auto onder garantie of niet?

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

auto onder garantie of niet?

#1 , 25 jun 2014 19:44

Beste lezers,

ik weet niet of ik op het juiste catagorie zit maar de vraag is eigenlijk heel eenvoudig. We zijn een autohandelszaak en weten dat wij verplicht zijn om 1 jaar wettelijke garantie te geven aan de consument. Nu zitten we met een probleem , 5 maanden na de aankoop blijkt er een turbo probleem te zijn met de verkochte wagen (+-800 euro kosten). De klant heeft in 5 maanden tijd ongeveer 12000KM gedaan met de auto. Ik weet dat deze nogaltijd onder garantie valt binnen de 6 maanden. MAAR nu zijn we te weten komen dat klant een btw-plichtige is en een btw nummer heeft. Maar deze had hij niet gezegd tijdens de aankoop van de wagen. De proffessionelen (onder andere zelfstandigen , vennootschappen ) krijgen van de garage toch dan geen garantie omdat deze onder broepsgebruik valt? En wat in deze situatie moeten wij als garage voor de kosten opdraaien of niet?

Gelieve zo snel mogelijk te helpen

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 25 jun 2014 20:00

Is er een btw-nummer opgegeven bij de factuur? Zoniet is het een privé aankoop en moet u het als particuliere verkoop zien.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 25 jun 2014 20:10

We vragen elke klant of een btw nummer heeft of niet , hij heeft ze niet opgegeven en neen gezegd. Na opzoeken blijkt dat deze persoon een geldige btw nummer heeft en hoogstwaarschijnlijk een professioneel is. De wagen is dan ook niet op onderhoud geweest bij ons (2000km overschreden) (op110000KM moest onderhouden worden en staat nu 112500km)
en kan het ook niet zijn dat hij ons het btw nummer niet meegedeeld heeft en toch ons factuur in zijn boekhouding geboekt heeft? (Is dan deze ook een consument? )

Hier zijn in feite 2 gebreken of niet?
Laatst gewijzigd door serhat op 25 jun 2014 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 25 jun 2014 20:12

Ja, maar dat is het punt niet. Een wagen die 100% privé wordt gebruikt is geen beroepswagen. Aangezien er geen btw-nummer werd opgegeven, gaat het om een particuliere verkoop, hij zal immers ook geen btw kunnen aftrekken ofzo.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 25 jun 2014 20:14

en kan het ook niet zijn dat hij ons het btw nummer niet meegedeeld heeft en toch ons factuur in zijn boekhouding geboekt heeft? (Is dan deze ook een consument? )

Hier zijn in feite 2 gebreken of niet? (onderhoud en btw)

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 25 jun 2014 20:16

het gemiddelde dat een Belgische persoon doet is rond 8000km op jaar basis hier betreft 12000km in 5 maanden ( zou dat nog altijd particulier kunnen zijn?)

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 25 jun 2014 20:27

en kan het ook niet zijn dat hij ons het btw nummer niet meegedeeld heeft en toch ons factuur in zijn boekhouding geboekt heeft? (Is dan deze ook een consument? )

Hier zijn in feite 2 gebreken of niet? (onderhoud en btw)
Dat kan, maar dat is uw probleem niet, maar het probleem van de Staat. Normaal gezien gaat een controleur een factuur zonder btw-nummer verwerpen, zeker als het om een auto gaat. U moet het echter als een particuliere verkoop zien en de bijhorende garantiewetgeving volgen.
het gemiddelde dat een Belgische persoon doet is rond 8000km op jaar basis hier betreft 12000km in 5 maanden ( zou dat nog altijd particulier kunnen zijn?)
Zoals u zegt, gemiddelde. Er zijn er die meer en en er zijn er die minder doen. Voor hetzelfde geld is het de auto van de vrouw die elke dag 150km over en weer moet voor haar werk.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 25 jun 2014 20:28

Oke, en over welke controleur heeft u dan indeze situatie

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 25 jun 2014 20:36

Een controleur van de FOD Financiën, maar u hebt geen toegang tot dat dossier, als dat uw volgende stap ging zijn.

Als uw klant correct heeft gehandeld, nl. het is een privéaankoop, is het ook een particuliere verkoop en heeft hij recht op garantie.
Als uw klant u misleid heeft bij de aankoop, m.a.w. het ging wel degelijk om een bedrijfswagen, heeft hij zichzelf in de voet geschoten, want dan kan hij geen btw op aankoop, onderhoudskosten, en brandstof, gps etc, aftrekken. En dat gaat op heel wat meer aankomen dan de 800 euro waarvan sprake. Dus dit lijkt mij toch onwaarschijnlijk.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#10 , 25 jun 2014 20:38

En hoe kunnen we weten of hij tweede geval toegepast heeft of niet? kan mijn boekhouder dat achterhalen?

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 25 jun 2014 20:56

Nee, u of uw boekhouder hebben geen toegang tot zijn fiscaal dossier (nogal logisch ook, lijkt mij). Gebaseerd op de u voorhanden gegevens, lijkt het mij dat u de garantie moet geven.

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 25 jun 2014 20:58

Voor de volledigheid, de Wet betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen van 1 SEPTEMBER 2004:

1° " consument " : iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn beroepsactiviteit of zijn commerciële activiteit;

Als het niet voor zijn zaak is, is hij een consument en valt hij dus onder die garantiewet. Ik zie niet in hoe u het tegendeel gaat kunnen aantonen.

serhat
Topic Starter
Berichten: 24

#13 , 25 jun 2014 21:00

dus in feite kunnen we nooit achterhalen of hij het tweede geval toegepast heeft of niet , bij fod financien kun je toch iemand anders zijn dossier ook toch niet opvragen

- als hij geen andere wagen heeft dan het huidige en hij btw nummer heeft dan is het toch hoogstwaarschijnlijk geen consument en gebruikt hij toch deze voor zijn zaak? Nu moet ik aan de klant in feite vragen of hij een andere wagen heeft dan deze ?
Laatst gewijzigd door serhat op 25 jun 2014 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 jun 2014 21:01

En hoe kunnen we weten of hij tweede geval toegepast heeft of niet? kan mijn boekhouder dat achterhalen?

Neen, wanneer hij controle krijgt van BTW of belastingen heeft men de listings van al zijn leveranciers bij, en als zijn wagen daar niet bij is dus u garage dan word deze factuur zowiezo verworpen en moet hij die BTW terug betalen aan de BTW.

Ik weet het plezant is anders, maar als hij zich aan de wet houd kan men er niks aandoen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 25 jun 2014 21:03

dus in feite kunnen we nooit achterhalen of hij het tweede geval toegepast heeft of niet , bij fod financien kun je toch iemand anders zijn dossier ook toch niet opvragen

- als hij geen andere wagen heeft dan het huidige en hij btw nummer heeft dan is het toch hoogstwaarschijnlijk geen consument en gebruikt hij toch deze voor zijn zaak? Nu moet ik aan de klant in feite vragen of hij een andere wagen heeft dan deze ?
Niet noodzakelijk, wie weet werkt hij van thuis uit als consultant. Hij is trouwens niet eens verplicht op die vraag te antwoorden.

Terug naar “Andere”