor aansprakelijkheid

#1 , 14 jan 2015 16:54

Ik heb een groot huis. Ik wil met mijn vriendin gaan samenwonen maar ik wil vermijden dat dit ik hiervoor op 1 of andere manier aansprakelijk ben voor haar financiële problemen. Het ding is wel dat haar adres moet gewijzigd worden naar mijn adres.

Daarom had ik volgende constructie in gedachten:

Ik stel een gedeelte van mijn huis te huur dat zij dan huurt, maar in feite wonen we er wel gewoon samen.
Op die manier dacht ik ook dat als er een deurwaarder zou komen voor haar geldproblemen, deze enkel op haar gehuurde gedeelte aansprakelijk was.
Ook als de relatie zou verbreken dan zou dit op een zeer eenvoudige manier kunnen gebeuren.

Is dit een goede manier van werken? Of wat is de beste constructie om dit te verwezelijken?

Welke administratieve stappen moet ik ondernemen om een enkele kamers van huis te kunnen omvormen naar een studio? Ik dacht al aan het volgende:
1) huurovereenkomst opstellen en onderteken.
2) Waarborg laten vastzetten op de bank
3) huurcontract laten registreren.
4) Adreswijzigin doorgeven in het gemeentehuis.

Wat ben ik nog vergeten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 14 jan 2015 16:57

En de verhuur aangeven in uw belastingaangifte en er belastingen op betalen...nadeel dus...
Als dit niet klopt zullen de forumleden mij wel verbeteren...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2015 17:12

Mag u wel een gedeelte verhuren - kan men wel een gedeelte als afzonderlijke 'woonst' beschouwen want dat is een wijziging van de bestemming van uw EENSGEZINSwoning.
Bij samenwonen in één woning zijn er altijd problemen met vb beslagnames door GDW of politie bij misdrijven.

Reclame

breakpower
Topic Starter

#4 , 15 jan 2015 09:05

Ja maar het is dus wel correct als ik het zo opstel dat ik een gedeelte van mijn woonst aan haar verhuur.
Dat ik niet aansprakelijk ben voor haar acties of misdrijven of beslagnames. Toch?

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 15 jan 2015 11:20

Ja maar het is dus wel correct als ik het zo opstel dat ik een gedeelte van mijn woonst aan haar verhuur.
Dat ik niet aansprakelijk ben voor haar acties of misdrijven of beslagnames. Toch?
U loopt inderdaad gevaar voor beslagname van uw goederen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

breakpower
Topic Starter

#6 , 15 jan 2015 16:26

Maar als zij zogezegd een huurder van me is, dan loop ik toch niet gevaar...
of begrijp ik het niet?

VDG2

#7 , 15 jan 2015 16:55

U begrijpt het niet. Zolang haar domicilieadres hetzelfde is als het uwe kan de deurwaarder alles wat hij aantreft meenemen, met uitzondering van de onbeslagbare goederen.

Een fictief huurcontract opmaken verandert daar niks aan. Een gerechtsdeurwaarder is ook niet gisteren geboren hoor...

Lees dit eens:http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... catie.html

Terug naar “Andere”