auto onder garantie of niet?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

Re: auto onder garantie of niet?

#16 , 25 jun 2014 21:03

btw van de wagen kan hij zowiezo niet aftrekken omdat de wagen afkomstig is van een particulier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 jun 2014 21:08

btw van de wagen kan hij zowiezo niet aftrekken omdat de wagen afkomstig is van een particulier

Maar nu vertel je wat !!

Heeft u als garage hem dit verkocht en een factuur gemaakt of was je tussen persoon en heeft de particulier het aan hem verkocht ?

Dit is een hemels breed verschil !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#18 , 25 jun 2014 21:14

Margeregeling waarschijnlijk. Maakt uiteindelijk niet uit tenzij hij idd slechts tussenpersoon was.

Reclame

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#19 , 25 jun 2014 21:50

inderdaad verkoop met margeregeling

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#20 , 25 jun 2014 21:55

welke stap moet ik nu eigenlijk ondernemen, de wagen laten maken of eerst onderzoeken of hij het bij fod de factuur binnen gegeven of niet

tenslotte hij heeft een btw nummer en is het hoogstwaarschijnlijk de wagen voor beroepsdoeleinden gebruikt en deze is ook niet onderhouden op tijd normaal op factuur staat 110000km wagen staat 112000km

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 25 jun 2014 22:09

Opnieuw, u heeft geen toegang tot zijn fiscaal dossier.

Als u andere redenen hebt om te twijfelen aan zijn oprechtheid, kunt u naar de rechtbank stappen. Voorlopig bent u echter verplicht de garantieregeling uit te voeren.

Franciscus
Berichten: 38596

#22 , 25 jun 2014 22:58

Gezien u een factuur hebt gemaakt zonder BTW nr is de te betalen prijs toch ook zonder BTW gezien een particulier deze niet kan aftrekken.
Het niet vermelden van een BTW nr op een factuur bij een verkoop aan een BTW plichtige is strafbaar ... ik dacht iets van een € 25.
Neem deze factuur dus zeker niet op in uw listing die naar de BTW gaat.


PS langs de andere kant zijn er ook BTW-plichtig zijn die WEL een factuur vragen en daarna de garantie van een bepaald voorwerp alsof ze het particulier hebben aangekocht.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#23 , 26 jun 2014 09:47

dus in feite kunnen we nooit achterhalen of hij het tweede geval toegepast heeft of niet , bij fod financien kun je toch iemand anders zijn dossier ook toch niet opvragen

- als hij geen andere wagen heeft dan het huidige en hij btw nummer heeft dan is het toch hoogstwaarschijnlijk geen consument en gebruikt hij toch deze voor zijn zaak? Nu moet ik aan de klant in feite vragen of hij een andere wagen heeft dan deze ?
Niet noodzakelijk, wie weet werkt hij van thuis uit als consultant. Hij is trouwens niet eens verplicht op die vraag te antwoorden.
of heeft hij een vriendin die een auto heeft. Of gebruikt hij zijn auto hoofdzakelijk privé en rekent hij enkel een onkostenvergoeding aan bij zijn bijberoep. Ik zie het probleem niet... Hij heeft sowieso gekozen voor het minst voordelige van de 2 situaties, men zal hem dus niet van fraude kunnen betichten, lijkt me.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#24 , 26 jun 2014 10:35

Het is ook zo dat niet alle BTW plichtigen alles kopen voor hun bedrijf zo als sommige wel denken, men koopt ook veel aan voor particulier gebruikt, gelukkig word dit toch wel gecontroleerd door de BTW administratie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#25 , 26 jun 2014 18:53

Het is ook zo dat niet alle BTW plichtigen alles kopen voor hun bedrijf zo als sommige wel denken, men koopt ook veel aan voor particulier gebruikt, gelukkig word dit toch wel gecontroleerd door de BTW administratie.

Mijn boekhouder zegt dat u als eigenaar van een bedrijf of een firma overal btw nummer dient te geven dat het verplicht is volgens de wet (bij aankoop van goederen etc..). Ook al betreft het een particulier aankoop dient hij zijn btw nummer te geven zegt hij en dient zijn boekhouder of persoon zelf PRIVE op te schrijven op zijn factuur en wordt die dan ook als prive ingeboekt

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#26 , 26 jun 2014 18:56

Een andere probleem dat mij juist opgevallen is ; de verkoopfactuur is op naam van 'mijnheer x' gemaakt met 1 jaar wettelijke garantie en de auto staat op het inschrijvingsbewijs op naam van 'mevrouw y' ; ze zijn samenwonende of vriendin hoogstwaarschijnlijk.

Geldt dan ook de garantie in dit geval ( auto staat op mevrouw Y (andere naam) ) factuur ondertekend staat op meneer x (andere naam)

de garantie is toch op naam van de persoon vermeld op het factuur? (inschrijvingskaart auto andere naam)

Franciscus
Berichten: 38596

#27 , 26 jun 2014 18:58

Eigendom voertuig is van diegene die betaald EN op wiens naam de factuur staat.
Mevrouw is titularis van de nummerplaat.
Betaling kan zelfs via firma gebeurd zijn zolang het om private verkoop te zijn maar op de RC van de firma (man) kom.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#28 , 26 jun 2014 19:00

Mijn boekhouder zegt dat u als eigenaar van een bedrijf of een firma overal btw nummer dient te geven dat het verplicht is volgens de wet (bij aankoop van goederen etc..). Ook al betreft het een particulier aankoop dient hij zijn btw nummer te geven zegt hij en dient zijn boekhouder of persoon zelf PRIVE op te schrijven op zijn factuur en wordt die dan ook als prive ingeboekt

U boekhouder zal het wel zo niet verwoord hebben.

Dit is enkel wanneer je bij je gewone leverancier iets koopt voor eigen gebruik dat je normaal gebruikt in je zaak!

Maar een zelfstandige is zeker geen loslopend wild, en die heeft ook een privé leven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38596

#29 , 26 jun 2014 19:04

Wat voor firma heeft hij wat rechtsvorm betreft?
NV - BVBA - ....?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#30 , 26 jun 2014 19:31

zelfstandige activiteit / eenmanszaak

Terug naar “Andere”