aannemer komt bewust niet opdagen

teneinderaad1
Topic Starter

aannemer komt bewust niet opdagen

#1 , 05 dec 2014 17:16

Onze aannemer komt bewust niet opdagen tijdens de werken aan aan onze nieuwbouwwoning. Eind juni is hij 1dag aan het werk begonnen(dakwerken aan plat dak in dit geval) en ondertss is het nog altijd niet dicht en afgewerkt en heeft hij nog geen enkele dag voortgedaan. Iedere keer als ik bel zal het nog 2weken duren,als ik dan terugbel is het 3weken,dan weer 2weken,.... en ja ,nu is het winter en is het te koud en te vochtig om de voorziene werken uit te voeren. Ben ten einde raad. Alle muren zijn nat,isolatie is onbeschermd,...Vensters kunnen niet geplaatst worden,elektriciteit vant zelfde,..... En nu zit ik dus weer een 3tal maanden blokvast(tot na de winter in het beste geval) . Ik heb geen contract getekend,alleen een offerte getekend dat ik akkoord ga met zijn prijs. Heeft alle materialen al aangekocht zegt ie om het werk uit te voeren,maar daar ben ik vet mee. Normaal neemt een dakwerker werken aan een plat dak(mag niet koud en vochtig zijn blijkbaar) voor en houdt de zadeldaken voor in de winter. Wat kan ik doen? kan ik gewoon zeggen,je moet niet meer komen en een andere zoeken? Hem gewoon betalen voor de uitgevoerde werken en is daarmee de kous af? Als jonge twintigers die bouwen is het al niet makkelijk en dan nog zo een tegenslag,pffffffffffffffffffff

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 dec 2014 19:53

Heb je hem al aangetekend ingebreke geteld? Is er een einddatum voorzien in de offerte van de aannemer? Heb je al een voorschot betaald, en indien ja, hoeveel % ?
Eigenmachtig kan je niets doen. Je mag dus niet een andere aannemer de werken laten verderzetten. Dat is contractbreuk en zal je nog meer geld kosten.
Je moet via de vrederechter gaan, en de ontbinding van de overeenkomst vragen + een schadevergoeding voor de schade aan de woning en eventuele meerkosten voor huur die jullie nu hebben, maar zonder einddatum voor de werken is dat allemaal twijfelachtig.

teneinderaad1
Topic Starter

#3 , 05 dec 2014 21:10

Nee,nog nie in gebreke gesteld(om het beetje vrede dat er nog is te bewaren),geen einddatum in offerte(was gewoon een prijsberekening dus niks erbij van tekst ivm betaling en dergelijke),geen voorschot betaald. Er is dus GEEN contract,alleen een mondelinge overeenkomst. Dus in principe kan ie perfect zeggen,ik zal ze 6maand laten wachten?? Dan kan ik toch ook zeggen,ge moet niet meer komen? Of niet?

Reclame

mava105

#4 , 06 dec 2014 11:20

Een mondelingen overeenkomst is er ook een overeenkomst, maar dan moet je het natuurlijk kunnen bewijzen. Jij hebt aannemer dat bewijs geleverd door hem te laten beginnen.
En neen, je kan niet zomaar zeggen dat hij niet meer moet komen, want er is een bewijs van aanvaarding van de overeenkomst, juist door hem te laten beginnen.
Je zal via de vrederechter moeten , en daar bewijzen dat de aanvaardbare tijd voor uitvoering van dergelijk werk ruimschoots is overschreden. Daarvoor moet je hem wel eerst aangetekend ingebreke stellen.
Je kan aan VR wel een schadevergoeding vragen voor schade aan het huis, en ook bijkomende huur die jullie hebben moeten betalen.

teneinderaad1
Topic Starter

#5 , 06 dec 2014 15:51

pfff,da zou dus een werk van lange adem kunnen zijn....? Wij wachten dus nu al een 5maanden,en nu heeft ie zodanig lang gewacht dat het werk niet meer kan uitgevoerd worden wss(door het weer)

teneinderaad1
Topic Starter

#6 , 09 dec 2014 15:22

Pfff,had weer beloofd om te komen ,nog altijd niet gezien. Ondertss staan alle muren nat,kunnen de ramen niet geleverd worden,kan er niet gechapt worden... x(

Lanox

#7 , 09 dec 2014 15:57

Is die ingebreke stelling al vertrokken?

teneinderaad1
Topic Starter

#8 , 10 dec 2014 10:23

nee nog niet............ vrees dan voor de verdere verstandhouding... zal eerst de afspraken via mail bevestigen..

Lanox

#9 , 10 dec 2014 11:23

Als ik uw verhaal zo lees is de verstandhouding al lang zoek en wordt het tijd dat u zich juridisch begint in te dekken.

teneinderaad1
Topic Starter

#10 , 11 dec 2014 08:14

hoe bedoelt u juist met juridisch indekken?

Lanox

#11 , 11 dec 2014 08:44

Als u niets doet blijft u met een nat winderig huis zitten.
Als u een andere aannemer aanstelt zonder dat u de huidige aannemer in gebreke hebt gesteld, heeft u een juridisch probleem tov de huidige aannemer --> juridisch indekken.

giserke

#12 , 11 dec 2014 09:59

U had natuurlijk al lang actie moeten ondernemen, door hem in gebreke te stellen via aangetekende brief.
Na de 3de belofte van de werken uit te voeren, had U hem ook een aangetekende brief moeten sturen dat U de uiterlijke aanvang van de werken verwacht volgens telefonische afspraak.

teneinderaad1
Topic Starter

#13 , 11 dec 2014 13:19

en bij het niet nakomen van zijn belofte,nadat ik hem in gebreke heb gesteld,kan ik dan de verbintenis verbreken. Stel nu dat hij zegt dat ie maandag zal komen,en hij daagt weer niet op,een aangetekende brief opsturen met als eis dat ie tegen die of die dag moet beginnen? Hij zal nu wel het weer gebruiken als reden dat ie niet kan komen,het is een plat dak en dient minstens 5gr te zijn...

teneinderaad1
Topic Starter

#14 , 11 dec 2014 13:21

U had natuurlijk al lang actie moeten ondernemen, door hem in gebreke te stellen via aangetekende brief.
Na de 3de belofte van de werken uit te voeren, had U hem ook een aangetekende brief moeten sturen dat U de uiterlijke aanvang van de werken verwacht volgens telefonische afspraak.
Ja,ik weet wel dat we al lang actie hadden moeten ondernemen,maar ne mens denkt toch altijd dat de aannemer van zn woord zal zijn,en een juridisch getouwtrek is het laatste wat we willen hé

teneinderaad1
Topic Starter

#15 , 12 dec 2014 20:40

Als we een andere aannemer zouden nemen,hoe gaat dit dan met de 10jarige aansprakelijkheid in geval van problemen?? Kan de ene het niet op de nadere afschuiven??

Terug naar “Andere”