auto onder garantie of niet?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

Re: auto onder garantie of niet?

#31 , 26 jun 2014 19:37

Op mijn factuur staat er op 110dkm onderhoud wagen staat op 114500km en kan hij ook niet aantonen dat het onderhouden is de wagen hij zegt dat hij het gedaan heeft maar niets van factuur kan hij voorleggen 4500km overschreden ook (102000km wagen gekocht 110000km onderhoud 114500 km )

Kan een particulier 14000km maken op 4 maand tijd (dat valt hier duidelijk op dat het over een activiteit gebruik gaat (prive kan een mens moeilijk 14000km maken in 5 maanden tijd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#32 , 26 jun 2014 19:58

Maar u bekijkt de situatie verkeerd, de bewijslast ligt bij u. Hij moet niet gaan verantwoorden wat hij met zijn wagen doet, u moet aantonen dat hij hem niet enkel voor privé gebruikt. En let op, woon-werkverkeer valt onder privégebruik.

Franciscus
Berichten: 38607

#33 , 26 jun 2014 23:11

Eenmanszaak dus met onbeperkte aansprakelijkheid d.w.z. dat er geen scheiding is tussen uw privaat vermogen en het bedrijfskapitaal. Bij een faillissement wordt u op uw volledig vermogen aangesproken (dus ook op uw privé bezittingen).
Dan nog kan hij de wagen voor de firma gebruiken ... dient alle ritten in te geven op een rittenblad en moet dat uiteraard kunnen bewijzen.
Maar zoals gezegd niet aan u.

Reclame

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#34 , 26 jun 2014 23:56

Maar u bekijkt de situatie verkeerd, de bewijslast ligt bij u. Hij moet niet gaan verantwoorden wat hij met zijn wagen doet, u moet aantonen dat hij hem niet enkel voor privé gebruikt. En let op, woon-werkverkeer valt onder privégebruik.

hij heeft het auto onderhouden bij een andere garage , en als ik het factuur heb van die garage waarop zijn btw opstaat en een factuur gemaakt is op zijn naam? Is dat geen bewijs , dat het voertuig gebruikt wordt voor professioneel gebruik . Onderhoudsfactuur is gemaakt op een BTW nummer en op naam van de persoon. Dus trekt hij toch de kosten af van zijn bedrijf?

LeenW
Berichten: 12841

#35 , 27 jun 2014 00:08

Dat is inderdaad iets anders, maar hoe ga je (legaal) aan die factuur geraken?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#36 , 27 jun 2014 00:15

ik heb het al gekregen van de garage

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#37 , 27 jun 2014 00:15

ik dacht het al van het begin dat het voor beroepsgebruik was 13000 km iop 4 maanden tijd kan een particulier niet, de kans is miniem

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#38 , 27 jun 2014 00:19

Dat is inderdaad iets anders, maar hoe ga je (legaal) aan die factuur geraken?

ik heb het al gekregen van de garage , (een kopie natuurlijk via mail)

LeenW
Berichten: 12841

#39 , 27 jun 2014 00:21

In dat geval heb je inderdaad iets in handen waardoor je kunt zeggen dat de particuliere garantie niet van toepassing is.

Ik weet wel niet of de andere garagist dat wel aan u had mogen geven, maar een jurist hier kan u daar wel antwoord op geven.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#40 , 27 jun 2014 00:44

De garagist moet mij geven , voordat ik onder garantie de wagen laat maken wil ik toch wel weten of het onderhouden is of niet en indien wel heb ik hiervan het bewijs nodig mocht het van de garage niet zijn dan is het klant zelf die dat moet aantonen. Maar de garagist heeft niet moeilijk gedaan en direct een kopie meegegeven omdat hij de situatie weet

Milo72
Berichten: 1016

#41 , 27 jun 2014 09:23

sorry, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je je in alle mogelijke bochten wringt om geen garantie te moeten geven.

Terwijl de situatie zo klaar als een klontje is: de man heeft de wagen prive gekocht, en dus heeft hij recht op de wettelijke garantie.

Al de rest is voor jou van geen tel.
Zelfs die faktuur van de garage, dat daar een btw nummer op staat bewijst NIKS. Voor't zelfde geld heeft hij een wagen die hij wel beroepsmatig gebruikt, en laat hij die in dezelfde garage onderhouden. In dat geval is het normaal dat zijn btw nummer op de faktuur (onderhoud wagen van zijn vrouw ?) staat, en zal die als "prive" in de boeken komen.

Ook de gereden kilometers doen voor jou NIKS ter zake.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12841

#42 , 27 jun 2014 09:57

Maar mag die andere garagist zomaar een factuur aan een derde geven?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#43 , 27 jun 2014 10:31

Maar mag die andere garagist zomaar een factuur aan een derde geven?

Daar heb ik toch mijn twijfels over !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

giserke
Berichten: 2434

#44 , 27 jun 2014 11:24

@serhat, hoe hij die wagen gebruikt dat zijn uw zaken niet.
Als hij die wegen koopt voor zijn onderneming, dan kan hij niet anders dan U zijn ondernemingsnummer geven, anders betaald hij 21% BTW op die wagen.
Dus denk ik niet dat hij hierin zal foefelen.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#45 , 28 jun 2014 03:27

sorry, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je je in alle mogelijke bochten wringt om geen garantie te moeten geven.

Terwijl de situatie zo klaar als een klontje is: de man heeft de wagen prive gekocht, en dus heeft hij recht op de wettelijke garantie.

Al de rest is voor jou van geen tel.
Zelfs die faktuur van de garage, dat daar een btw nummer op staat bewijst NIKS. Voor't zelfde geld heeft hij een wagen die hij wel beroepsmatig gebruikt, en laat hij die in dezelfde garage onderhouden. In dat geval is het normaal dat zijn btw nummer op de faktuur (onderhoud wagen van zijn vrouw ?) staat, en zal die als "prive" in de boeken komen.

Ook de gereden kilometers doen voor jou NIKS ter zake.
-----------------------------------------------------------------------------------------

Neen ik wring niet om geen garantie te geven , ik heb veel auto's onder garantie laten maken waarbij ik meer verlies heb dan het winst dat ik gemaakt heb op die auto. Maar met mij moeten ze eerlijk zijn.

Bij aankoop vragen we of de klant een btw nummer heeft ( elke handelaar is dan ook verplicht om zijn btw nummer door te geven )=>antwoord NEEN zegt hij (geen probleem) om te kunnen genieten van de garantie.
Afhankelijk van de btw nummer MAKEN we een factuur (margeregeling btw over de marge of btw aftrekbaar enz..).
Hij rijdt er 14500 km , in 4 maanden tijd , dat is ook geen probleem maar op factuur staat dat hij op 110000KM bij mij op onderhoud moet komen :=> ook niet geweest. Ergens anders onderhouden en ik heb ook niets gezegd.

Maar als ze zelf beginnen foefelen en sinds 2010 btw plichtige en zelfstandige is en geen andere auto heeft dat deze is beetje te veel!

De wet is duidelijk enkel de consument krijgt garantie geen enkel verkochte wagen die gebruikt voor beroepsdoeleinden (voor zelfstandige activiteit enz..) krijgen geen garantie !

Hij kon mij even goed in het begin zeggen dat hij btw nummer had toen we daar om gevraagd hebben en deze factuur kon hij ook als prive laten inboeken. Als u misbruik wilt van de garantie wilt maken dan zou ik ook dat niet toelaten. Eerlijkheid duurt het langst en is alles naar boven gekomen.

Tenslotte, ik heb hem dan ook goede voorstel gedaan , ik heb tegen hem gezegd kijk ik zal de auto laten maken geen probleem ik ga niet rijk worden met 900 euro kosten maar ik zal dit dan ook zowel aan de btw kantoor en fiscus meedelen zodat ze controleren of u de onkosten van deze auto en dergelijke ingeboekt hebt of niet.. NEEN NEEN zegt , moet dat niet doen zegt hij.. MOEST hij niets uitgestoken hebben dan was hij al lang mee akkoord!!

Wat heeft u hierover nog te zeggen?

Terug naar “Andere”